10 945 läst ·
27 svar
11k läst
27 svar
Hjälp med placering av ugn.
Man hade kunnat skapa en bänkyta ovanpå ugnen på följande vis :TowaTei skrev:

Men det största problemet med att den sitter nära gästerna blir inte hjälpt.
zeus_axel skrev:
Menar du såhär?

Det är inte fullt så trångt i verkligenheten, vet inte varför man får den bilden när man gör det i ritningarna. Kanske för att stolarna normal inte står så långt ut?
Tro mig, vi har försökt få in en pelare längs den långa bänken, det går inte, inte utan att göra avkast på annat viktigt utrymme. Vi vill ha en arbetsbänk som är rimligt stor att jobba på mellan diskho och häll, dessutom måste det finnas visst utrymme runt disk ho och häll.
Det låter som en bra idé rent funktionsmässigt, det brukar dock se konstigt ut. I vårt fall hade vi troligen behövt flytta avlopp och liknande för att få till samma och även då hade vi fått göra avkast på arbetsytan som jag anser ska vara minst 120 cm(vilket den är på bilderna ovan).Anna_H skrev:
Kan du inte sätta den längst ut till höger på bänkskivedelen då, gör en högdel där och en lågdel där du nu ritat in ugnen, eventuellt flytta spisen ett hack närmre diskmaskinen, så får du en bit bänkskiva även till höger om spisen.
Att ha ugnen bakom en sittplats kommer du aldrig att vänja dig med, det är i mitt tycke uselt.
Att ha ugnen bakom en sittplats kommer du aldrig att vänja dig med, det är i mitt tycke uselt.
Hmmm. det kom svar under tiden jag skrev...
Jag tycker inte det ser trångt ut, det är väl inte ofta någon sitter där samtidigt som man använder ugnen, om ni har 9 sittplatser? tänker mig att det är kocken som sitter på hörnet som sätter sig sist? Så funkar det iallafall hos oss.
Vi har ugnen vid kortsidan av bordet, där sitter dottern och det har aldrig varit ett problem. Annars kan jag rekommendera en rejäl, gammaldags kökssoffa, 2 meter lång, den gör att bordet hamnar en halvmeter närmare väggen.
Vi har ugnen vid kortsidan av bordet, där sitter dottern och det har aldrig varit ett problem. Annars kan jag rekommendera en rejäl, gammaldags kökssoffa, 2 meter lång, den gör att bordet hamnar en halvmeter närmare väggen.
Jag hade hellre tagit att ha ugnen i låghöjd än att ha den bakom en stol. Det är pest eller kolera, och i mitt tycket är kolera inte så jäkla hemskt som det låter 
Vår är både låg och "bakom" en stol. Har som sagt inget problem med det, och avståndet till stolen är mycket längre än här, för i verkligheten kommer bordet att stå mot väggen och stolen i andra ändan.Snål-Jocke skrev:
Om vi sätter ett högskåp längst till höger så hamnar hällen intill vilket inte är rekommenderat, särskilt inte om man är höger hänt. Flyttar vi hällen ett steg mot diskmaskinen så får vi ingen sammanhängande arbetsyta att baka på. 60 cm känns på tok för litet för en arbetsyta. Att sätta arbetsytan längs den andra väggen känns konstigt, vi har provat det.Snål-Jocke skrev:Kan du inte sätta den längst ut till höger på bänkskivedelen då, gör en högdel där och en lågdel där du nu ritat in ugnen, eventuellt flytta spisen ett hack närmre diskmaskinen, så får du en bit bänkskiva även till höger om spisen.
Att ha ugnen bakom en sittplats kommer du aldrig att vänja dig med, det är i mitt tycke uselt.
Jo jag tror också att ugnen bakom ryggen blir svårt att vänja sig vid. Jag vet dock att vi hade detta i lägenheten där vi bodde tidigare och där var såklart lite bökigt, ibland fick den som satt där flytta sig.
Här kan ni ser hur det ser ut idag :

http://i.imgur.com/LTt8iOd.jpg

http://i.imgur.com/dIpElk7.jpg

http://i.imgur.com/aprVST6.jpg

http://i.imgur.com/rHU2gqd.jpg

http://i.imgur.com/StFHjSJ.jpg


Kanske detta ger en bättre uppfattning av rummet.

http://i.imgur.com/LTt8iOd.jpg

http://i.imgur.com/dIpElk7.jpg

http://i.imgur.com/aprVST6.jpg

http://i.imgur.com/rHU2gqd.jpg

http://i.imgur.com/StFHjSJ.jpg


Kanske detta ger en bättre uppfattning av rummet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 126 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 126 inlägg
Upplever du det som väldigt besvärligt att hämta något från kylen eller frysen när resten av familjen sitter vid bordet idag?
För det är ju ungefär samma sak, men en kylskåpsdörr går ut mer än en ugnslucka.
Har du funderat på att flytta bordet så att det står med gaveln mot väggen?
För det är ju ungefär samma sak, men en kylskåpsdörr går ut mer än en ugnslucka.
Har du funderat på att flytta bordet så att det står med gaveln mot väggen?
Nja, ibland får man be folk att hoppa in men generellt har det inte känts som ett problem. Dock så kan det man tar ut från ugnen vara riktigt varmt och kräver därmed mer utrymme för att hantera det säkert.
Tanken var från början att vi endast skulle ha plats för 6 st men efter att vi fält upp extra skivan så insåg vi att det fanns plats till att ha det uppe hela tiden(stolarna saknas dock i fotona). Dessutom köper detta oss en 10e plats på kortsidan och vi uppskattar möjligheten att kunna gå runt bordet helt.
Med andra ord planerar vi ha möblemanget på liknande vis i nya köket.
Tanken var från början att vi endast skulle ha plats för 6 st men efter att vi fält upp extra skivan så insåg vi att det fanns plats till att ha det uppe hela tiden(stolarna saknas dock i fotona). Dessutom köper detta oss en 10e plats på kortsidan och vi uppskattar möjligheten att kunna gå runt bordet helt.
Med andra ord planerar vi ha möblemanget på liknande vis i nya köket.
Efter lite om och men så har vi bestämt oss för att montera häll och ugn i samma skåp. Det finns 4 vis enligt IKEA att hantera problemet om hällen kommer för nära ugnen :
1. Höj hällen något (NEJ TACK!)
2. Ta bort nedersta lådan och flytta ner ugnen, fäll in en borstad metall bit över och under ugnen (NEJ TACK)
3. Såga av 1 cm på nedre lådan och sätt list(som IKEA har), detta gör att ugnen kan monteras 1 cm längre ner men ändå ha kvar underlådan(KANSKE)
4. Sikta på att de produkter vi valt faktiskt får plats utan att göra modifieringar(JA TACK!)
Så vi kör på 4an men köper material(19 kr) för 3 om inte 4an fungerar.
1. Höj hällen något (NEJ TACK!)
2. Ta bort nedersta lådan och flytta ner ugnen, fäll in en borstad metall bit över och under ugnen (NEJ TACK)
3. Såga av 1 cm på nedre lådan och sätt list(som IKEA har), detta gör att ugnen kan monteras 1 cm längre ner men ändå ha kvar underlådan(KANSKE)
4. Sikta på att de produkter vi valt faktiskt får plats utan att göra modifieringar(JA TACK!)
Så vi kör på 4an men köper material(19 kr) för 3 om inte 4an fungerar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden