Ett aber bara, 3x80 är hundrafalt att föredra framför 4x60 trots att det är exakt på cm. samma längd i bägge fallen ;)
Fast varken 3x80 eller 4x60 är ju aktuellt nu. På ena sidan av fläktkåpan (vänster) finns plats för 210 cm skåp, inte 240......
Bänkskåpen finns inga större variationsmöjligheter på, så det blir alltså DM(60)+80(vask)+80+ugn(60)+40
Det som finns att "spela på" är 210 cm fram till fläktkåpan, sen 10 cm+FK(60)+10 cm+30-skåp.

Äh...vad bökigt det blir nu....jag gör en ny ritning och lägger upp. http://tradgardstrubbel.blogspot.com/

Snigel skrev:
Fast varken 3x80 eller 4x60 är ju aktuellt nu. På ena sidan av fläktkåpan (vänster) finns plats för 210 cm skåp, inte 240......
Ja, nu var ju just det måttet bara ett exempel för att illustrera resonemanget med att samma antal centimetrar kan vara olika rymliga beroende på hur de disponeras/delas upp ;)

Men hursomhelst, så på 210 cm skulle jag utan tvekan välja 2x80+50, då får du två bra 'dubbelskåp' samt ett som nästan är 60 (50 exakt, jag vet.... ;)) istället för tre 60 som är för smala för det mesta i porslinsväg (de flesta tallrikar spec. de av större modell, för att inte tala om uppläggningsfat, större skålar osv.) utom kanske glas, muggar och kaffekoppar, samt ett 30's skåp som väl iof. funkar bra, åtminstone för kaffeburk+filter ;)

MVH//Christina.

Det kommer ju till att bli snett hursom helst, inte möjligt att få det hela gå i hop eftersom underskåp är 240 och överskåp är 210. Det harmoniska har då oavsett gått åt skogen, och da skulle jag definitivt svälja några kameler och gå for 2 x 80 puss 50. Sen tycker jag inte et 30cm skåp är särskilt snyggt för sig själv med "stängd dörr", skulle vilja se en hylla där. Problemet är dock matosen... Jag är fortfarande envis och tycker att köket, när man tittar på dom två sidorna är lite för massivt och lite luftigt. Vet dock hur mycket skåputrymme uppskattas så ska  :-X  :P  ::)

edit stavfel

Då gör jag en ny ritning och testar 80+80+50....eller är det bättre med 50+80+80 tro?

Vilken tur att inte maken lägger sig i...då hade vi aldrig fått nåt kök! :-D

hehe, prova båda variantarna, så ser du/vi ::) hvilken variant som blir minst "disharmonisk" ;)

Jag tycker bägge blir rätt snea! :-[

hanneli skrev:
Jag är fortfarande envis och tycker att köket, när man tittar på dom två sidorna är lite för massivt och lite luftigt.
Snigel, när du nu ändå ritar och pysslar, så har hanneli def. en poäng här, spec. när du nu ändå börjar smula sönder den maxförvaring du hade pga. spiskåpan ;)

Kan du inte rita upp en skiss på hur det skulle se ut helt utan väggskåp i sektion B, samt maxa förvaring med fullhöjds högskåp i sektion A, tex. (från dörren räknat) 60 högskåp+60 Kyl+80bänklådeskåp med väggskåp direkt ovanpå, upp till samma höjd som högskåpen+60Frys+60högskåp ;) ;)

Maxa porslinsförvaring i högskåpet som hamnar mittemot DM gärna mha. storlådor underst och utdragsbackar högre upp.
Använd bänkskåpet med storlådorna + väggskåpet (80 brett) i mitten till porslinsförvaring.
Högskåpet längst mot dörren kan fungera som ett jättebra skafferi (vilket du helt saknar på nuvarande ritning)
Integrera micron i valfritt högskåp.

Min tanke är att du mha. att placera väggskåp ev. med vitrindörrar och belysning inuti, ovanpå ett 80 storlådeskåp i mitten på sektion A får en skänkliknande enhet med en bit valnötsskiva längst fram som kan fungera som liten avställningsyta mellan kyl och frys.

Då kan du ha en lite bredare fläktkåpa, rymd och luft runtomkring och sedan kakla med läckert kakel/mosaik hela väggen upp till tak och sätta upp en hylla i valnöt (kanske tom. med integrerade spottar undertill ;)) en bit till vä om fläktkåpan, kan bli ursnyggt och dessutom def. lite 'extra' ;)

MVH//Christina.

*EDIT* Tycker du ändå inte att förvaringen räcker till så kastar du ut TV'n (antagligen innan du ens hunnit sätta in den) och sätter vitrinväggskåp på hela den väggen utan golvanslutning, då kan du ha allt det porslin som används mest frekvent vid måltiderna runt bardisken, förvarade alldeles utmed :) ;)

byggimperts forslag var min tanke från början ochså, ser gärna en sådan ritning! fast inga flera kommentarer från mig nu i kväll, skallen behöver sova. Lycka till! :)

mvh hanneli

Hrm....problemet är att vi redan har beställt bänkskivorna. (Var tvungna eftersom de har leveranstid på 6 veckor och vi får hjälp med köket om precis 6 veckor. Kunde inte vänta längre alltså.)
Alltså måste vi ha 2000 cm skivan på A-delen och även fulla skivan på den andra sidan. :-[

Snigel skrev:
Hrm....problemet är att vi redan har beställt bänkskivorna. (Var tvungna eftersom de har leveranstid på 6 veckor och vi får hjälp med köket om precis 6 veckor. Kunde inte vänta längre alltså.)
Alltså måste vi ha 2000 cm skivan på A-delen och även fulla skivan på den andra sidan.  :-[
Nåja...., det faktumet behöver ju inte betyda 'jordens undergång' precis ;)

Du har ju bara 120 cm kvar, då du ju hursomhelst måste ha en 80's bänkskivebit i mitten, dessa 120 cm blir ju två alldeles perfekta hyllplan, exakt lika som bänkskivorna och dessutom såpass tjocka att du enkelt kan fräsa in spottar på undersidan :)
Antingen den ena till vä om spiskåpan och den andra ovan bardisk eller så bägge två till vä om spiskåpan.
Med en läcker mosaik så skulle det faktiskt kunna bli hur snyggt som helst :).

MVH//Christina.

Du har ju bara 120 cm kvar, då du ju hursomhelst måste ha en 80's bänkskivebit i mitten, dessa 120 cm blir ju två alldeles perfekta hyllplan, exakt lika som bänkskivorna och dessutom såpass tjocka att du enkelt kan fräsa in spottar på undersidan :)
Antingen den ena till vä om spiskåpan och den andra ovan bardisk eller så bägge två till vä om spiskåpan.
Med en läcker mosaik så skulle det faktiskt kunna bli hur snyggt som helst :).
Om jag föreslår det för maken så blir jag nog singel.....såga itu bänkskivorna vi redan beställt, och dessutom är de ju fula på undersidan och har bara kantlister på framsidan. ;D
Att sätta högskåp på andra sidan skulle dessutom betyda att vi måste flytta på ett uttag, lampkontakt och telefonuttag.....vilket förmodligen innebär hantverkare.
Näää, inte ens jag pallar med så mycket förändring från ursprungsplanen. ;D

Det får nog bli väggskåp på bägge sidor i alla fall, och de två frågor som återstår blir då:
1: Alla luckor x 30 eller blandade storlekar?
2: Kan man ha liggande handtag 245 mm på 300 mm luckor eller blir det för tajt?

Snigel skrev:
Om jag föreslår det för maken så blir jag nog singel.....såga itu bänkskivorna vi redan beställt, och dessutom är de ju fula på undersidan och har bara kantlister på framsidan.  ;D
Jaha..., jag fattade det som att du skulle ha massiva träskivor i valnöt och de har väl inga kantlister??

Men hursomhelst, så kör på med din ursprungsvariant du, det blir nog jättebra det med :)

MVH//Christina.

MVH//Christina.

Jaha..., jag fattade det som att du skulle ha massiva träskivor i valnöt och de har väl inga kantlister??
Ah....nej det är laminatbänkskivor. Skulle aldrig palla med att ha massivt trä i köket. Hålla på att olja in....alldeles för bekväm för sånt! ;D

Uhu, så mycket tänkande fram och tillbaka för ingenting.... ;)
Iaf tycker jag
1) Gå för "harmonien" eftersom det ble väldigt krångligt satsa på 80 överskåp. Vill dock rekommendera att ni tar en tur till någon köksförhandlare och tittar på 30 skåp innan avgörande beslut. Titta på ditt service och allt annat och se att det passar!
2) 245 på 300 mm är en smaksak. Ochså här vill jag rekommendera att ni testar hur det är att öppna skåpen. Liggande el ståande till ex? Vi fick en liten uppvakning när vi testade hos köksleverantören.

Lycka till!

Uhu, så mycket tänkande fram och tillbaka för ingenting....  ;)
Vaddå...måste man vända upp och ner på hela köket för att det ska vara lönt att tänka till?
Jag citerar mig själv i ursprungsinlägget:
"Är det någon som har några tips på små förändringar?"
SMÅÅÅÅÅ förändringar! ;D
Vi var ju i stort sett klara över hur vi ville ha det, men efterlyste precis såna saker som att flytta diskmaskinen tex....det tänkte vi inte alls på, men det tycker vi nu är jättebra!

Vill dock rekommendera att ni tar en tur till någon köksförhandlare och tittar på 30 skåp innan avgörande beslut. Titta på ditt service och allt annat och se att det passar!
Absolut! Kanske jag ska ta med mig en väska med tallrikar och formar till IKEA och prova? ;D

Sen som en parentes måste jag bara säga att både jag och min make fullkomligt avskyr det här öppna stuket som är så modernt nu....öppet mellan kök och vardagsrum, öppna hyllor i köket.....blä, det blir ju skitigt, fettigt och dammigt!
Blir säkert luftigt och fint, men hur praktiskt är det? :-X

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.