Hej!
Jag är ny här, och växelström är inte mitt främsta ämne. :)

I min iver att byta lampa i kylen så lossnade armaturen från kabeln.
Sockeln i armaturen har fyra anslutningar som är parvis kopplade till respektive poler för lampan.
Bild av en lampa och dess armatur med synliga anslutningar numrerade 1 till 4 och ett diagram som visar kopplingar mellan dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tre sladdar hänger i kylen.

Blå - Orange: 234 V
Gul - Orange: 76 V
Gul - Blå: 5 V

Hur bör jag koppla dessa? Vilka två bör vara tillsammans på ena sidan?

Frågan kanske egentligen var för simpel, men jag frågar lika mycket för att försöka förstå varför det ens är tre sladdar i det här fallet.

Tänker att det räcker kanske med att enbart använda blå och orange?

tommib
Välkommen till forumet!

Du bör försöka hitta ett kretsschema för kylen alternativt förstå varför det är kopplat som det är. Du kan vara helt säker på att det inte finns någon onödig sladd där. Gissningsvis är det en vidarematning till något, kanske strömbrytaren till lampan.

• Gilla
SL2
  • Laddar…
Tack för svar!

Kretsschema ska jag kolla lite efter, men har inte så höga förhoppningar om att hitta.
Strömbrytaren hade jag helt glömt bort! Bra tänkt. (y)

Hittade kretsschema men det var inte till mycket hjälp då det inte visade färger på kablar för den här modellen. Färgerna är utsatta på modeller med bara två kablar, där man verkligen inte behöver veta det för att koppla in en lampa. Typiskt.

Mätte om igen men fick andra värden nu, konstigt. Nåväl, kopplade in bara blå och orange och kör på det.

https://resurs.cylinda.se/bilder/99900//pdf/4cr76025.pdf#view=Fit

Gissar att blå ledare är neutralledare och ska sitta ensam, de två andra ledarna kopplas ihop i lampsockeln.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.