4 846 läst ·
45 svar
5k läst
45 svar
Hjälp med köksritning!
Med risk för att verka tjatig så menar jag alltså inte att du ska förlänga bänkskivan mot bardisken, jag förstår att det är en vägg mellan, det jag pratar om är en koppling mellan bardisk och vägg, dessutom inte 60 cm. djup som bänkskivan utan 30-35 cm.Snigel skrev:Alltså det går inte att förlänga bänkskivan mot bardisken eftersom det är en vägg emellan. Köksdelen och matplatsdelen är alltså ganska väl åtskilda.
Jag fundar lite på den där idén om högskåp på andra sidan...hm..ska nog göra en ritning till och kolla hur det skulle se ut. Hur mycket space behövs på sidorna om fläktkåpan tro?
Hur lång är den där bardisken egentligen??
Gärna minst 30-40 cm. 'luft' på var sida om fläktkåpan.
//C.
OK, syntes inte på ritningen att det är någon vägg der?Snigel skrev:Alltså det går inte att förlänga bänkskivan mot bardisken eftersom det är en vägg emellan. Köksdelen och matplatsdelen är alltså ganska väl åtskilda.
Jag fundar lite på den där idén om högskåp på andra sidan...hm..ska nog göra en ritning till och kolla hur det skulle se ut. Hur mycket space behövs på sidorna om fläktkåpan tro?
Space: ex från HTH, ser ut till att inte vara många cm, 20-30 max?
www.hth.dk/default.asp?id=303&pid=706
www.hth.dk/default.asp?id=303&pid=1245
-hittade inga bättre bilder för tilfället.
Väntar på ny ritning
Usch, jag får inte ihop det..... 
Om det ska vara tomt till höger om fläktkåpan borde det ju vara lika tomt till vänster, vilket betyder att det blir ett 40-skåp kvar istället för ett 40 och ett 80.
Andra sidan är ännu värre.....man vill ju absolut ha avställningsytor bredvid kylen, så att ta bort hela bänkskivan är ju inte att tänka på.
Ny bild finns nu i alla fall.
Om det ska vara tomt till höger om fläktkåpan borde det ju vara lika tomt till vänster, vilket betyder att det blir ett 40-skåp kvar istället för ett 40 och ett 80.
Andra sidan är ännu värre.....man vill ju absolut ha avställningsytor bredvid kylen, så att ta bort hela bänkskivan är ju inte att tänka på.
Ny bild finns nu i alla fall.
Hmmm...., nja jag tycker nog inte att det där blev bättre.
Dessutom slår det mig när jag nu tittar på den nya bilden att ni absolut bör överväga att flytta DM på andra sidan diskbänkskåpet, dvs. byta plats med den 60 cm breda lådhurtsen.
Jag tycker inte det är bra att ha DM mellan ho och spis, om man lagar mat mycket så är det mycket öppnande på den luckan och då är den i vägen vid den frekventa passagen mellan häll och ho, även väldigt opraktiskt att ha DM under den huvudsakliga arb.ytan då det är besvärligt om man tex. är två i köket eller vid frukost och andra måltider osv. där en del förbereder och andra plockar i/ur.
Dessutom förknippat med olycksfallsrisk om man glömmer luckan öppen och snubblar till med hett vatten e.dyl, spec. farligt om man har småbarn :'(.
MVH//Christina.
Dessutom slår det mig när jag nu tittar på den nya bilden att ni absolut bör överväga att flytta DM på andra sidan diskbänkskåpet, dvs. byta plats med den 60 cm breda lådhurtsen.
Jag tycker inte det är bra att ha DM mellan ho och spis, om man lagar mat mycket så är det mycket öppnande på den luckan och då är den i vägen vid den frekventa passagen mellan häll och ho, även väldigt opraktiskt att ha DM under den huvudsakliga arb.ytan då det är besvärligt om man tex. är två i köket eller vid frukost och andra måltider osv. där en del förbereder och andra plockar i/ur.
Dessutom förknippat med olycksfallsrisk om man glömmer luckan öppen och snubblar till med hett vatten e.dyl, spec. farligt om man har småbarn :'(.
MVH//Christina.
Håller med Christina, satt precis och tänkte på samma sak.
från vä:
diskmaskin, diskho/diskskåp, lådhurts, arbetsyta 60cm, ugn, lådhurts 60cm (?). Jag vet inte exakt hur brädden är på din ritning.
Om ni vil/måste ha skåp över arbetsytan och har önskemål om vitrinskåp, varför inte placera dom över diskbänken. Det blir inte så tungt då, särskilt om man har spotlights i dom.
från vä:
diskmaskin, diskho/diskskåp, lådhurts, arbetsyta 60cm, ugn, lådhurts 60cm (?). Jag vet inte exakt hur brädden är på din ritning.
Om ni vil/måste ha skåp över arbetsytan och har önskemål om vitrinskåp, varför inte placera dom över diskbänken. Det blir inte så tungt då, särskilt om man har spotlights i dom.
Även jag tycker att du ska flytta DM till vänster sida. Sen tycker jag att du kan skippa vinhyllan, den kommer bara att bli "matosig" iom. att den sitter så nära spisen.
Så här kommer mitt förslag:
DM, Diskho, 80 lådhurts alt. 2x40, spis, 40 lådhurts.
Lycka till med köket! / Malin
Så här kommer mitt förslag:
DM, Diskho, 80 lådhurts alt. 2x40, spis, 40 lådhurts.
Lycka till med köket! / Malin
Får man komma med ett till förslag?
Sekt A:
Över: 3 x 60 skåp + fläktkåpa
Under: 60 3låd + 60 diskbskåp + DM + 40 5/3låd + inb.spis + 40 3låd
- Vägg och bänkskåpen under i symmetri
- 3låd samt DM kan byta plats om så önskas, tycker dock att den bör vara i mitten.
- 40 cm på båda sidor om fläkt kåpa ger luft
- iofs en 1 1/2 ho istf en 2 ho
- 100 cm arbyta mellan häll och ho
Sekt B:
Över: 60 microskåp + 80 vitrin + 60 skåp
Under: 3 x 60 3låd + 20 flask/bokhylla
Hoppas att ni har tänkt på det här med passbitar, det ser inte ut så på er ritning. Ni bör ha en passbit på ca 3- 5 cm i båda ändarna av sekt A. Detta för att skåpsdörrarna ska kunna öppnas på ett bra sätt så att inte handtagen slår i väggen.
Kyl och frys bör ha en passbit på 5 - 10 cm till vänster mot dörren beroende på hur dörrkarmen och väggen ser ut.
// WM
Sekt A:
Över: 3 x 60 skåp + fläktkåpa
Under: 60 3låd + 60 diskbskåp + DM + 40 5/3låd + inb.spis + 40 3låd
- Vägg och bänkskåpen under i symmetri
- 3låd samt DM kan byta plats om så önskas, tycker dock att den bör vara i mitten.
- 40 cm på båda sidor om fläkt kåpa ger luft
- iofs en 1 1/2 ho istf en 2 ho
- 100 cm arbyta mellan häll och ho
Sekt B:
Över: 60 microskåp + 80 vitrin + 60 skåp
Under: 3 x 60 3låd + 20 flask/bokhylla
Hoppas att ni har tänkt på det här med passbitar, det ser inte ut så på er ritning. Ni bör ha en passbit på ca 3- 5 cm i båda ändarna av sekt A. Detta för att skåpsdörrarna ska kunna öppnas på ett bra sätt så att inte handtagen slår i väggen.
Kyl och frys bör ha en passbit på 5 - 10 cm till vänster mot dörren beroende på hur dörrkarmen och väggen ser ut.
// WM
Vi ska absolut flytta diskmaskinen till vänster....det var ett väldigt bra förslag! Har inte ens tänkt på möjligheten men jag har retat mig många gånger på dess placering (står i mitten idag).
Istället för diskmaskin + vinhyllan satte jag dit ett 80-skåp med 3 lådor.....perfekt att ha grytorna så nära spisen ju!
Idag var vi på Coop och kollade runt lite och fick se en fläktkåpa som hade 6 cm luft till väggskåpen bredvid och det såg helt okej ut, därför har vi kommit fram till att ha en fläktkåpa med 10 cm mellanrum till skåpen bredvid. Det betyder att vi får byta ut skåpet längst till höger mot ett 30 istället för 40. Likaså ändras vänstersidan till 60+80+40+30 istället för 60+80+80. Inte lika snyggt men för fläktkåpans skull står vi ut med det. Det gör också att vi inte förlorar så mycket skåp och därför behåller vi A-sidan som den var från början med ett undantag, de två 40 lådskåpen byts ut mot ett 80 lådskåp.
Jättetack för era idéer, diskmaskinsidén är jag extra förtjust i!
Istället för diskmaskin + vinhyllan satte jag dit ett 80-skåp med 3 lådor.....perfekt att ha grytorna så nära spisen ju!
Idag var vi på Coop och kollade runt lite och fick se en fläktkåpa som hade 6 cm luft till väggskåpen bredvid och det såg helt okej ut, därför har vi kommit fram till att ha en fläktkåpa med 10 cm mellanrum till skåpen bredvid. Det betyder att vi får byta ut skåpet längst till höger mot ett 30 istället för 40. Likaså ändras vänstersidan till 60+80+40+30 istället för 60+80+80. Inte lika snyggt men för fläktkåpans skull står vi ut med det. Det gör också att vi inte förlorar så mycket skåp och därför behåller vi A-sidan som den var från början med ett undantag, de två 40 lådskåpen byts ut mot ett 80 lådskåp.
Jättetack för era idéer, diskmaskinsidén är jag extra förtjust i!
Kan jag få föreslå väggskåpskombinationen
50 + 80 + 80 = 210 (50 + 4 x 40 luckor)
alt
60 dbl + 60 dbl + 60 dbl + 30 = 210 (bara 30 luckor)
Ger bättre utnyttjande av skåpsyta samt ett harmoniskare intryck då alla luckor är lika eller ungefär lika stora.
// WM
50 + 80 + 80 = 210 (50 + 4 x 40 luckor)
alt
60 dbl + 60 dbl + 60 dbl + 30 = 210 (bara 30 luckor)
Ger bättre utnyttjande av skåpsyta samt ett harmoniskare intryck då alla luckor är lika eller ungefär lika stora.
// WM
Tack Wintermute, 60+60+60+30 blir ju mycket snyggare än min lösning. Jag var så inne på att parera 60+80 till vänster med lådhurtsen och diskbänksskået att jag inte ens tänkte på hur dumt det blev med så många olika stora skåp. Nu har jag ändrat i ritningen och det ser genast mycket bättre ut.
Frågan är om jag kan ha handtagen Lansa 245 breda liggande på 30-luckorna.....det kanske blir för trångt?
Frågan är om jag kan ha handtagen Lansa 245 breda liggande på 30-luckorna.....det kanske blir för trångt?
Ett aber bara, 3x80 är hundrafalt att föredra framför 4x60 trots att det är exakt på cm. samma längd i bägge fallen 
Ett 80's väggskåp är betydligt mer rymligt än de 20 cm som de facto skiljer från ett 60's väggskåp.
Du har mycket större möjligheter att samsa tex. tallriksstaplar bredvid varandra i ett 80-skåp än i ett 60-skåp.
Som regel så får man in en-två tallrikstravar och sedan ryms inte nästa samtidigt som det blir ett irriterande stort, men ändå inte riktigt stort nog 'nästantillräckligt' utrymme kvar på varje hyllplan
, nej....., ju bredare skåp dess mer välutnyttjat 
Det är iof. en smaksak, fast jag lutar nog åt att det där med att över och underskåp i alla lägen 'måste' linjera med varandra
, känns en smula gammalmodigt och passé (naturligtvis inte huller om buller, men funktion och praktikalitet går def. först) 
MVH//Christina.
Ett 80's väggskåp är betydligt mer rymligt än de 20 cm som de facto skiljer från ett 60's väggskåp.
Du har mycket större möjligheter att samsa tex. tallriksstaplar bredvid varandra i ett 80-skåp än i ett 60-skåp.
Som regel så får man in en-två tallrikstravar och sedan ryms inte nästa samtidigt som det blir ett irriterande stort, men ändå inte riktigt stort nog 'nästantillräckligt' utrymme kvar på varje hyllplan
Det är iof. en smaksak, fast jag lutar nog åt att det där med att över och underskåp i alla lägen 'måste' linjera med varandra
MVH//Christina.