Har en källardörr som vi tänkt byta ut. Men blir ju lite osäker. Har mätt dörröppningen i källaren som består av lättbetongblock. Öppningen har bredden 88.5cm 1382905816129.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

dörrmåttet är 78.5 cm
1382905838227.jpg
Skapa konto

Höjden är typ 208.5cm
Så här ser den ut. 1382905847670.jpg
Skapa konto

Har tänkt en leksandsdörr. Men vilket mått passar en 90x210 dörr är ju närmast men behöver man förstora Öppningen då?

Karmarna är ju lite mindre än 90x210.

haggan skrev:
Har en källardörr som vi tänkt byta ut. Men blir ju lite osäker. Har mätt dörröppningen i källaren som består av lättbetongblock. Öppningen har bredden 88.5cm [bild]
dörrmåttet är 78.5 cm
[bild]
Höjden är typ 208.5cm
Så här ser den ut. [bild]

Har tänkt en leksandsdörr. Men vilket mått passar en 90x210 dörr är ju närmast men behöver man förstora Öppningen då?
Din dörr är inputsad, knackar du bort putsen på insidan kommer du att se att det finns plats för en 9x21 dörr. (Det heter inte 90x210) en 9x21 dörr från Leksand är i mm mått 888x2086.
Edit knacka inte bort putsen på insidan...hur ser det ut på utsidan? Putsad smyg där oxå?

Redigerat:
  • Gilla
haggan
  • Laddar…
Ja 9x21 heter det ja (Sorry jag är för insyltad i SI enheterna som Civilingenjör)
Jo källarfasaden är putsad även på utsidan så det förklarar ju saken. Tackar!

S
har aldrig sett 90*210. vilka i länder används det i?

S
OpiMaza skrev:
Se exempel här

[länk]
jag mena att jag inte sett 90*210. jag har sett 9*21

Nej det är jag som skriver i cm och inte i dm när jag angav modulmått. Så glön det 9x21 ska det vara inget annat.

S
haggan skrev:
Nej det är jag som skriver i cm och inte i dm när jag angav modulmått. Så glön det 9x21 ska det vara inget annat.
jaha :-)
trodde att det var nånstans man skriver så.
sätt dörren med hylsor istället för vanliga karm skruvar. är mitt tips

• Gilla
haggan
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.