17 461 läst ·
68 svar
17k läst
68 svar
Hjälp med planering av el i nybygge
Ja det är en helt annan sak, två uttag i rummet är ingen direkt merkostnad. Utan det är snarare nyttan av dubbeluttag, dvs totalt fyra, i ett och samma rum.BirgitS skrev:
Det beror ju på hur många år det dröjer innan det blir aktuellt, vi vet ju inte hur gamla barnen är
Även om du idag planerar för en viss möblering i barnens rum kanske det blir ommöblering efter några år och då vill man inte vara bunden av var nätverksuttaget sitter och inte heller dra nätverkskabel runt halva rummet (om man kan slippa det genom att sätta ett till uttag nu). Så vitt jag kan se finns det åtminstone två ställen där det kan stå skrivbord i barnrummen, vid fönstret resp. vid dörren.
Xbox + dator. Orka ha switchar perifert....
Varför ska du ha två patchpaneler? Det är rätt opraktiskt.
Trådlöst kommer alltid att vara ett sämre alternativ än trådar. Dessutom kan Cat6 användas till annat också, ex.vis. att skicka HDMI-signaler om man skulle vilja göra det.
Varför ska du ha två patchpaneler? Det är rätt opraktiskt.
Trådlöst kommer alltid att vara ett sämre alternativ än trådar. Dessutom kan Cat6 användas till annat också, ex.vis. att skicka HDMI-signaler om man skulle vilja göra det.
Kostnaden är ju självklart en starkt påverkande faktor och där är det tyvärr så att priserna spretar våldsamt mellan de olika elfirmorna.dd88 skrev:
Men... det är inte primärt ett teknikintresse som tillfredsställs med en knx-installation.
Mervärdet ligger snarare i den fantastiska flexibilitet och användarvänlighet som ett sådant system kan ge.
Jag tror att det är extrem overkill att ha fyra accesspunkter i det där huset. En skulle troligen räcka om du inte har ett väldigt tjockt och dämpande bjälklag mellan våningarna, i så fall en per våning.
Apropå skymningsrelä/astrour så skulle jag som sagt rekommendera att sätta ett sådant i centralen och sen dra ut en styrtråd till någon centralt placerad strömbrytare om du känner att du vill ha manuell styrning av utebelysningen.
Här är ett urval av centralmonterade skymningsreläer från Theben. Jag tittade rätt mycket på dem själv men valde till slut astrour. Nu kommer jag bygga om lösningen till kopplingsur+skymningsrelä.
Apropå skymningsrelä/astrour så skulle jag som sagt rekommendera att sätta ett sådant i centralen och sen dra ut en styrtråd till någon centralt placerad strömbrytare om du känner att du vill ha manuell styrning av utebelysningen.
Här är ett urval av centralmonterade skymningsreläer från Theben. Jag tittade rätt mycket på dem själv men valde till slut astrour. Nu kommer jag bygga om lösningen till kopplingsur+skymningsrelä.
Jag skulle lämna tillbaka renova dimmrarna, dyra för vad man får. Montera istället z-wave. Visst, KNX är väl säkert jättebra, men kostar massor. z-wave dimmers kostar nästan inte mer än ett renova vanlig brytare plus en z-wavepuck. Med Z-wave kan du även programmera smarta funktioner. Tycker inte man ska ta bort fysiska trappkopplingar helt, men iom man kan styra dimmers och på och av i grupper så går det att dra ned på antalet brytare. Du kan ha 2 dimmers bakom en 2 knapps renova. Du kan tex slå på hall + trappa samtidigt med ett knapptryck, och sen göra andra smarta funktioner beroende på hur man trycker. Tidsinställa nattbelysning i hall etc.
Två patchpaneler var elektrikerns förslag med tanke på redundant internetanslutning samt andelen enheter som ska anslutas under trappen, jag ser ingen större nytta med det men är inte heller direkt någon kostnad i sammanhanget.tommib skrev:
Cat 6 klarar väl inte ens 60fps 4K? Maxlängd för detta med HDMI-kabel är 15m och det kommer jag klara mig gott med om det skulle vara så att den trådlösa tekniken inte utvecklas de kommande åren.
J JohanLun skrev:Jag skulle lämna tillbaka renova dimmrarna, dyra för vad man får. Montera istället z-wave. Visst, KNX är väl säkert jättebra, men kostar massor. z-wave dimmers kostar nästan inte mer än ett renova vanlig brytare plus en z-wavepuck. Med Z-wave kan du även programmera smarta funktioner. Tycker inte man ska ta bort fysiska trappkopplingar helt, men iom man kan styra dimmers och på och av i grupper så går det att dra ned på antalet brytare. Du kan ha 2 dimmers bakom en 2 knapps renova. Du kan tex slå på hall + trappa samtidigt med ett knapptryck, och sen göra andra smarta funktioner beroende på hur man trycker. Tidsinställa nattbelysning i hall etc.
Bara så att jag inte missar något, detta kanske är lite för basic för många av er, men följande kan jag göra med det jag köper idag. Vad saknas som jag kan få om jag investerar i KNX eller Z-Wave?jbr skrev:
Kostnaden är ju självklart en starkt påverkande faktor och där är det tyvärr så att priserna spretar våldsamt mellan de olika elfirmorna.
Men... det är inte primärt ett teknikintresse som tillfredsställs med en knx-installation.
Mervärdet ligger snarare i den fantastiska flexibilitet och användarvänlighet som ett sådant system kan ge.
Musik kan jag streama till valfri Sonos-enhet, förstärkare kommer ha stöd för flera zoner.
Film streamar jag från NAS via HTPC eller valfri smart-TV.
Diskmaskin, ugn, tvättmaskin och torktumlare kan styras via app (om man nu skulle vilja).
Garageport kan styras via app.
Via larm-app så kan jag se om alla fönster och dörrar är stängda.
Utebelysnings kan styras av skymningsrelä och brytare.
Det som eventuellt skulle kunna vara intressant är att kunna styra vissa lampor/zoner via app, ett par zoner har redan en puck för att kunna styras via två olika dimrar (ingen aning om modell).
Vad bör man titta på om man samtidigt vill kunna styra den via mobil eller automatisera?
Kul att du nämner "väldigt tjockt och dämpande bjälklag", senaste veckan så har tre konstruktörer räknat på det och vi hamnar väl på 300mm och en hel del armering pga spännvidderna. Anledning till att jag har placerat in fyra är även att det ska täcka in trädgården, och då det är sluttningshus så är jag osäker på om de på nedre plan även kan täcka "baksidan" av tomten som ligger tre m upp. blir en rätt fet sten/jordvall som signalen ska färdas genom.tommib skrev:
Jag tror att det är extrem overkill att ha fyra accesspunkter i det där huset. En skulle troligen räcka om du inte har ett väldigt tjockt och dämpande bjälklag mellan våningarna, i så fall en per våning.
Hur kommer det sig att du inte valde Theben direkt?
Redundant internetanslutning har inget med dubbla patchpaneler att göra, om inte elektrikern menar något annat med det begreppet. Det innebär däremot att du behöver dubbla switchar och någon form av trunk mellan dem. Jag hoppas att det finns kanalisation för det. Om tid finns skulle jag be elektrikern rita om och dra allt till en patchpanel. I en normal villa finns bara nackdelar med att ha nätverksutrustning på två ställen.dd88 skrev:
Två patchpaneler var elektrikerns förslag med tanke på redundant internetanslutning samt andelen enheter som ska anslutas under trappen, jag ser ingen större nytta med det men är inte heller direkt någon kostnad i sammanhanget.
Cat 6 klarar väl inte ens 60fps 4K? Maxlängd för detta med HDMI-kabel är 15m och det kommer jag klara mig gott med om det skulle vara så att den trådlösa tekniken inte utvecklas de kommande åren.
Ang HDMI så var det bara ett exempel. T.ex. den här produkten (snabb googling) säger sig klara 4K upp mot 40m. Framför allt är det enklare att använda befintliga nätverkskablar än att dra massa HDMI-kablage i väggarna.
Att skicka högupplöst video över trådlöst är vansinne i en normal hemsituation. Dels är apparaterna som ska ta emot en sådan signal normalt fastmonterade och kan därför anslutas fast, dels kommer man definitivt sabba bandbredden för all annan trådlös utrustning.
Jag tror att du överdriver, men kör på. Det skadar inte att ha förberett för flera AP. Om du vill ha bra WiFi-täckning i trädgården kanske det är bättre att sätta upp en utomhus-AP. Dra kanalisation för det. Du kommer också behöva använda vettiga grejer som är gjorda för multipla samtidiga AP. Det utesluter typ alla normala konsumentprodukter men Ubiquiti ska vara väldigt bra på det.dd88 skrev:
Kul att du nämner "väldigt tjockt och dämpande bjälklag", senaste veckan så har tre konstruktörer räknat på det och vi hamnar väl på 300mm och en hel del armering pga spännvidderna. Anledning till att jag har placerat in fyra är även att det ska täcka in trädgården, och då det är sluttningshus så är jag osäker på om de på nedre plan även kan täcka "baksidan" av tomten som ligger tre m upp. blir en rätt fet sten/jordvall som signalen ska färdas genom.
Hur kommer det sig att du inte valde Theben direkt?
Att jag inte valde en Theben direkt beror på att jag har en begränsad mängd tomrör ut från centralen (skulle satt flera när vi renoverade...., gjorde bara 4x20mm till krypgrunden). Sensorn ska enligt manualen ligga separat från strömkablar så den behöver ett helt eget rör, vilket jag inte ville offra.
Att det blev ett astrour handlade om att jag ville få igång belysningsautomatiken inför att vi skulle åka utomlands. Vi har uttag med delad brunnständning vid (nästan) varje fönster där övre brunnen styrs via astrouret. Därmed fungerar all fönsterbelysning invändigt, och entrebelysningen, automatiskt. Belysningen i trädgården och på garaget är fortfarande kopplad över egna skymningsreläer men kommer införlivas med resten när jag har ork/tid.
Den planerade nya lösningen kommer innebära att jag sätter ett skymningsrelä på garagets grupp (en trefasgrupp som matar hela garaget, och dessutom har två extra FK i röret) och mata tillbaka signalen från den till ett kopplingsrelä. Den signalen kommer sedan passera via astrouret (som kommer användas som ett vanligt tidur för att kunna släcka på natten) och sedan matas ut som styrspänning till reläerna som sitter på varje enskild grupp som går till fönster och utebelysning.
Jag har på ett drygt år velat styra fönsterbelysningen manuellt vid exakt två tillfällen. Eventuellt byter jag tidur till ett Theben eller liknande med möjlighet till extern styrning eller så gör jag något annat kreativt. Eller så går jag bara till elskåpet och tänder fönsterbelysningen manuellt om jag vill att den ska lysa längre än normalt.
Om man utökar " Svensk standard" med en extra orange tändtråd överallt kan man i efterhand installera det smarta hemmet med Plejd. Där finns allt du behöver.E elmont skrev:
Googla på Plejd och bedöm själva.
Redigerat:
Jag har ingen aning om hur elektrikern tänker, lite sent för att ringa och fråga nu. När han nämnde det så kändes det spontant som en bra ide då det är färdigdraget kablage ner i patchpanelen som jag bara klickar i vad jag nu vill använda. Osäker på om det som går i väggarna där nere kommer uppifrån eller går via panelen på nedre plan. Vad ser du för nackdelar med detta?tommib skrev:
Redundant internetanslutning har inget med dubbla patchpaneler att göra, om inte elektrikern menar något annat med det begreppet. Det innebär däremot att du behöver dubbla switchar och någon form av trunk mellan dem. Jag hoppas att det finns kanalisation för det. Om tid finns skulle jag be elektrikern rita om och dra allt till en patchpanel. I en normal villa finns bara nackdelar med att ha nätverksutrustning på två ställen.
Ang HDMI så var det bara ett exempel. T.ex. den här produkten (snabb googling) säger sig klara 4K upp mot 40m. Framför allt är det enklare att använda befintliga nätverkskablar än att dra massa HDMI-kablage i väggarna.
Att skicka högupplöst video över trådlöst är vansinne i en normal hemsituation. Dels är apparaterna som ska ta emot en sådan signal normalt fastmonterade och kan därför anslutas fast, dels kommer man definitivt sabba bandbredden för all annan trådlös utrustning.
Har Googlat lite mer på 4k 60fps över nätverket och det verkar bli tufft med cat6. Behovet finns inte idag så det gör det lite svårplanerat. I vardagsrummet så kommer tv´n vara 3-4m från box, tvspel, htpc osv så där klarar vi oss med HDMI. I allrummet så kommer vi ha en TV med box och lite annat i taket så där är det ett par meter, kan dock tänka mig att det mesta kommer streamas.
I framtiden så planerar vi att sätta upp en projektor i vardagsrummet och det är ett gränsfall på om vi klarar oss på 15m, men det är först om några år och tekniken går väl förhoppningsvis framåt även där.
Har 200mm installationstak på båda plan och fyra schakt mellan våningsplanen, har inte tjocklek i huvudet men det ska vara tillräckligt.
Att dra ut i trädgården känns lite överkurs i detta läget, jag har svårt att tro att signalen kommer vara något annat än ok upp till 10m runt huset. Ska bygga en pergola till sommaren, där ska det in el och högtalare så en kanal ut är redan förberedd.tommib skrev:
Jag tror att du överdriver, men kör på. Det skadar inte att ha förberett för flera AP. Om du vill ha bra WiFi-täckning i trädgården kanske det är bättre att sätta upp en utomhus-AP. Dra kanalisation för det. Du kommer också behöva använda vettiga grejer som är gjorda för multipla samtidiga AP. Det utesluter typ alla normala konsumentprodukter men Ubiquiti ska vara väldigt bra på det.
Att jag inte valde en Theben direkt beror på att jag har en begränsad mängd tomrör ut från centralen (skulle satt flera när vi renoverade...., gjorde bara 4x20mm till krypgrunden). Sensorn ska enligt manualen ligga separat från strömkablar så den behöver ett helt eget rör, vilket jag inte ville offra.
Att det blev ett astrour handlade om att jag ville få igång belysningsautomatiken inför att vi skulle åka utomlands. Vi har uttag med delad brunnständning vid (nästan) varje fönster där övre brunnen styrs via astrouret. Därmed fungerar all fönsterbelysning invändigt, och entrebelysningen, automatiskt. Belysningen i trädgården och på garaget är fortfarande kopplad över egna skymningsreläer men kommer införlivas med resten när jag har ork/tid.
Den planerade nya lösningen kommer innebära att jag sätter ett skymningsrelä på garagets grupp (en trefasgrupp som matar hela garaget, och dessutom har två extra FK i röret) och mata tillbaka signalen från den till ett kopplingsrelä. Den signalen kommer sedan passera via astrouret (som kommer användas som ett vanligt tidur för att kunna släcka på natten) och sedan matas ut som styrspänning till reläerna som sitter på varje enskild grupp som går till fönster och utebelysning.
Jag har på ett drygt år velat styra fönsterbelysningen manuellt vid exakt två tillfällen. Eventuellt byter jag tidur till ett Theben eller liknande med möjlighet till extern styrning eller så gör jag något annat kreativt. Eller så går jag bara till elskåpet och tänder fönsterbelysningen manuellt om jag vill att den ska lysa längre än normalt.
Ska försöka se över vilka lampor/grupper vi hade behövt automatisera, vet på rak arm ett par saker som vi hade velat ha tidsinställda (alternativt skymningsrelä), men blandar man in sensorer så ger det lite möjligheter (tex nattlampa i trappen)