Hej,
Vi har lite svårt med placering av ugnen i köket som vi ska bygga. Just nu har vi satt upp det mer eller mindre så som det gamla köket ser ut. Det vi uppmärksammat är dock att när ugnen sitter i ett IKEA bänkskåp så får man mer eller mindre krypa ner på golvet för att komma åt.
Alternativet är att sätta upp en pelare med ugnen i högre höjd, tyvärr innebär detta dock att någon av gästerna kommer sitta med ryggen mot ugnen.
Såhär skulle det se ut med pelaren




OBS : På bilderna har vi inte taget bort ugnen från sin original plats.
Alternativet är att låta ugnen sitta kvar nere vid golvet och ta att den är låg.

Vad hade ni gjort?
Vi har lite svårt med placering av ugnen i köket som vi ska bygga. Just nu har vi satt upp det mer eller mindre så som det gamla köket ser ut. Det vi uppmärksammat är dock att när ugnen sitter i ett IKEA bänkskåp så får man mer eller mindre krypa ner på golvet för att komma åt.
Alternativet är att sätta upp en pelare med ugnen i högre höjd, tyvärr innebär detta dock att någon av gästerna kommer sitta med ryggen mot ugnen.
Såhär skulle det se ut med pelaren




OBS : På bilderna har vi inte taget bort ugnen från sin original plats.
Alternativet är att låta ugnen sitta kvar nere vid golvet och ta att den är låg.

Vad hade ni gjort?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Jag tänker att det är en dålig idé att ha ugn vägg i vägg med kyl och frys men det kan hända att jag bara inbillar mig.
Hade personligen låtit den sitta där den sitter.
Men ska ni inte ha någon köksfläkt ovanför spisen?
Men ska ni inte ha någon köksfläkt ovanför spisen?
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 911 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 911 inlägg
Har så i vårat kök men har inte märkt några problem. Vet inte hur kylen påverkas på lång sikt men ugnen står ju inte på jämnt, högst 3-4 ggr i veckan hos oss i alla fall.
Dock finns några saker att tänka på. Om ugnshandtaget sticker ut mycket finns det risk för bucklor i kylskåpsdörren, vi vände vår dörr åt andra hållet pga av det och för att få öppningen åt rätt håll vid matlagning.
Dock finns några saker att tänka på. Om ugnshandtaget sticker ut mycket finns det risk för bucklor i kylskåpsdörren, vi vände vår dörr åt andra hållet pga av det och för att få öppningen åt rätt håll vid matlagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle nog vilja ha en bänkyta i anslutning till ugnen. Som det är ritat måste du gå ett par meter med plåten när du tagit ut den. Det kanske inte är ett stort problem, men jag skulle för egen del föredra den ursprungliga placeringen som du ritat in.
Ja, det var också vad vi tänkte först men det är väldigt många kök som har just denna lösning och utsidan bör trotts allt inte bli jätte värm med tanke på att den ska vara säker att ta på.Finndjävel skrev:
Jo, troligen är det bästa lösningen i vårt fall tyvärr.fredrik1234 skrev:
Jodå, vi ska ha fläkt så troligen kommer ett av skåpen kapas en bit(d.v.s fläktskåp). Det finns inte med på bilden efter som vi kommer köpa den från annan tillverkare.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja, i detta fallet väljer vi funktion förre utseende och därför kommer handtagen att placeras på vänster sida på både kyl och frys.Peter_K skrev:
Det är en mycket bra anledning till att hålla fast i det ursprungliga tänket.Avemo skrev:
Så då ser det ut såhär :
Pelare
Fördelar
- Bättre höjd vilket gör den lättare att monitorera samt ta ut och sätta in.
- Modernare lösning och ser snygg ut.
- Behöver inte fundera på problemet med häll och ugn i samma bänkskåp
Nackdelar
- Sitter inte över fläkten
- Längre avstånd till närmsta plats där man kan sätta varm mat på
- Problem att ta ut varma saker när det sitter folk vid stolarna? Troligen är detta det största problemet om det nu är ett problem!?
Under Häll
Fördelar
- Placerad under fläkten
- Behöver inte tänka på de som sitter vid bordet när man tar ut varma rätter
Nackdelar
- Gammalmodet
- Ugn och häll i samma bänk gör att man måste välja minst 40 mm tjock bänkskiva vilket kostar 3000-4000 kr extra per kvm. Man kan sätta in förhöjning under skivan men då hamnar skivan ytterligare 1,8 cm upp så totalt blir det 4,8 cm med en 30 mm skiva.
- Man får nästan gå ner på knäna för att komma åt ugnen.
Pelare
Fördelar
- Bättre höjd vilket gör den lättare att monitorera samt ta ut och sätta in.
- Modernare lösning och ser snygg ut.
- Behöver inte fundera på problemet med häll och ugn i samma bänkskåp
Nackdelar
- Sitter inte över fläkten
- Längre avstånd till närmsta plats där man kan sätta varm mat på
- Problem att ta ut varma saker när det sitter folk vid stolarna? Troligen är detta det största problemet om det nu är ett problem!?
Under Häll
Fördelar
- Placerad under fläkten
- Behöver inte tänka på de som sitter vid bordet när man tar ut varma rätter
Nackdelar
- Gammalmodet
- Ugn och häll i samma bänk gör att man måste välja minst 40 mm tjock bänkskiva vilket kostar 3000-4000 kr extra per kvm. Man kan sätta in förhöjning under skivan men då hamnar skivan ytterligare 1,8 cm upp så totalt blir det 4,8 cm med en 30 mm skiva.
- Man får nästan gå ner på knäna för att komma åt ugnen.
Jag är en väldigt stor vän av ugnar placerade i högskåp då jag i regel tycker att det är överlägset, men i ert fall skulle jag nog satsa på att ha ugnen under hällen och detta främst pga avsaknaden av bänkyta i nära anslutning till ugnen.
Personligen hade jag gjort om högskåpet vid kylen till bänkskåp. Bra med yta bredvid kylen samt öppnar upp lite. På bilderna ser det lite trångt ut.
Sen hade jag satt in ett högskåp med micro/ugn antingen längst till höger eller till vänster i längan av köket, skåp 15 eller 20.
Sen hade jag satt in ett högskåp med micro/ugn antingen längst till höger eller till vänster i längan av köket, skåp 15 eller 20.
När jag gör om mitt kök tänker jag satsa på ett skåp med högre bänk (ca 120 cm), där det ska vara upphöjd ugn och upphöjd diskmaskin. På det skåpet sätts då maskiner som funkar för oss att ha på lite högre höjd, tex brödrosten, vattenkokaren mm.
