Frun vill måla hallen i likande kulör som på bilden.
Väggfärgen ser lite olika ut, men det är den till vänster som är i anslutning till ljusknapparna som frun vill ha.
Vi ska även måla garderober i liknande färg som de gröna.
Jag har varit i färg butiken så många gånger att jag snart är kompis med dom och behöver hjälp!
Tyvärr är det en liten färgbutik i byn vi bor och dom kan inte hjälpa mig med förslag utan blandar bara till enl. mina önskemål.
Kan någon hjälpa mig med förslag på NCS kulörer som kan stämma?
Väggfärgen ser lite olika ut, men det är den till vänster som är i anslutning till ljusknapparna som frun vill ha.
Vi ska även måla garderober i liknande färg som de gröna.
Jag har varit i färg butiken så många gånger att jag snart är kompis med dom och behöver hjälp!
Tyvärr är det en liten färgbutik i byn vi bor och dom kan inte hjälpa mig med förslag utan blandar bara till enl. mina önskemål.
Kan någon hjälpa mig med förslag på NCS kulörer som kan stämma?
Ser ingen bild
Jag ser ingen bild i ditt inlägg, men generellt kan jag säga att det är i princip omöjligt att ta fram en exakt nyans från ett foto. Färgerna ändras beroende på ljuset som fotot togs i och hur bilden är redigerad. Även om ni skulle ha ett tryckt foto och mäta fram exakt samma kulör som det är i fotot kommer det inte att uppfattas likadant hemma hos er.
Ta med bilden till färgbutiken och kolla om dom har färgkartor eller kort med ungefär den kulören som ni kan ta hem och titta på hemma i ert ljus. Sen köper ni riktiga färgprover kring den bästa kandidaten och målar rutor på alla väggar. Välj ut den som är finast eller gå och köp fler färgprover om ingen är rätt.
Ta med bilden till färgbutiken och kolla om dom har färgkartor eller kort med ungefär den kulören som ni kan ta hem och titta på hemma i ert ljus. Sen köper ni riktiga färgprover kring den bästa kandidaten och målar rutor på alla väggar. Välj ut den som är finast eller gå och köp fler färgprover om ingen är rätt.
Färganalysator hjälper inte om fotot är en hel interiör. När du tolkar bilden anpassar hjärnan ”vitbalansen” utifrån resten av bilden så att du uppfattar kulören annorlunda än om den skulle vara för sig själv. Om du sen tar med den objektivt uppmätta kulören till verkligheten är vitbalansen helt annorlunda och kulören uppfattas annorlunda. Det skulle behöva finnas ett gråkort i bilden som den kan kalibreras mot innan man mäter kulören.MrJay skrev:
Det kan gå att få fram en hyfsat korrekt nyans om du har en referensfärg i bilden. Nu är det många år sedan, men jag har i Photoshop gjort färgkorrektion utifrån att man vet att ett visst objekt skall ha en viss färg på en specifik punkt. När man gjort det, så kan man läsa ut färgen man är intresserad av, men...
...som redan nämnts så beror färgen på ljus osv, så om du hittar en färg som verkar rätt så måste ni ändå bryta några nyanser ljusare och mörkare för att prova om det är rätt. Enklast är oftast att gå till huset som har rätt färg och fråga om de har lite färgspill någonstans som du kan få skrapa loss.
Vi hittade vår färg på en semester och frågade helt enkelt husägaren efter ett färgprov, vi fick fotografera burken med brytningen och färgkoden. Googlade dessutom på färgen och lyckades på Blocket hitta några hinkar som hade rätt brytning (i Dalsland, en viss omväg på väg hem från semestern norröver). Då de (kvinnan i huset) hade ångrat sig efter provmålning, så vi fick hinkarna till halva priset. De räckte inte riktigt, men vi bröt då en till hink med färg och det räckte den gången. Sedan dess har vi målat om huset i samma nyans flera gånger.
...som redan nämnts så beror färgen på ljus osv, så om du hittar en färg som verkar rätt så måste ni ändå bryta några nyanser ljusare och mörkare för att prova om det är rätt. Enklast är oftast att gå till huset som har rätt färg och fråga om de har lite färgspill någonstans som du kan få skrapa loss.
Vi hittade vår färg på en semester och frågade helt enkelt husägaren efter ett färgprov, vi fick fotografera burken med brytningen och färgkoden. Googlade dessutom på färgen och lyckades på Blocket hitta några hinkar som hade rätt brytning (i Dalsland, en viss omväg på väg hem från semestern norröver). Då de (kvinnan i huset) hade ångrat sig efter provmålning, så vi fick hinkarna till halva priset. De räckte inte riktigt, men vi bröt då en till hink med färg och det räckte den gången. Sedan dess har vi målat om huset i samma nyans flera gånger.
Förstår att det kommer vara svårt (omöjligt) att få fram exakt färg. Men vore tacksam om någon kunde guida mig i rätt riktning. Det finns bara en färg butik i byn (utomlands). Dom kan bryta i NCS kulörer men säljer helst vit obruten färg och verkar tycka NCS är obegripligt, så får ingen hjälp med kulörer mer än att dom slänger fram solfjädern med NCS kulörer (som är mikroskopiskt små).
Nu sparade jag bilden, tog pipetten på väggen strax under strömbrytaren. Läste av Hex-koden för just den biten jag mätte på som var #B7A99C. Slängde in det på denna sida och fick ut NCS-koden 3010-Y40R.
Om du googlar den färgkoden känns det någorlunda rätt?
Om du googlar den färgkoden känns det någorlunda rätt?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Men det är ju samma färg på alla tre väggarna. Det är ju bara belysningen som gör att det ser olika ut. Dvs. även om du målar med exakt den färgen som är på vänsterväggen så kan den se annorlunda ut pga. att det är annan belysning hemma hos dig.Portug skrev:
På min ena skärm ser den vänstra väggen ut att vara något åt greige-hållet:
https://ncscolour.com/pages/great-greys
https://trendenser.se/2020/04/finaste-fargkoden-for-greige/
Skär bort en bit färg, ta med till en färghandel och köp färg.
Annars kan frugan givetvis lägga ner fyra månader på att bestämma kulör, som hon aldrig i efterhand kommer vara nöjd med ändå, för ljus, gör mörk, för grå, för grön, för gul.....
Extrema perfektionister kommer inte ens vara nöjda med korrekt färg, men så är det med vissa.
Annars kan frugan givetvis lägga ner fyra månader på att bestämma kulör, som hon aldrig i efterhand kommer vara nöjd med ändå, för ljus, gör mörk, för grå, för grön, för gul.....
Extrema perfektionister kommer inte ens vara nöjda med korrekt färg, men så är det med vissa.
Vi har köksluckor i en liknande grön som garderobsdörrarna i bilden och till väggarna valde vi 1505-Y30R som är lite likt väggarna i bilden. Så du kan ju börja där, men det är inte alls säkert att det kommer att se likadant ut hos er. Vi testade fyra olika nyanser innan vi valde just den. Färgen ser väldigt olika ut på olika väggar och i olika ljus (tex olika tider på dygnet och olika årstider).
Klicka här för att svara