6 527 läst ·
58 svar
7k läst
58 svar
Hjälp med klausul i kontrakt!
Sida 1 av 4
Hej! Har en fråga angående en klausul i ett kontrakt, skriver det hela här så tar jag gärna all hjälp jag kan få.
"Köparen har rätt att på egen bekostnad besiktiga fastigheten med hjälp av sakkunnig person. Besiktning skall ske efter det att fastigheten har erhållit slutbesked eller interimistiskt slutbesked och innan tillträdesdagen. Har slutbesked ej erhållits senast 14 dagar innan tillträdesdagen skall parterna skriftligen överenskomma om att ändra tillträdesdagen till efter det att slutbesked erhållits och besiktning genomförts. Har slutbesked ej erhållits senast 2022-01-31 har köparen rätt att frånträda köpet. Om köparen väljer att frånträda köpet ska handpenningen omgående återbetalas köparen och ingen av parterna har rätt till skadestånd av andra parten. Villkoren gäller under förutsättning att att köparen gör begäran skriftligt och är säljaren senast tillhanda senast 2022-02-04.
Säljaren ska på egen bekostnad åtgärda alla eventuella fel, brister och påpekade risker som framkommer vid besiktningen. Köparen har rätt att frånträda köpet om denne efter besiktningen inte längre vill stå fast vid köpet. Om köparen väljer att frånträda köpet ska handpenningen omgående återbetalas till köparen och ingen av parterna har rätt till skadestånd av varandra."
Jag står som köpare av detta, anlitade en besiktningsman som varit med nu i väntan på att göra entreprenadbesiktning. I väntan har datum flyttats och det har varit en allmän oseriös kontakt med säljare som knappt hört av sig och jag har även visat en del bilder inifrån huset som besiktningsmannen bara skakade på huvudet och sa "du drar dig ur det köpet direkt". Så jag fick alltså rekommendation av honom att använda denna klausul . Det jag undrar nu måste det besiktigas oavsett bara för det ska finnas ett protokoll om det blir rättsligt. För oavsett om det skulle vara att huset går igenom fläckfritt så kommer vi endå välja att dra oss ur denna mardröm. Jag har alltså betalat en entreprenad besiktningsman för hjälp och han avrådde oss innan han ens kommit in i huset men den stora frågan är behöver jag bara ha ett protokoll i ryggen om det tas vidare till rätten?
Tack på förhand, allt gott !
"Köparen har rätt att på egen bekostnad besiktiga fastigheten med hjälp av sakkunnig person. Besiktning skall ske efter det att fastigheten har erhållit slutbesked eller interimistiskt slutbesked och innan tillträdesdagen. Har slutbesked ej erhållits senast 14 dagar innan tillträdesdagen skall parterna skriftligen överenskomma om att ändra tillträdesdagen till efter det att slutbesked erhållits och besiktning genomförts. Har slutbesked ej erhållits senast 2022-01-31 har köparen rätt att frånträda köpet. Om köparen väljer att frånträda köpet ska handpenningen omgående återbetalas köparen och ingen av parterna har rätt till skadestånd av andra parten. Villkoren gäller under förutsättning att att köparen gör begäran skriftligt och är säljaren senast tillhanda senast 2022-02-04.
Säljaren ska på egen bekostnad åtgärda alla eventuella fel, brister och påpekade risker som framkommer vid besiktningen. Köparen har rätt att frånträda köpet om denne efter besiktningen inte längre vill stå fast vid köpet. Om köparen väljer att frånträda köpet ska handpenningen omgående återbetalas till köparen och ingen av parterna har rätt till skadestånd av varandra."
Jag står som köpare av detta, anlitade en besiktningsman som varit med nu i väntan på att göra entreprenadbesiktning. I väntan har datum flyttats och det har varit en allmän oseriös kontakt med säljare som knappt hört av sig och jag har även visat en del bilder inifrån huset som besiktningsmannen bara skakade på huvudet och sa "du drar dig ur det köpet direkt". Så jag fick alltså rekommendation av honom att använda denna klausul . Det jag undrar nu måste det besiktigas oavsett bara för det ska finnas ett protokoll om det blir rättsligt. För oavsett om det skulle vara att huset går igenom fläckfritt så kommer vi endå välja att dra oss ur denna mardröm. Jag har alltså betalat en entreprenad besiktningsman för hjälp och han avrådde oss innan han ens kommit in i huset men den stora frågan är behöver jag bara ha ett protokoll i ryggen om det tas vidare till rätten?
Tack på förhand, allt gott !
Du har ju rätt att frånträda köpet oavsett vad besiktningen kommer fram till och hur besiktningen görs är ju upp till dig.
Det du ska vara noga med är att din begäran om frånträde sker i skrift som inte kan fumlas bort av någon, hur det bäst görs törs jag inte råda om.
Det du ska vara noga med är att din begäran om frånträde sker i skrift som inte kan fumlas bort av någon, hur det bäst görs törs jag inte råda om.
Precis jag lämnade begäran skriftligt både via inscannade dokument på mail och skickade brev. Vill bara säkra upp nu så det inte skulle dyka upp sen att "ni har inget protokoll så ni har inte fullföljt kontraktet" jag menar, säger en oberoende besiktningsman till mig att hoppa av innan vi ens går in så väger hans ord mycket för mig. Ja du förstår säkert mitt dilemma, jag har ju tid kvar på mig att han gör en hel entreprenadbesiktning men varför betala mer när han redan avråder mig känner jag, om det inte krävs då gör jag det direkt.MathiasS skrev:
Delgivning kan vara en lösningMathiasS skrev:
Att du har rätt att ta med en kunnig besiktningsman vid besiktning är definitivt inget krav. Det var lite lustigt med formuleringen att du kan häva avtalet vid försening i kombination med en öppen klausul. Frågan är om de själva förstår avtalet.
Ringde mäklaren som skrev kontrakten och skötte hela den biten då jag skickade kopia till honom och han sa att säljaren tagit del av det också och dom hade diskuterat det men när jag hör av mig till säljaren för att få bekräftat att han fått/läst det får jag inget svar. Man undrar om systemet är så lätt att han kan säga "jag fick aldrig något papper"Z Zekesson skrev:
Har du mäklarens ord på att han fått det så lär det bli svårt att hävda något annat.
Då ska jag säga också att mäklaren är vald av säljaren, och mäklaren säger på telefon "ni har all rätt på eran sida" tyvärr får man ju inte spela in det och använda som material framöver om det blir rättegång osv. Men om jag förstår rätt så hur besiktningen görs tex går utanför och han får ta del av en del bilder jag visat som jag tagit under byggets gång är endå en giltig besiktning? Förlåt för denna tröghet men vill verkligen säkra upp för oss.D Daniel 109 skrev:
Varför får du inte spela in? Är inget olagligt att spela in ett eget samtal..K Karl1989 skrev:Då ska jag säga också att mäklaren är vald av säljaren, och mäklaren säger på telefon "ni har all rätt på eran sida" tyvärr får man ju inte spela in det och använda som material framöver om det blir rättegång osv. Men om jag förstår rätt så hur besiktningen görs tex går utanför och han får ta del av en del bilder jag visat som jag tagit under byggets gång är endå en giltig besiktning? Förlåt för denna tröghet men vill verkligen säkra upp för oss.
Huruvida det går att använda som bevis får någon annan svara på, men visst är det fullt lagligt att spela in ett samtal man själv är part i, utan att informera den i andra änden (att spela in två andra som pratar utan att informera, s.k. buggning, kräver däremot tillstånd).K Karl1989 skrev:Då ska jag säga också att mäklaren är vald av säljaren, och mäklaren säger på telefon "ni har all rätt på eran sida" tyvärr får man ju inte spela in det och använda som material framöver om det blir rättegång osv. Men om jag förstår rätt så hur besiktningen görs tex går utanför och han får ta del av en del bilder jag visat som jag tagit under byggets gång är endå en giltig besiktning? Förlåt för denna tröghet men vill verkligen säkra upp för oss.
Vi har fri bevisprövning i Sverige. Det betyder att man kan använda i princip vad som helst som bevis. Även resultat av illegal buggning.
Där med inte sagt att man ska ägna sig åt det. Att spela in egna samtal är som sagt tillåtet.
Där med inte sagt att man ska ägna sig åt det. Att spela in egna samtal är som sagt tillåtet.
https://www.familjensjurist.se/frag...n-privata-samtal-utan-samtalspartens-vetskap/K Karl1989 skrev:
Tolkar det som att du får spela in andra utan deras vetskap, så länge du deltar i samtalet.
Stort tack för det som kommit hittills! Vill bara styra tillbaka på själva "besiktnings delen". Jag har anlitat en besiktningsman han avråder mig köp, även fast vi inte kommit in. Det ska vara grönt för mig oavsett om det går till rätten då jag väljer själv hur besiktningen går till så länge han är sakkunnig?