Mikael_L
Ja det är en sak som är lurigt med schemat ifråga, vad är matningen P2 /12.4 för något.

Med brytaren till höger så verkar både K5/K6 kunna få manöver (från P2_FU) samt även att K1-K4 får manöver från P2. Det skulle kunna gå illa, nu är ju dock K5/K6 förreglade, så det ska väl inte kunna hända något.

Menmen, nu var ju frågan vad som händer med brytaren åt vänster, dvs "Hand".

Du kan ju börja med att följa schemat nedåt från -4S1, och se vad som får ström, och vilka kontaktorer som kommer dra.
-9K2 är en annan huvudvärk, det verkar vara något externt villkor. Men vi får nog anta att den är sluten hela tiden, annars blir allt meningslöst.
 
  • Gilla
Susanne Karlström
  • Laddar…
Mikael_L
Vilka förkunskaper finns? Har du koll på grunderna?
Typ hur kontakter är ritade (öppna vs slutna), begrepp som manöver/kraft.
Vad olika symboler betyder
Kan du Y/D-koppling av trefas motor?

Här finns ett dokument med en massa symboler.
https://h24-files.s3.amazonaws.com/130482/948586-qJEXT.pdf
Lite crappig grafisk kvalitet på vissa ställen
Eller detta från ABB, mycket gamla symboler här, och vi får nog bläddra ett antal sidor ner för att hitta det som gäller här, typ sid 7,8 9 ...
https://library.e.abb.com/public/90...00675-10_sv_Grafiska_symboler_for_scheman.pdf

Symbolerna är lite av en djungel, det finns många varianter av en del symboler.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L
Du har ju redan skrivit att det handlar om två slags drivningar, en Y/D-startad från L1/L2/L3-nätet och en från frekvensomformardrift

Det går snabbare att bena ut allt om man delar upp delarna lite inför sin inre syn.
På denna bild har jag ringat in 2 kontaktorer som mycket tydligt har något gemensamt, ty de drar båda två samtidigt, alltid.
Och vilken del av kraftkretsen som de ombesörjer.

Vilken drift går motorn på när K5 och K6 drar?
Elektriskt schema med två kontaktorer markerade, indikerar del av kraftkrets för Y/D-start och frekvensomformardrift.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du har ju redan skrivit att det handlar om två slags drivningar, en Y/D-startad från L1/L2/L3-nätet och en från frekvensomformardrift

Det går snabbare att bena ut allt om man delar upp delarna lite inför sin inre syn.
På denna bild har jag ringat in 2 kontaktorer som mycket tydligt har något gemensamt, ty de drar båda två samtidigt, alltid.
Och vilken del av kraftkretsen som de ombesörjer.

Vilken drift går motorn på när K5 och K6 drar?
[bild]
Juste nu förztår jag nog hur du menar och det är ju ganska logiskt med din förklaring. man ser ju där att K5 och K6 drar med FC-network.
och att K2 och K3 drar vi vårt vanliga nät.
 
S Susanne Karlström skrev:
Juste nu förstår jag nog hur du menar och det är ju ganska logiskt med din förklaring. man ser ju där att K5 och K6 drar med FC-network.
och att K2 och K3 drar vi vårt vanliga nät.
Och vrider man då manövern till vänster (hand) så kommer den att dra K2 och K3.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Ja när man grejat ihop i huvet vad K5/K6 gör (det är ju en betydligt enklare del av schemat) så kan man sen inrikta sig på K1-K4, alla är ju på olika sätt inblandade i den driften och Y/D-starten. K4 är förövrigt ett tidrelä, den har inga kontakter på kraftsidan.
 
Mikael_L
S Susanne Karlström skrev:
Och vrider man då manövern till vänster (hand) så kommer den att dra K2 och K3.
Ja, den börjar väl med endast K1? För det är ju enda strömbanan som är öppen.

Vad händer sen när K1 drar, vilka kontakter på manöversidan ändrar läge?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja, den börjar väl med endast K1? För det är ju enda strömbanan som är öppen.

Vad händer sen när K1 drar, vilka kontakter på manöversidan ändrar läge?
När K1 drar så ändras kontakt till K2,K3 och även till K5?. Då kontakt till K1 är tidsstyrd så ska den efter angiven tid växla över till att dra K2 och K3.
 
Redigerat:
Mikael_L
S Susanne Karlström skrev:
så ändras kontakt till K2,K3 och även till K5
Japp, nu verkar det börja klarna.
När manöverströmmen går på till K1 (så drar ju kontaktorn även direkt på kraftsidan, och där lägger man ihop de 3 faserna så motorn blir klar att köras i Y-koppling)
Men sen hjälpkontakterna... 21-22 skiljer bort K2 så den kontaktorn absolut inte kan dra, ty då skulle det bli en mäktig kortslutning på kraftsidan, om både K1 och K2 drar samtidigt.
Men som du ser så har spolen till K1 en brytande kontakt från K2 innan, och samma med K2, där finns det en brytande kontakt från K1 innan.
Detta kallas förregling, och gör att det är omöjligt för K1 och K2 att dra samtidigt, om den ena har dragit är den andra garanterat strömlös på A1, lika kopplat för bägge, så det är korsförreglat (jag vet inte om det heter så, jag hittade på det nu).


Vad händer vidare när K1 har dragit. Ja, vi kan ta den enkla, kontakt 31-32, detta är också bara en förregling, om man har börjat starta motorn med Y/D-drift så för naturligtvis inte FC-drift kunna slå in, och här förreglar man bort den risken.

Sen har vi slutligen kontakt 13-14 som sluter. Och den drar tydligen huvudkontaktorn K3, för drift med vanligt elnät. K3 måste alltid vara till för att kunna köra motorn med denna strömmatning. Sen används K1 och K2 för att välja Y eller D-drift.
När kontakten 4K1- 13/14 sluter får även tidrelät ström, och börjar räkna ner tid för att -4K4-15/16 ska öppna. Och sen kan du se kontakten -4K3 13/14 som sluter. Vad gör den?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Spännande, har inte sett den typen av kondenasator med inbyggd resistans tidigare.
Rifa (Radioindustrins Fabriksaktiebolag) har gjort RC-filter sedan ”urminnes”, troligen tillverkades RC-filter i Kalmar (fabriken var i drift 1964-2005(2008)) eftersom det var deras största fabrik.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är en sak som är lurigt med schemat ifråga, vad är matningen P2 /12.4 för något.
Ja det tyder på någon nöddrift i Auto läge om frekvensomriktaren och dess styrning ”går ner” då ger den delen ut en fel signal och sätter pumpan i tvångskörning (samma som handläge) man ser på pilen att det är en manöver signal från ett annat system.

Vilka minnen ritningen väcker, det var under åren 1978-1985 man höll på med reservkraft på våra flygplatser och sjukhus och förreglingar kors och tvärs med andra aktörer på samma byggen.:thinking::geek:
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
[QUOTE="Mikael_L, post: 4304246, member:
Sen har vi slutligen kontakt 13-14 som sluter. Och den drar tydligen huvudkontaktorn K3, för drift med vanligt elnät. K3 måste alltid vara till för att kunna köra motorn med denna strömmatning. Sen används K1 och K2 för att välja Y eller D-drift.
När kontakten 4K1- 13/14 sluter får även tidrelät ström, och börjar räkna ner tid för att -4K4-15/16 ska öppna. Och sen kan du se kontakten -4K3 13/14 som sluter. Vad gör den?[/QUOTE]
När tiderlät växlar över så drar den K2 men då öppnas även kretsen till K3, när K3 då drar så sluter även 4K3-13/14 men jag ser inte riktigt varför den sluter då. K3 drar ju redan pga att det har växlats över till K2
 
Mikael_L
S Susanne Karlström skrev:
När tiderlät växlar över så drar den K2
Precis, när tiden löpt ut så faller K1, men K2 drar istället. Det är för att få motorn att gå över från Y till D.
S Susanne Karlström skrev:
men då öppnas även kretsen till K3, när K3 då drar så sluter även 4K3-13/14 men jag ser inte riktigt varför den sluter då. K3 drar ju redan pga att det har växlats över till K2
Det var därför jag bad dig kolla och berätta vad 4K3 13/14 gör, som du ser så matar den hjälpkontakten sin egna reläspole med manöverspänning.

Och det är en självhållning, dvs så fort K3 dragit så förser den sig själv med ström via sin egna hjälpkontakt 13/14.
Och K3 är huvudkontaktorn, nu går motorn så länge som K3 är draget, och enda sättet att stoppa är att bryta upp K6 21/22 eller K5 21/22 eller 9K2 21/24 eller vrida om brytaren 4S1.

Det är självhållningen med K3/A1 och K3 13/14 som gör självhållningen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Precis, när tiden löpt ut så faller K1, men K2 drar istället. Det är för att få motorn att gå över från Y till D.

Det var därför jag bad dig kolla och berätta vad 4K3 13/14 gör, som du ser så matar den hjälpkontakten sin egna reläspole med manöverspänning.

Och det är en självhållning, dvs så fort K3 dragit så förser den sig själv med ström via sin egna hjälpkontakt 13/14.
Och K3 är huvudkontaktorn, nu går motorn så länge som K3 är draget, och enda sättet att stoppa är att bryta upp K6 21/22 eller K5 21/22 eller 9K2 21/24 eller vrida om brytaren 4S1.

Det är självhållningen med K3/A1 och K3 13/14 som gör självhållningen.
Aah då förstår jag lite bättre. men även om K3 drar sig själv så är fortfarande K2 igång antar jag? om den fortfarande är igång, vad är då meningen med att K3 ska dra sig själv?
 
Mikael_L
Självhållningen över K3 matar både K3 och K2. Det räcker med en självhållningskrets, så K2 13/14 känns ju egentligen lite onödig.
Och förövrigt matar ju dessutom tidreläets kontakt 18 även den K2 ... :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.