Vi har en vägg i badrummet som angränsar til ett sovrum. Takhöjden är 2.40 och längden är 3.30 på väggen. Problemet är det att vi vill kakla väggen men den är uppreglad med 45*45mm cc60cm, så styvheten finns inte alls. Jag kan dessutom inte flytta väggen mer åt sovrummshållet och jag vill inte att det ska bygga för mycket in i badrummet. Däremot är väggen på motsatt sida stabil med 45*70 cc45 så där kanske jag kan använda tunnare skivor. Vilket är den bästa lösningen på det tunna väggen för o få den styv.

Sammanfattning: Jag har från vägg till vägg 1.50m i dagsläget, varav ena väggen är svag. Men vi ska ha in ett hörnbadkar på 1.40m i rummet så det ska få plats. jag har alltså ca 9cm kvar o bygga.. hur gör jag.

Tack på förhand!!

Jag föreslår att ni öppnar väggen från badrumssidan, reglar i med fler 45x45 till 300 c/c, och sedan skruvlimmar (obs limningen, den är viktig) en träskiva (typ spån eller plywood) mot reglarna. Sedan hellimning (med riktigt gipslim) av gips- eller fibercementskivor mot träskivorna.

Var på en byggfirma o skulle beställa/rådfråga om det du sa.. Dom sa likadant förutom att jag skulle ta en 12 mm spånskiva istället för OSB skiva, och även kottla mellan reglarna sen också. Men kör nog på OSB.. dessutom är den ju 1mm tunnare (bra). Ska det sedan var en våtrumsgips eller en standard gips?

Jag hade nog undvikit OSB, den rör sig mer än de andra skivorna. Spån eller plyfa tycker jag.

Att kortla fyller ingen som helst funktion i det här fallet. Kortling hjälper mot nedböjning mellan reglarna, inte mot att själva reglarna böjs. Skippa det.

Du kan absolut köra standardgips.

jag har också 45x45 reglar i 2 väggar i ett badrum jag håller på att renovera. utrymmet är mycket litet och vill så långt det är möjligt undvika bygga tjockare väggar.

en vägg gjorde jag det dock. där skruvade och limmade jag på 25x45mm trä ovanpå 45x45. sedan limmelilim på med plyfa och sedan gips. plus en del kortlingar också. väggen tål nog att attackeras av stångande getabockar...

men...den andra väggen ville jag absolut inte bygga tjockare. dessutom bara enkelgips. efter lite klureri och rundturer på IKEA och Bauhaus hittade jag lösningen: 2x2000x40x40 vinkeljärnsprofil (?) egentligen för något hyllsystem jag inte kom ihåg namnet på. full med lämpliga skruvhål. kostade 80 spänn stycket. dessa skruvade och limmande jag mot reglarna samt kanten/läppen i fas med regeln så den ligger dikt an mot gipsskivan. och så lim på där också. just ja, jag kör cc30 också...

resultat: håller nog inte för ilskna getter, men bra stum är den! :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.