Hej ska bygga nytt hus snart 70+48 1/½ plan + krypgrund (kommer i juli) vi skulle vilja ha hjälp med vilken uppvärmning vi ska ha då vi har svårt att bestämma oss, det är ju en djungel med olika alternativ, enda som e klart att det ska bli vatten buret m golvvärme på nedre plan samt 4 radiatorer på övre plan. Har 3 alternativ. Bergvärme (dyrt), Frånluftsvärmepump+ev kamin (enkelt men kanske dyrt i längden,ingen erfarenhet av FLVP), Vedpanna (måste göra pannrum+kulvert då ingen plats för det finns) Kan få tag i billig ved iofs. Har fått ett pris på vedeldningspaket 90 tusen inkl panna,2 ack x 500l, skorsten, bl.a+inkoppling å då är det ju inte långt till bergvärmepriset.
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
lågvärmeradiatorer är speciella radiatorer som avger värmen under längre tid pga den lägre tilloppstemperaturen. din rörfirma kan förklara hur.
oftast är dessa radiatorer större men ger en mycket bättre drift av vp.
frånluftsvärmepump som övergår till varmvattenproduktion när värmebehovet är avklarat + pelletskamin skulle jag nog valt
då har du allt avklarat .. driftsäkerhet, varmvatten, ventilation
kolla på autoterm ventimax 190 eller dylik www.autoterm.se ... tror att det funkar för dig
oftast är dessa radiatorer större men ger en mycket bättre drift av vp.
frånluftsvärmepump som övergår till varmvattenproduktion när värmebehovet är avklarat + pelletskamin skulle jag nog valt
då har du allt avklarat .. driftsäkerhet, varmvatten, ventilation
kolla på autoterm ventimax 190 eller dylik www.autoterm.se ... tror att det funkar för dig
Ja, man kan ha vilka vattenradiatorer som helst men det behövs fler/större radiatorer än vid högre radiatorvattentempsteelis skrev:
Det går att räkna ut men det kan jag inte...
gaia
desto större yte som avger värmen, ju lägre temp behöver man har för att uppnå tilexempel 21 grader i rummet.steelis skrev:
en lägre temp på alla olika sorters värmepumpar gör att verkningsgrader (COP) ökar, den blir billigare i drift.
ta ett rum & ten en scetslåga på 1200 grader. lågan är varm, men värmekällan är inte större än 2 mm = rumet blir inte varmt.
Om vi tar en radiatore med bara en panel & ingavecakde plåtar på baksidan så kanske tempraturen vid ett vist tillfälle måsta vara 50 grader för att värma rumet till 21 grader.
sen tar vi golv värme, här har vi stor yta att värme med, tyver har vi gasna stor yta som kyler ned åt också. men suman av det hela blir att vatten tempen kan vara 25 grader vid exakt samma tillfälle i samma rum.
om vi nu sätter dit en dubbelpanel radiator med dubbla veckade plåtar så kan vi även här hålla 25 grader = bra ekonomi.
om man blandar golv värme med radiatorer, så måsta men tilvarka så varmt vatten att man få värme i dom rum som har dom "sämsta" radiatorerna = man tappar mycke av förtjänstan man kunde ha tjänat på den låga tempan i golvvärmesystemet, då man ialla fall måsta tilverka väldigt varmt vatten & sen späda ut det till kallare vatten för att få rätt temp i golv värmesystemet.
så du har mycke att vinna på att köra super låg temp system på dom valniga radiatorerna.
Själv har jag så överdimensionerade radiatorar att jag kan värme huset med 36 gradit vatten när det är -10 grader uta & då ligger mitt hus i Sörmland. (här pratar vi ruskigt hög verkningsgrad!)
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
räkna är modellen.. det är inte svårt att räkna ut vilken typ och storlek som dina rum kräver vid givna temperaturer.
det är aldrig bra för värmeekonomin att gissa.. temperaturen där vp är som effektivast skall klara att värma huset med endast någon liten toppning vid extrem köld eller blåst.
vid vilken temp de olika vp är som effektivast måste ligga till grund för vilken typ av radiatorer du skall använda. Att dina radiatorer står där är ju synd men det är inte alls säkert att det blir särskilt effektivt att använda dem
det är aldrig bra för värmeekonomin att gissa.. temperaturen där vp är som effektivast skall klara att värma huset med endast någon liten toppning vid extrem köld eller blåst.
vid vilken temp de olika vp är som effektivast måste ligga till grund för vilken typ av radiatorer du skall använda. Att dina radiatorer står där är ju synd men det är inte alls säkert att det blir särskilt effektivt att använda dem
alla värmepumpar är efektivare ju kallare vatten den tillvarkar! Det fins altså inget värde man inte saka ligga över & undernnorrlandshus_sthlm skrev:räkna är modellen.. det är inte svårt att räkna ut vilken typ och storlek som dina rum kräver vid givna temperaturer.
Medlem
· stockholm
· 483 inlägg
sa jag inte heller ... men värmen måste ju räcka till för huset även när det är normalt kallt ute utan att tilloppstemperaturen går över det spann som pumpen är konstruerad att hålla. Radiatorerna måste alltså vara beräknade efter husets förutsättningar och pumpens temperaturspann... om nu det inte är något värmesystem alls så varför inte beräkna rätt från början
pumpen kommer att klara att ge den effekt tilverkaren säger, oavsett hur radiatorsystmet ser ut. det som skiljer är bara hur mycke ström pumpen kommer att dra för att kunna leverera effekten.norrlandshus_sthlm skrev:sa jag inte heller ... men värmen måste ju räcka till för huset även när det är normalt kallt ute utan att tilloppstemperaturen går över det spann som pumpen är konstruerad att hålla. Radiatorerna måste alltså vara beräknade efter husets förutsättningar och pumpens temperaturspann... om nu det inte är något värmesystem alls så varför inte beräkna rätt från början
(ska man vara noga så ger en kolvkompressor faktiskt högre effekt vid kalllare vaten så även här fins en lite fördel med att ha super låg temp system)
CarMan skrev:
Har lusläst dett forum nu om jordvärme och det börjar bli intressant. Ang. slangen, måste man lägga den så den slingrar över hela tomten eller räcker det med typ 100m bort sen tillbaka 1-2 meter ifrån första vändan, (har stor tomt) om du förstår vad jag menar? Vilken VP rekommenderas?
Jag skulle nog tro att du har ruskigt svart att rakna hem en rimlig aterbetalningstid pa ett dyrare varmesystem med ett inte alltfor stort hus med modern isolering. Kanske att du kan tjana nagra tusenlappar per ar? Nar du betalt rantan pa den hogre kostnaden sa har formodligen den dyrare anlaggningen redan pajat innan den har betalat sig.
Varm huset med billig franluftspump och kop en sportbil for pengarna du sparade...
Varm huset med billig franluftspump och kop en sportbil for pengarna du sparade...
Klicka här för att svara