Hej.

Vi ska renovera vårt kök. Allt ut och in med nytt. Ett vanligt ”bas” kök i radhus. Inget märkvärdigt men nytt ska det bli. Vi har landat i lindblomsgrönt bistro kök via Ballingslöv. Laminat bänkskiva i en mörkare svart/gråmelerad historia.

vitvaror kommer vara i rostfritt stål förutom ugnen som är ny från gorenje och vi kommer ha kvar den. Den är svart. Hällen kommer också vara svart.
Nu har jag fastnat i om jag ska ha svarta handtag/knoppar eller krom.
Vad hade ni använt? Vad ska jag ”matcha” det mot? Vitvarorna eller mot den mörkare bänkskivan (som förvisso har både svart och grått i sig i olika nyanser)?
Krockar det att ha krom blandare och sedan svarta handtag? Säkert inte. Krom handtag känns lite kallt mot det lindblomsgröna…

Är det ”fel” att blanda mellan knoppar och handtag? Handtag på lådor och knoppar på skåpdörrarna?

Äh, någon som har tankar?

BirgitS
När det gäller "färg" på knoppar/handtag så beror det på om det är knopparna/handtagen som du vill ska synas eller den lindblomsgröna färgen. Jämför Ballingslövs bilder: https://www.ballingslov.se/kok/kokssortiment/koksluckor/bistro/bistro-kulor-lindblomsgron#picture-1
Överst är bilder där man nästan inte tänker på knopparna utan de smälter in i luckorna så att luckorna framhävs, men sen finns det sådana där handtagen är mörkare och då ser man dem i stället för luckorna. Är det luckorna eller knopparna/handtagen som ni anser är det finaste?

T
Jag håller med BirgitS om ovanstående och skulle vilja tillägga att så länge knoppar och handtag är av samma material så kan det funka att blanda men att det främst gäller om det är tex handtag på alla underskåp och och knoppar på överskåpen så beroende på hur ni har det med skåp och lådor i underskåpen etc.

Vi har valt att ha handtag på alla lådor och skåp men för lådor så är de liggande och för skåp är de stående, med undantag för de överskåp som är upp mot taket och har gångjärn i överkant. De har även de handtagen liggande. Det visar tydligare hur de ska öppnas.

T Testarn skrev:
Jag håller med BirgitS om ovanstående och skulle vilja tillägga att så länge knoppar och handtag är av samma material så kan det funka att blanda men att det främst gäller om det är tex handtag på alla underskåp och och knoppar på överskåpen så beroende på hur ni har det med skåp och lådor i underskåpen etc.

Vi har valt att ha handtag på alla lådor och skåp men för lådor så är de liggande och för skåp är de stående, med undantag för de överskåp som är upp mot taket och har gångjärn i överkant. De har även de handtagen liggande. Det visar tydligare hur de ska öppnas.
Ja men precis så vi tänkt. Knoppar på överskåp och handtag (liggande och stående så som du beskriver) på lådor och skåp nere.

T Testarn skrev:

Ja men precis så vi tänkt. Knoppar på överskåp och handtag (liggande och stående så som du beskriver) på lådor och skåp nere.
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller "färg" på knoppar/handtag så beror det på om det är knopparna/handtagen som du vill ska synas eller den lindblomsgröna färgen. Jämför Ballingslövs bilder: [länk]
Överst är bilder där man nästan inte tänker på knopparna utan de smälter in i luckorna så att luckorna framhävs, men sen finns det sådana där handtagen är mörkare och då ser man dem i stället för luckorna. Är det luckorna eller knopparna/handtagen som ni anser är det finaste?
Tack för input! Det tänkte jag inte alls på. Jag tänker att luckorna egentligen känns och är väldigt basic och vi kommer troligtvis inte ha vitrin eller liknande. Utan släta luckor hela vägen. Så att handtag och knoppar skapar lite dynamik kanske vore bra. Tror att jag nog hade velat det. Men känner mig nog lite osäker på om svart blir lite ”hårt” mot det Lindblomsgröna. Men på inspobilder tycker jag det ser snyggt ut. Samtidigt är det stora ljusa kök som visas. Vi får in mkt ljus i vårt kök men det är inte något stort kök.

Hade det varit någon struktur på luckorna hade jag nog tänkt att det räcker gott nog för att få lite ”liv” i köket.

Om jag väljer svarta knoppar/handtag, borde jag välja svart blandare och vask då också? Eller spelar det inte någon roll alls? Kanske är samma där, vad vill jag ska sticka ut?

BirgitS
Jag tycker inte det är nödvändigt alls med svart blandare etc. bara för att du har svarta handtag. Svart blandare och diskho är väl rätt trendigt nu men det innebär troligen att det om typ 5 år kommer att vara mycket omodernt. Krom är inte alls lika tidsbundet utan har ju alltid funnits, tidlöst. Handtag och knoppar har varierat mer i färg under åren och det är lättare att byta sådana själv än att byta diskho, om man nu skulle tycka att de ser väldigt omoderna ut om ett antal år.

Torkfläckar blir mycket synliga på en svart yta eftersom de innehåller kalk.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker inte det är nödvändigt alls med svart blandare etc. bara för att du har svarta handtag. Svart blandare och diskho är väl rätt trendigt nu men det innebär troligen att det om typ 5 år kommer att vara mycket omodernt. Krom är inte alls lika tidsbundet utan har ju alltid funnits, tidlöst. Handtag och knoppar har varierat mer i färg under åren och det är lättare att byta sådana själv än att byta diskho, om man nu skulle tycka att de ser väldigt omoderna ut om ett antal år.

Torkfläckar blir mycket synliga på en svart yta eftersom de innehåller kalk.
Tack!! Vet inte varför jag lite låst mig fast där men du har ju helt rätt. Jag sa ju detsamma med kyl och frys i svart. Att det är snyggt och snyggt nu men fläckar syns mer och dessutom troligtvis mer känsligt för skador (3 åring som ska hålla på med magneter och allt annat på kyl och frys). Så det valde vi bort.
Och helt rätt v g knoppar etc. Absolut mkt lättare att byta det själv

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.