returen returen skrev:
Ja detta är ju leksaker därför de är så billiga
alternativet är ju en riktig 18kW från en renommerad tillverkare som skall monteras fast och kostar minst 20tkr + installation med sandfilter ventiler rör/slangar keminjektion, övervakning mm.

men det är ju en enorm overkill till en pool i tunn plast som kanske inte ens håller första säsongen ut.
det finns givetvis många fler alternativ mellan den för ett par-tre tusen, som du kallar leksak, och en för 20 000+ som är extremt överdimensionerad...

Ur värmeförlustsynvinkel spelar det nästan ingen roll hur hög poolen är.
det utgör ca 5% max av värmeförlusten
Det är pool yta och om poolen är täckt eller inte som spelar roll
Men med det sagt

Då ska vi se här ....
Jag har "lillebror" till motsvarande pool.
4.27 diameter och 107cm höjd ... ca 80cm vattendjup
Jag hade först bara medöljande pool filer m pump.
Blev dåligt vatten ganska fort samt väldigt kall pool

Började med att köpa en bättre poolfilterpump med sandfilter
https://www.vidaxl.se/e/vidaxl-sandfilter-med-forfilter-svart/8720286670460.html
Den fungerar fint ... inne på 3e sommaren nu och den går 4månder 24/7.

Köpte sen en sån där billigt 4kW poolvärmepump. Visst det blev varmare men den höll bara 1 sommar...
Undvik!

Skulle jag köpa ny "billigare" poolvärmepump skulle jag nog ta en av pumparna som @Dede77 hänvisade till. Gullberg Jansson ska vara hyffsad bra.
Skulle nog ta en pump för 15-30 kbm iaf. (ser ut att kosta ca 7500 )

Personligen tog jag och köpte en poolvärmeväxlare 60kW och kopplade in mot husets värmesystem
( https://www.joom.com/sv/products/67e674d3eb9f9301412c7642?variant_id=67e674d3eb9f9398412c7644 )
Den värmeväxlaren klarar som sagt 60kW men det är vid typ 60Cs temp diff!!
om man då har 32C i poolen och "bara" 45C ut från husets LVVP så är det bara en "diff" på 13C och då får man bara ut ca 10kW. (samt att husets LVVP kan bara leverera 10kW så det passar bra)
Nu håller poolen 32C utan problem hela sommaren juli -> Augusti
ev 1-2v in i september med beroende på väder.

Men för att kunna hålla 32C Maj & september så behöver man både bubbelplast och presenning överdrag då poolen inte används

(ps sen lyxade jag till poolen och byggde in den i altanen och gjorde snygg "kant" )
Rund ovanmarkspool med träomgivning på altan, omgiven av grönska. En poolpumphus syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Ni ser även poolpumphuset med som är brevid poolen)

M MrDizzy skrev:
Ur värmeförlustsynvinkel spelar det nästan ingen roll hur hög poolen är.
det utgör ca 5% max av värmeförlusten
Det är pool yta och om poolen är täckt eller inte som spelar roll
Men med det sagt

Då ska vi se här ....
Jag har "lillebror" till motsvarande pool.
4.27 diameter och 107cm höjd ... ca 80cm vattendjup
Jag hade först bara medöljande pool filer m pump.
Blev dåligt vatten ganska fort samt väldigt kall pool

Började med att köpa en bättre poolfilterpump med sandfilter
[länk]
Den fungerar fint ... inne på 3e sommaren nu och den går 4månder 24/7.

Köpte sen en sån där billigt 4kW poolvärmepump. Visst det blev varmare men den höll bara 1 sommar...
Undvik!

Skulle jag köpa ny "billigare" poolvärmepump skulle jag nog ta en av pumparna som @Dede77 hänvisade till. Gullberg Jansson ska vara hyffsad bra.
Skulle nog ta en pump för 15-30 kbm iaf. (ser ut att kosta ca 7500 )

Personligen tog jag och köpte en poolvärmeväxlare 60kW och kopplade in mot husets värmesystem
( [länk] )
Den värmeväxlaren klarar som sagt 60kW men det är vid typ 60Cs temp diff!!
om man då har 32C i poolen och "bara" 45C ut från husets LVVP så är det bara en "diff" på 13C och då får man bara ut ca 10kW. (samt att husets LVVP kan bara leverera 10kW så det passar bra)
Nu håller poolen 32C utan problem hela sommaren juli -> Augusti
ev 1-2v in i september med beroende på väder.

Men för att kunna hålla 32C Maj & september så behöver man både bubbelplast och presenning överdrag då poolen inte används

(ps sen lyxade jag till poolen och byggde in den i altanen och gjorde snygg "kant" )
[bild]

(Ni ser även poolpumphuset med som är brevid poolen)
Stort tack från nån som vet vad den pratar om. Fint, uppskattar ditt utförliga svar!

Kikade på den pumpen, som är på rea nu dessutom. Perfekt.
Om värmaren är fast ansluten, kan jag inte koppla ur den då under vintern utan elektriker? Ja jag vet, dum fråga säkert. Jag är bra på annat…

Redigerat:
M Majep skrev:
Stort tack från nån som vet vad den pratar om. Font, uppskattar ditt utförliga svar!

Kikade på den pumpen, som är på rea nu dessutom. Perfekt.
Om den då är fast ansluten, kan jag inte koppla ur den då under vintern utan elektriker? Ja jag vet, dum fråga säkert. Jag är bra på annat…
Och om jag köper pumpen och sandfiltret du länkade…. Har jag allt man behöver då?

enligt butiken själva så behövs inte bypass-kitet om man har sandfilter under 0,75hk. Denna är på 0,40 hk. Tyckte den verkade bra.
"Till swimmingpooler som har mindre än 0,75 hk sandfilterpump blir det som regel bäst effekt utan bypass."

https://primastarpool.se/pooltillbehor/sandfilter-pumpar/sandfilterpump-bwt-sp-6001-0-40-hk/

Redigerat:
M Majep skrev:
Och om jag köper pumpen och sandfiltret du länkade…. Har jag allt man behöver då?

enligt butiken själva så behövs inte bypass-kitet om man har sandfilter under 0,75hk. Denna är på 0,40 hk. Tyckte den verkade bra.
"Till swimmingpooler som har mindre än 0,75 hk sandfilterpump blir det som regel bäst effekt utan bypass."

[länk]
Den länken du postade ovan är bara själva pump-motorn.
Sandfiltret är inte med.
Och ta gärna med bypass då det blir extremt mycket enklare att underhålla om nått går sönder

Eftersom min värmepump var liten så var det tänkt att jag skulle plocka in den för vintern.
Dock gick den som sagt sönder och kör via poolvärmeväxlaren istället.

Sen kommer du att behöva köpa till:
* Slangar
* slangklämmor ( tex Biltemas är bra och går inte sönder som endel med "hål till gängor" gör)
* sand eller filterbollar
* skippa gängtejp utan ta lin gängtätning som tex denna
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...allation/vvs-tatning/gangtatningssats-450553/

M MrDizzy skrev:
Den länken du postade ovan är bara själva pump-motorn.
Sandfiltret är inte med.
Och ta gärna med bypass då det blir extremt mycket enklare att underhålla om nått går sönder

Eftersom min värmepump var liten så var det tänkt att jag skulle plocka in den för vintern.
Dock gick den som sagt sönder och kör via poolvärmeväxlaren istället.

Sen kommer du att behöva köpa till:
* Slangar
* slangklämmor ( tex Biltemas är bra och går inte sönder som endel med "hål till gängor" gör)
* sand eller filterbollar
* skippa gängtejp utan ta lin gängtätning som tex denna
[länk]
Nej jag såg det om sandfiltret sen, tack. Hittade en annan.

P
Min pool är ca 6x3.5m och ca 1.4m djup och vi har en modern inverter poolvärmepump på 11.1 kwh för poolstorlek 20-40 m3.

Vi har pooltak (glas) och håller 31c i poolen. Varma dagar går den inte alls dagtid åtminstone. Lite regniga kyligare dagar ligger den på ca 40-80% fläkt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.