Efter nyår så ska vi börja dra el så det är dags att börja planera. Har gjort en skiss som är bifogad i inlägget. Huset är ett suterräng där övre plan har ett vidbyggt garage.
Lite allmänt:
Spottar i kök, fönsterpartier nedre plan, trapp samt badrum båda plan (enbart halva på övre plan då andra halvan har ett takfönster).
Skena med kannor i kök samt hall på övre plan.
Lysrörs i garage.
Då det är öppen planlösning på nedre plan så är det väldigt mycket som ska styras från en plats. Vi har tänkt att man ska kunna släcka/tända det mesta på nedre plan direkt när man kommer nerför trappen, så där har vi sex dimmers. På andra sidan rummet ska man kunna styra all ute- och fönsterbelysning, så där har vi sex brytare.
Är det något uppenbart som vi har missat?
Lite allmänt:
Spottar i kök, fönsterpartier nedre plan, trapp samt badrum båda plan (enbart halva på övre plan då andra halvan har ett takfönster).
Skena med kannor i kök samt hall på övre plan.
Lysrörs i garage.
Då det är öppen planlösning på nedre plan så är det väldigt mycket som ska styras från en plats. Vi har tänkt att man ska kunna släcka/tända det mesta på nedre plan direkt när man kommer nerför trappen, så där har vi sex dimmers. På andra sidan rummet ska man kunna styra all ute- och fönsterbelysning, så där har vi sex brytare.
Är det något uppenbart som vi har missat?
Detta är endast ett underlag som vi ska lämna till de som ska rita elen. Haft ett möte med dom och de tycker att ”det ser bra ut”, men samtidigt känner jag att de inte tittar på vad som kan behövas utan snarare ”såhär brukar det vara”. När man ändå bygger nytt så vill man passa på att få det perfekt.E elmont skrev:
Och efter många år i branschen undrar jag fortfarande vad som är "perfekt".
Jag tror att det "vettigaste" är att göra en standardinstallation som funkar för alla och sedan "gödsla" med sådant som man själv tycker är bra/kul/nödvändigt. Den dag huset byter ägare kommer den nya ägaren att undra "hur tänkte man här då" när det gäller dom "smarta" lösningarna
Ps
Låt dom gör ett förslag som du sedan får titta på och göra "kompletterar".
Jag tror att det "vettigaste" är att göra en standardinstallation som funkar för alla och sedan "gödsla" med sådant som man själv tycker är bra/kul/nödvändigt. Den dag huset byter ägare kommer den nya ägaren att undra "hur tänkte man här då" när det gäller dom "smarta" lösningarna
Ps
Låt dom gör ett förslag som du sedan får titta på och göra "kompletterar".
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 257 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 257 inlägg
Det är ofta bra med många uttag där man har teven och man vill då ha dem precis där teven är för att inte få en massa sladdar på golvet.
Det ser ut som det kan bli rätt mörkt (svårstädat) i nedre delen av vardagsrummet när det bara finns belysning ovanför soffbordet och vid fönstret.
Hur är det tänkt med ett vägguttag i golvet rakt under mitten av matbordet?
Även om man vill kunna tända mycket när man kommer ner för trappan kan det nog vara bra att sprida ut alla dimmers lite så man kommer ihåg vad som är vad. T.ex. kan dimmern för soffbordet sitta på samma vägg men på vardagsrumssidan av den och tända i köket behöver man väl inte förrän man närmar sig det. Det kan ju vara praktiskt om även föräldrar och andra gäster kan tända utan att behöva gissa allt för många gånger.
Saknar vägguttag bakom frys, kyl, ugn, häll och fläkt.
Jag skulle vilja kunna tända över arbetsbänken i köket när jag står där utan att behöva gå iväg runt köksön.
Varför vägg- och nätverksuttag under trappan men ingen belysning där?
Om det är meningen att det ska stå elprylar under trappan bör man nog kunna se dem när de krånglar.
Sätt in fler nätverksuttag i sovrummen (om de nu verkligen behövs) för rätt som det är så vill man möblera på något annat sätt så det enda uttaget inte längre är på rätt ställe. Barnsovrum möbleras ofta om under åren.
Sätt vägguttag på båda sidorna av dubbelsängen och inte bara ett mitt på för det leder bara till grendosor och förlängningssladdar.
Det ser ut som det kan bli rätt mörkt (svårstädat) i nedre delen av vardagsrummet när det bara finns belysning ovanför soffbordet och vid fönstret.
Även om man vill kunna tända mycket när man kommer ner för trappan kan det nog vara bra att sprida ut alla dimmers lite så man kommer ihåg vad som är vad. T.ex. kan dimmern för soffbordet sitta på samma vägg men på vardagsrumssidan av den och tända i köket behöver man väl inte förrän man närmar sig det. Det kan ju vara praktiskt om även föräldrar och andra gäster kan tända utan att behöva gissa allt för många gånger.
Jag skulle vilja kunna tända över arbetsbänken i köket när jag står där utan att behöva gå iväg runt köksön.
Om det är meningen att det ska stå elprylar under trappan bör man nog kunna se dem när de krånglar.
Sätt in fler nätverksuttag i sovrummen (om de nu verkligen behövs) för rätt som det är så vill man möblera på något annat sätt så det enda uttaget inte längre är på rätt ställe. Barnsovrum möbleras ofta om under åren.
Sätt vägguttag på båda sidorna av dubbelsängen och inte bara ett mitt på för det leder bara till grendosor och förlängningssladdar.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Oj, vad jobbigt det verkar
När vi byggde för sju år sedan hade vi planritningar, en sektion och fasadritningar.
Inget mer, utan elektriker och VVSare gjorde istallationerna efter egen erfarenhet och kunskap.
Och det blev mycket bra! Hade säkert blivit sämre om vi själva hade lagt oss i
När vi byggde för sju år sedan hade vi planritningar, en sektion och fasadritningar.
Inget mer, utan elektriker och VVSare gjorde istallationerna efter egen erfarenhet och kunskap.
Och det blev mycket bra! Hade säkert blivit sämre om vi själva hade lagt oss i
Delar upp förslagen nedan:BirgitS skrev:
Det är ofta bra med många uttag där man har teven och man vill då ha dem precis där teven är för att inte få en massa sladdar på golvet.
TV´n ska ha en installationsvägg och har även en egen ritning (tillsammans med högtalarna)
Ja den risken finns, kommer vara hemmabio så ingen jättestor fokus på belysning på den sidan vardagsrummet. Men lägger till ett takuttag till så är det iaf något.
Det är ett nedsänkt uttag i golvet. Sitter och jobbar mycket med laptop och kan vara skönt att slippa dra sladd över rummet.

Det vi måste kunna styra från nedsida trapp är spottar kök, köksbord, vardagsrum och trapp. Vi valde att även lägga fönsterspottar där för att enkelt kunna släcka dom när man går upp.
Kommer troligtvis köra på Schneider Renova-serien, där kan man enkelt kan skapa grupper. Vi tänker tre grupper med två dimmers i varje (fast horisontalt)

El till vitvaror tar elektrikern hand om.
Bra! Lägger till.
Kommer stå en hel del elektronik där, men det mesta kommer fjärrstyras. Kommer även finnas uttag för en enklare lampa, fast installation känns lite överflödigt. Skulle man ångra sig så skulle jag kunna göra en utanpåliggande installation senare.
Ja det är ett litet gränsfall till om det ens behövs, därför det är ett i varje. Kommer dröja länge innan det ens blir aktuellt med dator i de rummen och då räknar jag med att trådlöst kommer funka.
Vi kommer bygga en sänggavel där med uttag, lampor och laddplattor på båda sidorna.
Tack för feedback!
Trådlöst funkar bara tills barnen börjar spela. Jag skulle dra två uttag, möjligen tom två dubbeluttag, till varje sovrum.
Golvuttaget tror jag är en dålig idé. Du kommer inte orka skruva tillbaka locket hela tiden och då kommer det samlas skit där, eller så kommer sladden alltid sitta i och bli sparkad på. Dra sladd över golvet de gånger du jobbar. Laptopen ska väl ändå städas bort när du jobbat färdigt? Om du jobbar mycket hemma, skaffa ett skrivbord med riktig stol.
En rent estetisk kommentar: Renova blir inte bra när du sätter sex apparater bredvid varandra. Det ser knäppt ut, inga gamla installationer gjordes så. Renova är också väldigt oförlåtande med håltagningen, missar döljs inte av ramen som på andra brytare.
Utebelysning styrs med fördel från elcentralen med astrour eller kombinationen tidur/skymningsrelä. Om du vill kunna tvinga tändning/släckning så kan du dra ut en styrning på något lämpligt ställe. Theben har centralmonterade skymningsreläer som kan ha externa styrningar också. Detta kan också rekommenderas till trädgårdsbelysningen.
Var sitter patchpanelen? Under trappan? Tänk på att om du använder mediacentral med plåtskåp så är det inte ett bra ställe att ha en eventuell router/komboprodukt. Planera för att montera en AP eller två och dra fram nätverk+el (alt planera för PoE) till dem.
Golvuttaget tror jag är en dålig idé. Du kommer inte orka skruva tillbaka locket hela tiden och då kommer det samlas skit där, eller så kommer sladden alltid sitta i och bli sparkad på. Dra sladd över golvet de gånger du jobbar. Laptopen ska väl ändå städas bort när du jobbat färdigt? Om du jobbar mycket hemma, skaffa ett skrivbord med riktig stol.
En rent estetisk kommentar: Renova blir inte bra när du sätter sex apparater bredvid varandra. Det ser knäppt ut, inga gamla installationer gjordes så. Renova är också väldigt oförlåtande med håltagningen, missar döljs inte av ramen som på andra brytare.
Utebelysning styrs med fördel från elcentralen med astrour eller kombinationen tidur/skymningsrelä. Om du vill kunna tvinga tändning/släckning så kan du dra ut en styrning på något lämpligt ställe. Theben har centralmonterade skymningsreläer som kan ha externa styrningar också. Detta kan också rekommenderas till trädgårdsbelysningen.
Var sitter patchpanelen? Under trappan? Tänk på att om du använder mediacentral med plåtskåp så är det inte ett bra ställe att ha en eventuell router/komboprodukt. Planera för att montera en AP eller två och dra fram nätverk+el (alt planera för PoE) till dem.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
dd88 skrev:
Ibland undrar jag i mitt stilla sinne: Vad pysslar ni ungdomar med i sovrummet egentligen?dd88 skrev:
//Lycklig tvåbarnsfar
Självbyggare
· Stockholm
· 10 295 inlägg
Jag skulle överväga KNX till detta hus. Du slipper ha väggarna fulla av dimmrar och brytare. Det kommer inte att bli billigare men bara att ha 6 brytare för att styra fönster och utebelysning skulle avgöra för mig.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 295 inlägg
+1 på Renova.
Trådlöst funkar bara tills barnen börjar spela. Jag skulle dra två uttag, möjligen tom två dubbeluttag, till varje sovrum.tommib skrev:
Verkar som om att jag har en betydligt högre tilltro till att teknikutveckling kommer lösa eventuella latensproblem, men om trådat krävs så förstår jag inte varför de behövs dubbeluttag?
Golvuttaget är redan på plats i plattan, så det kommer finnas kvar. Kommer även användas till brödrost och annat som kan behövas till köksbordet. Vi hade samma lösning på mitt förra jobb och det har aldrig varit några problem med att det blir smuts i, och då är det ändå ett 40-tal som äter där. Hemmakontor kommer finnas men jobbar gärna ibland nära familjen.
Jag har också varit lite orolig för utseendet, så har beställt hem sex brytare och sex dimrar med ett gäng olika variationer av fästplattor, så ska testa mig fram till en lösning som funkar.
Detta ska jag kika vidare på, vi kommer dock fortfarande vilja kunna styra det manuellt, men att automatisera det lite skadar inte.
Kommer ha en patchpanel på övre plan i groventren, och en under trappen, inga plåtskåp. Accesspunkter kommer sitta i sovrumsgarderoben och i allrummet på övre plan, kablage till dessa dras via varmvinden. På nedre plan kommer en sitta i städskåpet köket och en under trappen. Gällande teknik så har jag påbörjat en annan skiss, inte klar men bifogar den.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 257 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 257 inlägg
Det beror ju på hur många år det dröjer innan det blir aktuellt, vi vet ju inte hur gamla barnen ärdd88 skrev:
Även om du idag planerar för en viss möblering i barnens rum kanske det blir ommöblering efter några år och då vill man inte vara bunden av var nätverksuttaget sitter och inte heller dra nätverkskabel runt halva rummet (om man kan slippa det genom att sätta ett till uttag nu). Så vitt jag kan se finns det åtminstone två ställen där det kan stå skrivbord i barnrummen, vid fönstret resp. vid dörren.
Vi pratade länge om att förbereda för KNX men vi har väldigt svårt att motivera kostnaden. Har väl lite med åldern att göra med, men teknikintresset har minskat sen vi fick barn, och det är väl annars vad som hade kunnat få mig att lägga till den kostnaden i kalkylen.R Robert-san01 skrev: