Ja.

du har ingen skyldighet att använda en besiktningsman, det är din rättighet.

S
Står inget i klausulen att det behöver vara godkänd besiktningsman. Sakkunnig i detta fallet kan därmed vara en släkting, någon annan snickare du litar på eller valfri kompetent person här på byggshus.se eller helt enkelt den besiktningsmannen som du redan anlitat. Finns till min vetskap inget krav på formalia i själva besiktningen, utan vikten ligger i detta fallet på att du skriftligen meddelar att du ej avser genomföra köpet i enlighet med klausulen

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
S Skrivbordsbonden skrev:
Står inget i klausulen att det behöver vara godkänd besiktningsman. Sakkunnig i detta fallet kan därmed vara en släkting, någon annan snickare du litar på eller valfri kompetent person här på byggshus.se eller helt enkelt den besiktningsmannen som du redan anlitat. Finns till min vetskap inget krav på formalia i själva besiktningen, utan vikten ligger i detta fallet på att du skriftligen meddelar att du ej avser genomföra köpet i enlighet med klausulen
Varför har jag inte skrivit här tidigare, ni är guld hela bunten! Exakt det är krav på formalia delen jag är lite osäker på och skulle vilja få spikat och klart vad som gäller.

A
Har övriga villkor för besiktningen uppnåtts då, d.v.s. har ni fått (åtminstone interimistiskt) slutbesked ännu för huset, etc.? Eller vilka datum är det som skjutits upp?

Som jag tolkar det kan du inte försöka besikta innan slutbeskedet kommit.

S
Som lime14 skrev längre upp så brukar det långt ner i kontraktet anges vilka kontaktvägar som är godkända. Tex en mejladress, postadress eller ett mobilnummer. I ditt fall hade jag kort och koncist skickat ett meddelande om att du avser nyttja klausulen om hävning utan att gå in på exakt vilka fel ni funnit som ni grundar ert beslut på. Skadar inte att lägga en kopia till mäklaren, samt be parterna bekräfta att de mottagit hävningen.

A AHB skrev:
Har övriga villkor för besiktningen uppnåtts då, d.v.s. har ni fått (åtminstone interimistiskt) slutbesked ännu för huset, etc.? Eller vilka datum är det som skjutits upp?

Som jag tolkar det kan du inte försöka besikta innan slutbeskedet kommit.
interimistiskt slutbesked fanns när besiktnlngsmannen avrådde oss från köpet, så det ska vara giltigt! Det är bland annat datum för inflyttning skulle vara 1a dec, jag såg långt innan att det var struntprat från deras sida att det skulle hinnas klart tills dess. Dom ändrar till 23e december, misslyckas med det datumet också sedan ändrar till 31a januari och skulle inte säga att det är 100% klart men dom fick slutbesked igår från kommunen (av en på kommunen som baktalade dom i samtal med mig vilket strul det varit med dom).

• Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
Som lime14 skrev längre upp så brukar det långt ner i kontraktet anges vilka kontaktvägar som är godkända. Tex en mejladress, postadress eller ett mobilnummer. I ditt fall hade jag kort och koncist skickat ett meddelande om att du avser nyttja klausulen om hävning utan att gå in på exakt vilka fel ni funnit som ni grundar ert beslut på. Skadar inte att lägga en kopia till mäklaren, samt be parterna bekräfta att de mottagit hävningen.
Var detta jag gjorde skrev ihop en mindre text att vi vill använda oss av klausulen då besiktningsmannen avrått oss. Skrev brev och skickade till både mäklare och säljare samt scannade in och skicka på mail som PDF. Skrev sms att båda skulle bekräfta, fick enbart tillbaka från mäklaren som bekräfta (detta var i söndags jag skickade) men mäklaren sa idag över telefon att dom hade diskuterat det säljaren hade fått av mig. Har ju inspelat samtal också med säljaren daterat söndag när jag berättar att vi använder klausulen och drar oss ur och lite varför. Ett samtal där jag får ta en del skit och försöker hålla god min.

S
Då känns det som att nästa steg är att mäklaren återbetalar din handpenning enligt avtalet, eftersom du hävt avtalet, och ingen part har rätt till skadestånd vid hävning. Kan dock vara så att mäklaren har rätt till någon form av ersättning från någon av er, skadar inte att läsa detaljerna kring mäklarens ersättning i avtalet.

Då känns det som att nästa steg är att mäklaren återbetalar din handpenning enligt avtalet, eftersom du hävt avtalet, och ingen part har rätt till skadestånd vid hävning. Kan dock vara så att mäklaren har rätt till någon form av ersättning från någon av er, skadar inte att läsa detaljerna kring mäklarens ersättning i avtalet.
Dom fick tillåtelse att använda handpenningen så den är inte på klientmedelskontot, dock står det i det dokumentet att även om köparen nyttjar handpenningen så ska det betalas tillbaka omgående till köpare om köparen väljer att avstå köpet. Förmedlade detta till säljaren som säger " nej jag kan inte ge dig dom pengarna nu det är omöjligt, isf får du vänta tills jag säljer huset". Vilket jag yrkar på är kontraktsbrott, därför jag funderar på att ta det vidare om han inte återkopplar innan fredag.

Står att besiktning ska göras av ”sakkunnig person”, om jag hade varit ni hade jag sett till att ha papper på det om man vill häva för att undvika trassel.

Det är en relativt öppen rätt att kliva av men det står samtidigt i klausulen att det ska föregås av en besiktning. Vid så här stora pengar/köp skulle jag alla dagar göra det som krävs för att följa min del av åtagandet för att ingen ska kunna påstå att man inte kan hoppa av eftersom ingen ”besiktning” gjorts.

Hade det varit jag hade jag alltså alla dagar svalt det sura äpplet (kostnaden) och anlitat en besiktningsman som jag har papper på. Det hade fått mig att sova bättre.

Alt skulle jag anlita en fastighetsjurist för att få hennes syn på saken, men lite tight om tid kanske.

Är själv jurist jobbar dock inte med fastigheter specifikt

• Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Var hittar du den texten?

L Lisa Lottery skrev:
Står att besiktning ska göras av ”sakkunnig person”, om jag hade varit ni hade jag sett till att ha papper på det om man vill häva för att undvika trassel.

Det är en relativt öppen rätt att kliva av men det står samtidigt i klausulen att det ska föregås av en besiktning. Vid så här stora pengar/köp skulle jag alla dagar göra det som krävs för att följa min del av åtagandet för att ingen ska kunna påstå att man inte kan hoppa av eftersom ingen ”besiktning” gjorts.

Hade det varit jag hade jag alltså alla dagar svalt det sura äpplet (kostnaden) och anlitat en besiktningsman som jag har papper på. Det hade fått mig att sova bättre.

Alt skulle jag anlita en fastighetsjurist för att få hennes syn på saken, men lite tight om tid kanske.

Är själv jurist jobbar dock inte med fastigheter specifikt
Jag har som sagt anlitat en besiktningsman jag har betalat för att han ska hjälpa mig, men det du menar är att något sorts protokoll måste finnas som underlag eller? För om det är så går det ju emot vad dom flesta andra har skrivit nu men har också i tankarna att någon fastighetsjurist får kika på det nu i dagarna.

Handpenningen kan du nog se dig om i stjärnorna efter. Lika bra att skriva ett kravbrev och se till att frågan kommer till kronofogden så småningom i laga ordning.

Antar att det inte gäller astronomiska belopp om besiktningsmannen vände i dörren.

Men dåliga vibbar på processen på många sätt. Se verkligen till att själv följa alla villkor till punkt och pricks så ni inte bommar exempelvis hävningsdatum genom någon försening.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Handpenningen kan du nog se dig om i stjärnorna efter. Lika bra att skriva ett kravbrev och se till att frågan kommer till kronofogden så småningom i laga ordning.

Antar att det inte gäller astronomiska belopp om besiktningsmannen vände i dörren.

Men dåliga vibbar på processen på många sätt. Se verkligen till att själv följa alla villkor till punkt och pricks så ni inte bommar exempelvis hävningsdatum genom någon försening.
Absolut har följt allt med tidpunkt för hävning osv. Personen i fråga har inga lån på det hus som byggts och har 3 tomter bredvid som är värderade till mellan 500.000-700.000 styck så tillgångar och möjligheter finns att lösa problemet. Men får se idag om han tagit sitt förnuft till fånga eller om man behöver ta det vidare.

Mäklaren har inte gjort sitt jobb. Han ska inte betala ut HP innan svävarvillkoren är uppfyllda. Du kan anmäla hen till fmi och begära HP från hans ansvarsförsäkring.

• Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.