Hade tänkt sätta upp ett staket mellan mig och grannen. Tryckimpregnerat och 110cm högt.

Tänker mig stolpar av 95x95 med 150-200cm mellanrum. Mellan stolparna liggande breda reglar som sitter centrerat mellan stolparna. 3-4 stycken. Tänker att sätta de centrerat på stolpen för att slippa en fram och baksida på staketet (antar att jag skråskruvar dessa).

vilken dimension på reglar krävs för stabilt staket som tål klättrande barn? 34 el 45 tjocka? Vilken bredd på reglarna tycker ni blir snyggast 95 el 120? Hur stort mellanrum mellan reglarna? Vill inte att barn skall kunna krypa i mellan och fastna.

Gärna på bilder om ni byggt liknande.

Fram med era bilder och tips nu

Istället för att skråskruva skulle jag på sidan om stolparna sätta två vertikala lister med mellanrum. I mellanrummet ska de liggande reglarna få plats. Mellan listerna hade jag dessutom satt korta lister som de liggande reglarna vilar på. Varför? För att det blir betydligt enklare att få de liggande reglarna på rätt plats. Att skråskruva riskerar ge olika mellanrum mellan reglarna.
Om du tror stolparna blir för kraftiga rent visuellt kan du ju använda 45x95 istället för 95x95.

Det finns färdiga stolpar med spår i som är lämpliga för att montera så. Tänk på att ribborna inte bidrar till stabiliteten när du kapar dem vid varje stolpe. Se till att ha ordentliga plintar och fast mark.

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.