4 042 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Hjälp med planlösning inför lägenhetrenovering
elskåp : Det finns bra med plats. Blir bra om man har hyllor. Egentligen förlorar jag förvaringyta om jag tar bort det rummet och förlänger garderoberna. Men det blir snyggare så. Känns konstigt att ha massa garderober och förrådsdörr mitt i vardagsrummet. Vi får se.BirgitS skrev:Det ser ju ut att finnas plats att förvara en hel del i det där utrymmet för elskåp mm genom att sätta upp hyllor runt om så det är ju inte nödvändigt att riva det, men viss borde det gå bra att göra det också.
Bra att sovrummen var större än de såg ut att vara, för oftast ser rum större ut på fotona än i verkligheten.
Jag skulle byta plats på frysen och högskåpet med mikro och ugn så att man lätt kan hålla koll på mikron samtidigt som man lagar mat på spisen.
Förvaring under sängarna är kan fungera bra.
Väggskåp är ju inte nödvändigt att sätta upp innan ni flyttar in utan ni kan ju vänta och se hur mycket mer skåp ni behöver. Att flytta är ett bra tillfälle att gå igenom vad man har och slänga sånt som man faktiskt inte använder längre
Lycka till med budgivningen!
byta plats på frysen Vi kommer att ha 1 separat kyl och 1 separat frys (side by side heter det väl)?. Vi är en familj och behöver detta.
Jag ville till en början också ha mikro/ugn i högskåp. Problemet med att lägga mikro och ugn i ett högskåp på högersida är att ny el måste dras om.. Och då behöver jag ta in elektriker. Och då blir det flera personer man ska samordna. Projektet är tillräckligt stort. Det är hanterbart med 2 snickare. Inte fler
Spisen har ju 3 fas. Hällen får 2 faser . Ugnen får en. Jag valde en kombiugn (mikro + varmluft). Att ha ugn och mikro separat blir betydligt dyrare än ha kombiugn. Det är en kostnadsfråga helt enkelt.
Mer bra förslag? :wow:
Tack för feedback BirgitS.BirgitS skrev:Det ser ju ut att finnas plats att förvara en hel del i det där utrymmet för elskåp mm genom att sätta upp hyllor runt om så det är ju inte nödvändigt att riva det, men viss borde det gå bra att göra det också.
Bra att sovrummen var större än de såg ut att vara, för oftast ser rum större ut på fotona än i verkligheten.
Jag skulle byta plats på frysen och högskåpet med mikro och ugn så att man lätt kan hålla koll på mikron samtidigt som man lagar mat på spisen.
Förvaring under sängarna är kan fungera bra.
Väggskåp är ju inte nödvändigt att sätta upp innan ni flyttar in utan ni kan ju vänta och se hur mycket mer skåp ni behöver. Att flytta är ett bra tillfälle att gå igenom vad man har och slänga sånt som man faktiskt inte använder längre
Lycka till med budgivningen!
elskåp : Det finns bra med plats. Blir bra om man har hyllor. Egentligen förlorar jag förvaringyta om jag tar bort det rummet och förlänger garderoberna. Men det blir snyggare så. Känns konstigt att ha massa garderober och förrådsdörr mitt i vardagsrummet. Vi får se.
byta plats på frysen Vi kommer att ha 1 separat kyl och 1 separat frys (side by side heter det väl)?. Vi är en familj och behöver detta.
Jag ville till en början också ha mikro/ugn i högskåp. Problemet med att lägga mikro och ugn i ett högskåp på högersida är att ny el måste dras om.. Och då behöver jag ta in elektriker. Och då blir det flera personer man ska samordna. Projektet är tillräckligt stort. Det är hanterbart med 2 snickare. Inte fler
Spisen har ju 3 fas. Hällen får 2 faser . Ugnen får en. Jag valde en kombiugn (mikro + varmluft). Att ha ugn och mikro separat blir betydligt dyrare än ha kombiugn. Det är en kostnadsfråga helt enkelt.
Förvaring under säng
är fina grejor. Det har vi redan
Väggskåp. Det är sant. Man behöver göra allt med en gång. Är ju inte så svårt att sätta upp väggskåp senare själv.
Mer bra förslag? :wow:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Det var så lite så 
Side-by-side brukar man kalla det när kylen och frysen är hopbyggda till en enhet, normalt med en mindre frys. Några exempel https://www.elgiganten.se/catalog/v...ore-elgigantenSE-ProductCatalog#filter-anchor
Att ha en normalstor kyl och en normalstor frys som står bredvid varandra som vanligt har nog inget särskilt namn.
Absolut inget fel att ha en kombiugn under en häll, jag bara såg att det stod M/U ovanför kylen i din ritning.
Eftersom det ser ut att vara en lite äldre spis är det inte säkert att det finns en framdragen nolla i eluttaget och då behöver en elektriker göra det.
Side-by-side brukar man kalla det när kylen och frysen är hopbyggda till en enhet, normalt med en mindre frys. Några exempel https://www.elgiganten.se/catalog/v...ore-elgigantenSE-ProductCatalog#filter-anchor
Att ha en normalstor kyl och en normalstor frys som står bredvid varandra som vanligt har nog inget särskilt namn.
Absolut inget fel att ha en kombiugn under en häll, jag bara såg att det stod M/U ovanför kylen i din ritning.
Eftersom det ser ut att vara en lite äldre spis är det inte säkert att det finns en framdragen nolla i eluttaget och då behöver en elektriker göra det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp inför bygge av förråd
Byggmaterial & Byggteknik -
Hjälp med planlösning hus från 1938
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Hjälp inför projekt trädäck/trall till poolområde på marksten
Altan & Uteplats -
Planlösning hjälp, tvättstuga?
Planlösningar -