Hej!
Har endel termostater i mitt hus som kärvar och har börjat läcka när jag försökt få dom o röra på sig så de verkar vara dags för byte av en större del av dom och tanken var att sätta i utbytes insats och undrar om någon vet om denna model är korrekt.
Den här har jag idag :
Och vad jag kunnat få fram att man ska är dessa:
https://www.dahl.se/produkt/termostat-retro-aga-2-ror-0-28-grader-imi-4809268
Eller är de bättre att byta ut hela?
Har endel termostater i mitt hus som kärvar och har börjat läcka när jag försökt få dom o röra på sig så de verkar vara dags för byte av en större del av dom och tanken var att sätta i utbytes insats och undrar om någon vet om denna model är korrekt.
Den här har jag idag :
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Och vad jag kunnat få fram att man ska är dessa:
Logga in
Skapa konto
https://www.dahl.se/produkt/termostat-retro-aga-2-ror-0-28-grader-imi-4809268
Eller är de bättre att byta ut hela?
För det första så är det inga termostater du har utan handvred.
Du har enrörssystem, det grova röret är bypassen.
För det andra så "ska" man justera temperaturen i bostaden med framledningstemperaturen ut ur "pannan".
Termostaterna på radiatorerna bör normalt inte strypa flödet vid normala rumstemperaturen utan bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
Jag hade antingen packat om befintliga radiatorventiler eller så hade jag bytt själva radiatorventilen.
För det andra så "ska" man justera temperaturen i bostaden med framledningstemperaturen ut ur "pannan".
Termostaterna på radiatorerna bör normalt inte strypa flödet vid normala rumstemperaturen utan bara strypa flödet när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.
Jag hade antingen packat om befintliga radiatorventiler eller så hade jag bytt själva radiatorventilen.
Okej jag såg bara 2 rör och tänkte direkt 2 rörsystem och eftersom några ventiler äe helt stängda så tänkte jag att man reglera temperaturen med dom.Demmpa skrev:
För det första så är det inga termostater du har utan handvred.
Några radiatorer har utbytta ventiler till dessa.
Logga in
Skapa konto
Är de alltså bättre att byta till helt nya ventiler?
Alla radiatorer måste ha två rör/kanaler till sig, framledning & retur.
Skillnaden mellan enrörssystem och tvårörssystem är att vid enrörssystem så är tre till fem radiatorer kopplade efter varandra i en slinga, vid tvårörssystem så är alla radiatorer parallellkopplade.
Skillnaden mellan enrörssystem och tvårörssystem är att vid enrörssystem så är tre till fem radiatorer kopplade efter varandra i en slinga, vid tvårörssystem så är alla radiatorer parallellkopplade.
Logga in
Skapa konto
Ja okej så för o få varmare längre bort så sänker man på radiator som ligger tidigare i kretsen.Demmpa skrev:
Men för att återgå till grundfrågan så tror du de är bättre o byta ut alla dom gamla ventilerna till den nyare modellen i föregående bild? Eller är de krångligt o få rent o packa om gamla?
Klicka här för att svara