42 564 läst ·
24 svar
43k läst
24 svar
Hjälp med säkring som gått, jag får inte tillbaka elen
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Jag förstår precis vad du menade med att test-knappen inte fungerade och ja, det stämmer bra. Det kan man kalla för att "kortsluta gruppen".
//Patrik
//Patrik
Förstår jag rätt att du fortfarande står utan ström till kylen? Om så är fallet skulle jag nog rekomendera att du letar upp ett uttag med ström och använder en skarvsladd till kylskåpet under natten tills du fått säkringen bytt...
En jordfelsbrytade slår av när det går olika mycket ström i fas och nolledare. I ditt fall gick all ström från fas till nolledare. Om du istället hade kortslutit fas och jord så hade jfb slagit ifrån.Grodätarn skrev:
Testknappen gör en "kontrollerad kortslutning" - inte så stor ström att säkringen löser ut men tillräckligt för att jfb ska lösa ut. I bilden leds alltså en liten ström utanför "kärnan".
1. elektromagnet och hjälpelektronik
2. strömtransformatorns sekundärspole
3. kärna
4. testbrytare
L fasledare, N neutralledare.
(Bilden kommer från: https://secure.wikimedia.org/wikipedia/sv/wiki/Jordfelsbrytare)
Med andra ord - du förstår rätt (om inte jag också förstår fel
@alla: jag fick säkringen bytt mitt på dagen, er förklaring stämde, stort tack!
@Bjurran: ja, du förstod rätt. Jag kom på att försöka koppla kylskåpet till annat uttag lite sent imorse, men det är ett hästjobb att leta sladden till denna inbygda kylskåpet... Det ser ut som jag skulle kunna komma åt underifrån om jag lyckas ta ut plastgallret, men föregående ägare har lagt massivt trägolv framför, så det är inte så lätt
Jag fick vänta tills vicevärden kom tillbaka från sjukhusbesök mitt på dagen. Mina ägg och grönsaker klarade sig hyvsatt
...
@emilm: tack för det tekniska, nu är jag med på banan! Det ända som är kvar är varför huvusäkringen gick, dvs varför räckte inte att säkring nr 12 gick?
@Bjurran: ja, du förstod rätt. Jag kom på att försöka koppla kylskåpet till annat uttag lite sent imorse, men det är ett hästjobb att leta sladden till denna inbygda kylskåpet... Det ser ut som jag skulle kunna komma åt underifrån om jag lyckas ta ut plastgallret, men föregående ägare har lagt massivt trägolv framför, så det är inte så lätt
@emilm: tack för det tekniska, nu är jag med på banan! Det ända som är kvar är varför huvusäkringen gick, dvs varför räckte inte att säkring nr 12 gick?
Inte ovanligt alls att en huvudsäkring går. Jag har inte brytt mig så mycket om varför, utan bara accepterat att det ofta är så.Grodätarn skrev:
Har en teori om att det beror på att eftersom fler grupper delar på den huvudsäkringen är belastningen högre där och därför går den, men ni kunniga får mer än gärna upplysa mig med i frågan då det kan vara intressant att veta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Det är två olika typer av säkringar med olika karakteristik.
Dina huvudsäkringar är traditionella smältsäkringar (diazed) som brinner av fortare ju högre ström som går igenom dem.
Dina automatsäkringar (dvärg) har en mer konstant tid som den tar på sig för att bryta. Man räknar med 0.1 s. Detta beror på att den är mekanisk. Kortslutningsströmmen påverkar en solenoid som slår ifrån brytaren - det tar alltid lite tid.
Så vid höga kortslutningsströmmar brukar diazeder brinna av först, trots att de har högre märkström. Dvärgbrytaren slog också i från i ditt fall. Antagligen hade kortslutningsströmmen satt "hammaren" i rörelse i dvärgen så att den bröts några millisekunder efter huvudsäkringen.
Dina huvudsäkringar är traditionella smältsäkringar (diazed) som brinner av fortare ju högre ström som går igenom dem.
Dina automatsäkringar (dvärg) har en mer konstant tid som den tar på sig för att bryta. Man räknar med 0.1 s. Detta beror på att den är mekanisk. Kortslutningsströmmen påverkar en solenoid som slår ifrån brytaren - det tar alltid lite tid.
Så vid höga kortslutningsströmmar brukar diazeder brinna av först, trots att de har högre märkström. Dvärgbrytaren slog också i från i ditt fall. Antagligen hade kortslutningsströmmen satt "hammaren" i rörelse i dvärgen så att den bröts några millisekunder efter huvudsäkringen.
Kan vara en av faserna som gått i undercentral, där de stora säkringarna sitter. 25A eller mer. Ring en elektriker, annars blir det gissa avbrott, det är el kan vara vad som helst.G Grodätarn skrev:Hej,
Kort beskrivning av mitt problem:
När jag hängde en lampa i hallen så råkade jag orsaka en kortslutning. Säkringen (automatsäkring, nummer 12 i min elcentral) gick direkt. Därefter återställde jag felet, och märkte att även kylskåpet blev utan ström (som går egentligen under säkring nummer 9, som inte gick). Efter återställd fel har jag återställd säkringen, det gick, men elen kom inte tillbaka, varken till hallen eller till kylskåpet. Därefter har jag ockå märkt att testknappen i jordfelsbrytaren inte löser den längre?!?
Nu är status att alla säkringar är på ettan, men jag saknar el i hallen och till kylskåpet, samt att jordfelsbrytaren har en icke-fungerande testknapp.
Jag tänker ta hit en elektriker i morgon, men vill fråga er om det är något allvarligt fel? Vågar jag sova som det är nu?
För info, jordfelsbrytaren har installerats inte tidigare än idag på förmiddagen och testknappen används flera gånger, men det borde inte påverka...
I väntan på era uppskattade upplysningar,
Grodätarn
Klicka här för att svara