Någon som vet vad man ska göra åt detta? Vår ringklocka har lagt av som suttit där sedan 90 talet i kåpan därinne finns det ström men i sladdarna utanför finns ingen ström alls hur kan man fixa det?
Skickar en bild på hur det ser ut där ute
Skickar en bild på hur det ser ut där ute
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du - För det första skall där inte vara någon el ute på klockan då den helt sonika kopplar ihop kretsen.
Spontant med tanke på hur rostig skruven är så kan jag tänka mig att brytaren i knappen kanske är lika rostig och således kanske en ny knapp är att fundera över? Eller in och skrapa kontaktytorna i den befintliga?
Ha du ett instrument som kan mäta Ohm? Koppla i så fall lös en kabel på knappen, mät mellan de två polerna och tryck på knappen. Borde då visa ett lågt Ohm antal på säg 0.3-1.
Släng även upp en bild på installationen inomhus.
Spontant med tanke på hur rostig skruven är så kan jag tänka mig att brytaren i knappen kanske är lika rostig och således kanske en ny knapp är att fundera över? Eller in och skrapa kontaktytorna i den befintliga?
Ha du ett instrument som kan mäta Ohm? Koppla i så fall lös en kabel på knappen, mät mellan de två polerna och tryck på knappen. Borde då visa ett lågt Ohm antal på säg 0.3-1.
Släng även upp en bild på installationen inomhus.
Anläggningen matas av en ringlednigsransformator som ger 8 - 12 v. Den matning en kommer från en av dom två " högtalarkablarna " Ekua som fińns i ringklockan den andra ledningen går till knappen.
Det första man måste göra är att ta reda på vilken av dom som kommer från transformatorn och mäta att där finns spänning
Det troliga är att tryck knappen har gett upp p.g.a. korrosion. ( vanligt fel).
Det första man måste göra är att ta reda på vilken av dom som kommer från transformatorn och mäta att där finns spänning
Det troliga är att tryck knappen har gett upp p.g.a. korrosion. ( vanligt fel).
Lägg ihop de två trådarna som finns ute, det brukar gå att kortsluta med en mejsel eller något annat metalliskt. Om plingar då är det knappen som är trasig. Det är helt ofarligt, spänningen är så låg att den inte känns.
Om knappen är trasig finns det nya att köpa.
Om knappen är trasig finns det nya att köpa.
Klicka här för att svara