Jag sitter och ritar på en innervägg med fast fönsterparti som jag ska bygga och skulle gärna vilja ha feedback kring bärighet av nån som är lite mer erfaren.
- Jag har tänkt bygga den med 45*70-reglar och OSB+Gips på båda sidor, så total tjocklek på vägg ca 120 mm.
- Reglar kommer att fästas i bärande betongväggar samt i golv och tak-bjälklag av betong.
- I väggen kommer det att vara en hålighet i ovankant där jag dels kommer att placera ett fönsterparti, troligtvis med enkelglas, samt lämna ett hålrum som ska täckas med en utanpåliggande skjutlucka av trä. Fönsterpartiet kommer att vara ca 138*70 cm.
- Då det kommer att dras el från befintligt takuttag till nya lamputtag på varderas sida vägg samt uttag och brytare i vägg, så kapas takregeln vid lamputtaget enl. rekommendation från elektriker, ca 70 mm glapp.
Har byggt en regelvägg tidigare utan problem men har aldrig byggt med fönster eller dörrparti, så har lite svårt att uppskatta hur tungt glaspartiet blir och om bärigheten räcker. Vad tror ni? Se ritning med tänkt regelstruktur inritad.