Varje år i princip köper mammas man en ny vattenpump, varje år från biltema.
Den är trasig igen, varje år då den ska startas på våren.
Han har testat att ta hem den men ändå fungerar den inte sedan då den stått och ska sättas i bruka.

Behöver något mer hållbart.

Den används för att pumpa vatten från älven, ca 30 meter (hyfsat plant läge) för diskvatten, vattna blommor, tvätta av sig.

Vad ska vi köpa istället?
Tacksam för er expertis 🙏🏻🌟🫶
 
Hej

Vilken sorts pump är det som går sönder trots att den tas bort varje vinter?

Hur förvaras den för resten hemma? Står den i ett kallt garage där den riskerar att frysa eller inne i värme?

En tanke kan vara att köpa något annat än Biltema pump om den gått sönder flera år i rad. Finns säkert tusentals pumpautomater i fritidshus som fungerar år efter år bara de töms på vatten inför vintern.

EMS pumpar tordes några steg högre kvalitet än just Biltema. De har både pumpautomater och jetpumpar.
 
  • Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Hej

Vilken sorts pump är det som går sönder trots att den tas bort varje vinter?

Hur förvaras den för resten hemma? Står den i ett kallt garage där den riskerar att frysa eller inne i värme?

En tanke kan vara att köpa något annat än Biltema pump om den gått sönder flera år i rad. Finns säkert tusentals pumpautomater i fritidshus som fungerar år efter år bara de töms på vatten inför vintern.

EMS pumpar tordes några steg högre kvalitet än just Biltema. De har både pumpautomater och jetpumpar.
Tack för svar. Jo vi har försökt att förklara det för honom men fortfarande efter 8 pumpar och år så ska han ändå köpa Biltemas. Den har som sagt även testats att ta hem till stan inne i vanlig värme. Samma resultat ändå.

Skulle dock vara bättre med en som kan stå kvar ute i visan under vintern.
 
Låter underligt om de slutat fungera trots att de förvarats inomhus i värme. Men de har väl bytts ut på garantin så totalkostnaden har varit låg under åren.

Fungerar allting när en ny pump monteras på våren? Eller behöver något annat bytas också?

Är det en dränkbar pump som sänks ned i vattnet, en pumpautomat med en tank eller en jetpump som startas när det behövs vatten?

Det är nog svårt att ha ett system som kan vara kvar på plats under vintern. Det kommer vara krångligt att få bort allt vatten från pumpen och den riskerar då att frysa sönder någonstans inuti.
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Låter underligt om de slutat fungera trots att de förvarats inomhus i värme. Men de har väl bytts ut på garantin så totalkostnaden har varit låg under åren.

Fungerar allting när en ny pump monteras på våren? Eller behöver något annat bytas också?

Är det en dränkbar pump som sänks ned i vattnet, en pumpautomat med en tank eller en jetpump som startas när det behövs vatten?

Det är nog svårt att ha ett system som kan vara kvar på plats under vintern. Det kommer vara krångligt att få bort allt vatten från pumpen och den riskerar då att frysa sönder någonstans inuti.
Han har aldrig kvar kvitto och vägrar att reklamera. Tyvärr är han så envis trots att det är totalt oförståeligt.
 
Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Det är nog svårt att ha ett system som kan vara kvar på plats under vintern. Det kommer vara krångligt att få bort allt vatten från pumpen och den riskerar då att frysa sönder någonstans inuti.
Jag har 2 pumpautomater ( från Clas O ), som alltid står kvar över vintern i kallställt förråd respektive kallt utomhusskåp. 1 gång slarvade jag med att tömma dessa på vatten inför vintern och då frös en pump sönder. De jag har nu har fungerat i minst 10 år och båda pumpar sjövatten. Allt handlar om hur bra man tömmer ur vattnet inför vintern.
Till TS : Hur gör ni vid uppstart och konstaterar att pumpen inte fungerar?
 
  • Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
Vad är det för pump ni använt? Jag har en från Biltema som funkat bra när jag använt den… förvaras ute på vintern men såklart tömd på vatten.
 
  • Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag har 2 pumpautomater ( från Clas O ), som alltid står kvar över vintern i kallställt förråd respektive kallt utomhusskåp. 1 gång slarvade jag med att tömma dessa på vatten inför vintern och då frös en pump sönder. De jag har nu har fungerat i minst 10 år och båda pumpar sjövatten. Allt handlar om hur bra man tömmer ur vattnet inför vintern.
Till TS : Hur gör ni vid uppstart och konstaterar att pumpen inte fungerar?
Oj ok. Tack. Ja något fel gör han då. Ska vidarebefordra infon👌
 
S Svante Svenson skrev:
Vad är det för pump ni använt? Jag har en från Biltema som funkat bra när jag använt den… förvaras ute på vintern men såklart tömd på vatten.
Kan vara det som är bekymmer. Ska meddela. Det är som sagt inte jag som har koll på det.
 
Jag har en Gardena 5000 för samma ändamål. Tar in den på vintern och tömmer den på vatten. Sätter ut den när isen gått och fyller den med vatten
Går som en klocka efter flera år.
 
  • Gilla
linnnordstrom
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jag har 2 pumpautomater ( från Clas O ), som alltid står kvar över vintern i kallställt förråd respektive kallt utomhusskåp. 1 gång slarvade jag med att tömma dessa på vatten inför vintern och då frös en pump sönder. De jag har nu har fungerat i minst 10 år och båda pumpar sjövatten. Allt handlar om hur bra man tömmer ur vattnet inför vintern.
Till TS : Hur gör ni vid uppstart och konstaterar att pumpen inte fungerar?
Jag vet inte riktigt hur han gör. Bara det att det är samma visa varje år och han är så stökig att han aldrig sparat ett kvitto på något i sitt liv tror jag.
 
L linnnordstrom skrev:
Jag vet inte riktigt hur han gör. Bara det att det är samma visa varje år och han är så stökig att han aldrig sparat ett kvitto på något i sitt liv tror jag.
Ärligt talat så tror jag INTE att det är en god ide' att köpa ett dyrare märke. Det kan omöjligtvis vara så att 8 pumpar har gått sönder, av att bara stå. Även om kvaliteten inte är den bästa, så är det helt osannolikt.
Det måste alltså vara handhavandefel. Då du säger att svärfar är stönig, så skulle det inte förvåna mig om han tar hem den, och förvarar den i kallförrådet eller annat dumt. Eller så fyller han inte pumpen som man ska, när han kopplar in den nästa år.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ärligt talat så tror jag INTE att det är en god ide' att köpa ett dyrare märke. Det kan omöjligtvis vara så att 8 pumpar har gått sönder, av att bara stå. Även om kvaliteten inte är den bästa, så är det helt osannolikt.
Det måste alltså vara handhavandefel. Då du säger att svärfar är stönig, så skulle det inte förvåna mig om han tar hem den, och förvarar den i kallförrådet eller annat dumt. Eller så fyller han inte pumpen som man ska, när han kopplar in den nästa år.
Ja alltså där de bor så har dem förråd där det är mist lika varmt som i lägenheten då detta även är skyddsrummet under jord kopplat till varmgarage.
Troligen i så fall att han gör något fel när den ska igång igen.
 
L linnnordstrom skrev:
Troligen i så fall att han gör något fel när den ska igång igen.
Ja, det räcker ju med att inte fylla sugslangen och pumpen med tillräcklig mängd vatten, för att pumpen ska gå sönder. Om man dessutom inte öppnar pumpens utgång lite vid uppstart, så att ev. kvarvarande luft kan pysa ut, så kan pumpen gå sönder ännu fortare.
 
  • Gilla
linnnordstrom och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.