På måndag är det köksveckor på IKEA och vi ska beställa så fort som möjligt....men är det verkligen det bästa sättet vi planerat köket på? Är det någon som har några tips på små förändringar? Vi har med hjälp av er här kommit fram till att uteslutande ha lådor i bänkarna, men finns det andra saker vi borde tänka på?
Plats för maskiner finns dels över kyl/frys och vid "C"-skåpen som är 2 st 50-skåp av väggmodell.
Vatten vill vi inte flytta, inte heller el.
Vid skåp 10-8 och 7-17 är det väggbitar som går ut lika långt som bänkskåpen, men det går inte att få in på IKEAs ritning. Köket ska vara i Ädel vit och vitvarorna är rostfria. Bänkskiva från Coop forum i valnöt. Golv....eklaminat?

Länk till bilder: http://tradgardstrubbel.blogspot.com/

Tacksam för alla tips!
 
Jag tycker överlag att din ritning ser bra ut, har bara några småsaker att fundera på.

I sektion 'A' dvs, bredvid K/F, så tycker jag att ni bör ha vitrinluckor på väggskåp 4-15 (dessutom gärna en dubbeldörr även om skåpet är 60 brett) om ni ska ha vitrinluckor på skåp 5-16, fast personligen skulle jag hellre ha vanliga luckor istället för vitrindörrar, men det är ju bara en smaksak förstås.

Ang. bardisken så skulle jag gärna vilja ha samma bänkskiva (dvs. valnöt) som binder ihop disken med väggsnutten mot sektion B, dvs. skåp 10-8, inte lika djup som bänkskåpet däremot, utan hellre samma djup som väggskåp ca. 35 cm. vilken ger bra avställningsyta vid själva disken iom. att disken inte är så bred och ni inte har någon annan matplats i köket. Går det så skulle jag göra likadant på andra sidan disken, men jag vill minnas att ni hade lägre fönster där, eller hur var det....?

I sektion c, med väggskåpen på golvet (vilket är en bra idé för extra förvaring) så skulle jag personligen välja två väggskåp både på bredden och höjden, antingen två 92 cm på varandra på höjden vilket blir 184 cm totalhöjd vilket iof. är OK i övre kanten MEN jag skulle tycka att det var både snyggare, mer praktiskt och dessutom ge ett nättare slutintryck om du istället för att låta stommarna stå på golvet som traditionella bänkskåp, istället 'hissade' upp dem en bit från golvet, ska du då inte få hela konstruktionen allt för högt upp mot taket utan kanske avsluta i höjd med dörrens överkant för att få dem att linjera med varandra på den väggen, så skulle man kunna tänka två 92 cm höga väggskåp och två 70 cm höga, det skulle ge en totalhöjd på ca 210 cm (dörröverkant) om du monterade det nedre ca. 45-50 cm från golvet.
På dessa skulle du med fördel kunna ha vitrindörrar på alla fyra väggskåp (spec. när du höjer dem från golvet en aning), skulle ge fantastiska förvaringmöjligheter för bla. porslin, ett nätt intryck och dessutom en lite mer egen och personlig lösning :)

Det var mina förslag, MVH//Christina.
 
jag skulle skicka upp fläktskåpet så att överkanten är lika med övriga väggskåp. Får man bättre översyn på spisen, speciellt om man är lång.

 
Hei Snigel!

Jag funderar lite på om köket ger en lite trång känsla eftersom ni har överskåp hela vägen på två sider. Kanske kunne det bli lite mer luft om ni väljer en köksfläkt i stället för et fläktskåp? Personligen gillar jag att det inte är överskåp över huvudarbetsytorna som häll(/spis) och der man lagar maten. Vilken del av köket kommer ni att använde till detta? Bardisken? Håller med byggimpert i att ni bör välja samma träsort på bardisk och bänk, eftersom ni ochså funderar på eklaminat på golvet. Jag är häller inte så förtjust i vitrinskåp, ställer krav på vad man har bakom! Men om ni har ett snyggt serivce e.l. annat som "tål dagens ljus" ;) så rekommenderar jag stärk Ikeas spottar i dessa skåp, och att ni då - som byggimpert ochså skriver - funderar på vitrindörr (dubbla) ved sidan om. Et annat alternativ är att fundera på att flyta micro till andra sidan (v diskbänk) för att skapa ett mer rent uttryck på den andra sidan. Jag har inte kollat så noga på brädden på under- och överskåp, kanske ni då kan ha 3 el 4 stk som har samma brädd?

Sektion C kan uttnytjas på olika sätt. Eftersom den delen blir brevid matplatsen, vore "fullhöjd" vitrindörrar m spottar kanske et snyggt alternativ som inte blir för mörkt och tungt? Ni kan då evt skippa vitrindörrar i sektion B (beror på hur mycket ni vill visa fram :-) ) Alternativet är omvändt, lite som ni har ritat.

lite trött nu, möjligtvis lite dimmiga förslag... ::)

mvh hanneli
 
Hm....jag fattar inte hur du menar med bardisken Christina! ???

Ja, kanske man ska slopa vitrinskåpet helt? Vi tänkte mest att det skulle kännas mera luftigt då.....men visst....då måste man ju ha ordning och reda...och fint porslin.

Vi har också funderat på micron, men hittar inget bra ställe att ha den på annars. Förslag?

C-delen har vi låg eftersom vi ska ha frukost-tv på bänkskivan där. :) Funderade på överskåp över tv:n men det kanske ser inklämt ut?
 
Snigel skrev:
Hm....jag fattar inte hur du menar med bardisken Christina!  ???

Vi har också funderat på micron, men hittar inget bra ställe att ha den på annars. Förslag?

C-delen har vi låg eftersom vi ska ha frukost-tv på bänkskivan där. :) Funderade på överskåp över tv:n men det kanske ser inklämt ut?
Hmm.. hur ska jag då förklara :-/, tänk dig att du har en bit av bardiskskivan över ca. 70cm(eller hur långt avstånd det nu är mellan bardisk och skåp 10-8 ) x35 cm fäst den alltså på väggen på samma sätt och höjd som bardisken så att den sas. gör så att bardisken binds ihop (ska alltså se ut som en formad bardisk) med väggsnutten du hade som avslutning på sektion 'B', gick det där månne att begripa??

Överskåp över TV skulle jag inte välja, men å andra sidan skulle jag hellre satsa på förvaringsmöjligheterna och estetiken i form av en väggvitrin.
Varför inte en liten platt LCDskärms TV på väggen ovan bardisken!

Micron tycker jag funkar bra där du placerat den, alternativt om skåpet över micron landar på samma höjd som skåpen ovan K/F så skulle jag byta plats och flytta den dit, dvs. om du får de låga skåpen att linjera höjdmässigt med varandra och isf. sätta det vanliga 60's väggskåpet till höger om vitrinluckorna helst med pardörr.
Om IKEA nu har grytlådor på 80 cm bredd så ta hellre en sådan, än två på 40 cm under vitrinluckorna.

//Christina.
 
Hmm.. hur ska jag då förklara :-/, tänk dig att du har en bit av bardiskskivan över ca. 70cm(eller hur långt avstånd det nu är mellan bardisk och skåp 10-8 ) x35 cm fäst den alltså på väggen på samma sätt och höjd som bardisken så att den sas. gör så att bardisken binds ihop (ska alltså se ut som en formad bardisk) med väggsnutten du hade som avslutning på sektion 'B', gick det där månne att begripa??
Hm....jag vet inte riktigt om jag fattar, men du menar att bygga på ena långsidan av bardisken med en rak del som går till väggen vid 10-8 skåpet?
Eller fattar jag helt fel.....för då kan man ju inte sitta mer än en person på den sidan sen?

Överskåp över TV skulle jag inte välja, men å andra sidan skulle jag hellre satsa på förvaringsmöjligheterna och estetiken i form av en väggvitrin.
Varför inte en liten platt LCDskärms TV på väggen ovan bardisken!
Vi har köpt en 17" LCD att ha på skåpen. Anledningen till att vi vill ha tv:n på den väggen är väl mest att det känns mer naturligt att ha den en bit från där man sitter och att både antennuttag och el sitter på den väggen redan. :-D

Micron tycker jag funkar bra där du placerat den, alternativt om skåpet över micron landar på samma höjd som skåpen ovan K/F så skulle jag byta plats och flytta den dit, dvs. om du får de låga skåpen att linjera höjdmässigt med varandra och isf. sätta det vanliga 60's väggskåpet till höger om vitrinluckorna helst med pardörr.
Du menar byta plats på micro-skåpet och 60-skåpet på samma sida? Jag underade också på det men insåg sen att micro-luckan inte går att öppna helt då eftersom den tar i kylskåpet. Eller fattar jag fel?

Om IKEA nu har grytlådor på 80 cm bredd så ta hellre en sådan, än två på 40 cm under vitrinluckorna.
Det har vi också funderat på.....men trodde att den skulle kännas alldeles för stor och tung, men det gör den kanske inte?
 
Min input!

Flyttar om lite skåp...

Sektion A (fr vä):
Över: inga förändringar
Under: 60 + 60 + 60 3låd + 20 brickfack

- Bättre att ha en obruten skåpslinje med brickfacket ytterst.

Sektion B (fr vä):
Över: 80 + 80 + 40 skåp, spiskåpa istället för fläktskåp
Under: 40 skåp + 80 diskb + DM + 40 5låd alt 3låd + Inb.spis + 40 3låd

- Alltid bra att ha en 5-låds stapel! Kan bytas mot en 3låds om man vill.

- Skulle inte ha 20 brickfack brevid diskmaskinen då detta inte är lika djupt. Kan ge trubbel vid montage.

- Undre delen matchar nu i symmetri med den övre delen.

- En snygg spiskåpa med mycket rum kring sig gör köket mer luftigare.

Sektion C: 60 + 60 dbldörr 92cm höga väggskåp på ben

- För att få upp TVn lite högre...

Ni verkar lida av en rädsla att ha för lite skåp. De skåp som jag föreslagit är mer än nog - tro mig. För mycket skåpsyta gör att man samlar på sig saker som man inte behöver... :)

// WM
 
Jag skulle nog försöka sätt något skåp (eller med utdragslådor) under bardisken, och ev göra den "djupare" så att man i alla fall kan sitta med benen under den. Då blir köket bättre avskärmat från matplatsen.
 
Sektion A (fr vä):
Över: inga förändringar
Under: 60 + 60 + 60 3låd + 20 brickfack
Brickfack finns inte på IKEA, så det kan vi tyvärr inte ha. :-(

- Bättre att ha en obruten skåpslinje med brickfacket ytterst.
Jag har hört att man ska sträva efter att ha lika breda skåp uppe och nere, att de sitter liksom i linje med varandra....vad tror ni om det?

- Skulle inte ha 20 brickfack brevid diskmaskinen då detta inte är lika djupt. Kan ge trubbel vid montage.
Det är en vin/lådhylla, och den har vi satt där istället för brickfacket som sitter där idag, mest för att slippa flytta diskmaskin, spis och vattenkran...men jag vet inte hur vi ska göra annars?  

Sektion C: 60 + 60 dbldörr 92cm höga väggskåp på ben
60 breda får inte plats, 92 höga har vi redan valt. Borde vi ha bara ben eller ska vi ha sockel som i resten utav köket?

Ni verkar lida av en rädsla att ha för lite skåp. De skåp som jag föreslagit är mer än nog - tro mig. För mycket skåpsyta gör att man samlar på sig saker som man inte behöver... :)
Vi har ett par skåp mindre idag och får inte alls plats med allt vi behöver....så det är därför vi vill öka på skåpplatsen lite. :-D
 
Är det någon som har en fläktkåpa med väggskåp på bägge sidor? Skulle gärna se en bild på hur det skulle se ut! Blir det ihopklämt tro? Ska man kakla hela vägen upp till taket då?
 
Snigel skrev:
Hm....jag vet inte riktigt om jag fattar, men du menar att bygga på ena långsidan av bardisken med en rak del som går till väggen vid 10-8 skåpet?
Eller fattar jag helt fel.....för då kan man ju inte sitta mer än en person på den sidan sen?

Vi har köpt en 17" LCD att ha på skåpen. Anledningen till att vi vill ha tv:n på den väggen är väl mest att det känns mer naturligt att ha den en bit från där man sitter och att både antennuttag och el sitter på den väggen redan. :-D

Du menar byta plats på micro-skåpet och 60-skåpet på samma sida? Jag underade också på det men insåg sen att micro-luckan inte går att öppna helt då eftersom den tar i kylskåpet. Eller fattar jag fel?

Det har vi också funderat på.....men trodde att den skulle kännas alldeles för stor och tung, men det gör den kanske inte?
Min uppfattning är att man aldrig kan få för mycket förvaringsyta, men det är förstås en personlighetsfråga till viss del ;)

Ang. bardisken så tycker jag att den ser förhållandevis lång ut, kanske åtminstone 160 cm eller uppskattar jag måttet helt tokigt?!
Om du räknar ca 70 cm per sittplats så bör det väl gå att sitta mer än en på den sidan ;)

Ang. TV'n så skulle jag som sagt planera köksinredningen först och sedan fick den ev. TV'n rätta sig efter det, men det är ju en personlig prioriteringsfråga.

Ang. micron så kommer det väl en täcksida mot K/F, efter den kan man vb. sätta en passbit på några cm. då du väl inte behöver öppna microluckan mer än 90 grader, men den placeringen är ju också bara en smaksak, tycker ni bättre om den placering ni har nu så funkar det ju minst lika bra, för er kanske tom. bättre :)

Lådhurts på 80 cm. är inget som helst problem och "stort och tungt" NEJ, inte alls!, 80 cm i 'odelat' skick är dessutom betydligt mer rymligt än 2x40 cm.

MVH//Christina.
 
Snigel skrev:
Är det någon som har en fläktkåpa med väggskåp på bägge sidor? Skulle gärna se en bild på hur det skulle se ut! Blir det ihopklämt tro? Ska man kakla hela vägen upp till taket då?
JA......, det blir tyvärr lätt ett trångt intryck, dessutom är i princip alla kåpor betydligt snyggare om de är liite bredare (enb. min åsikt), men ffa. kräver de lite luft runt om för att komma till sin rätt, om man inte väljer en lite mer ovanlig modell som är gjord för att sitta precis mellan två skåpsidor, dessa är faktiskt jättesnygga tycker jag men det ger ju inte riktigt samma intryck som den traditionella modellen av rostfri spiskåpa, men kan vara väldigt snyggt där det är trångt.
Ska se om jag hittar en bild att länka in.

MVH//Christina.

*EDIT* Lite förslag på spiskåpevarianter där det är lite trängre eller där man vill ha skåp direkt på var sida. Alla dessa tre kommer från Kaptensgården, vilket betyder, snygga men dyra, det finns dock liknande hos andra tillverkare, men jag orkar inte söka igenom alla de sidorna, då det ju bara var idén som sådan det gällde.
underline.jpegbarbie.jpegswingout.jpg
 
Har tittat på ritningen flera gånger nu, och känner att ert förslag ger et lite oryddigt intryck, om jag får säga så. Många smala skåp i ett smalt rum. Jag känner att om jag skulle haft ett smalt kök, så ville jag försökt få till att den sidan som huvudarbetsytorna är har minst möjlig överskåp, och hällre ha högskåp på motsatt side. Försökt få lite mer luft. Med eran förslag får jag lite trång 50-tallslägenhetkänsla, om du förstår mig rätt.

Den naturliga arbetsytan värkar vara bänken mellan diskho och ugn, och då är frågan om bänken på andra sidan behövs, eller om man kan använda bardisken som alternativ arbetsyta när det behövs. Jag förstår byggimperts förslag om at förlänga bänkskivan mot bardisken. Ni förlorer en sittplats på detta - har ni något matrum/alternativ matplats?

OM ni förlänger bänkskivan OCH tar bort några överskåp på huvudarbetssidan (typ rostfri fläkt i stället), kan ni i stället evt ha et el två högskåp extra på andre sidan utan att det blir trångare - tror jag iaf ;) Kan dock gärna bevara ett hörn av bänken 40-60cm som extra avställningsyta, samt m spott under överskåpet ger ju det extra mysljus i köket.

mvh hanneli
 
Alltså det går inte att förlänga bänkskivan mot bardisken eftersom det är en vägg emellan. Köksdelen och matplatsdelen är alltså ganska väl åtskilda.

Jag fundar lite på den där idén om högskåp på andra sidan...hm..ska nog göra en ritning till och kolla hur det skulle se ut. Hur mycket space behövs på sidorna om fläktkåpan tro?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.