Hej. Jag hade grävfirma här igår som kopplade kommunalt VA.
hade 3kammarbrunn innan med en brunn efter där det satt en pump som pumpade bort till infiltration. det var draget en 3ledare med enbart svarta trådar samt kopparkardeler runt.
I kopplingsdosan där kabeln går in i andra änden (från hus) matas det med 1,5mm2 kabel. Men denna markkabel är minst 6mm2 och pumpen hade bara en tunn kabel.
Kan jag anta att markkabeln är den gamla inkommande el till huset som låg här innan? Varför skulle man annars ha en så grov kabel till brunnspump?
https://www.elbutik.se/product.html...MIzN_Cw-Kq9wIVGgfmCh1qBwCJEAQYAyABEgKlK_D_BwE Ser ut så fast 3 ledare
hade 3kammarbrunn innan med en brunn efter där det satt en pump som pumpade bort till infiltration. det var draget en 3ledare med enbart svarta trådar samt kopparkardeler runt.
I kopplingsdosan där kabeln går in i andra änden (från hus) matas det med 1,5mm2 kabel. Men denna markkabel är minst 6mm2 och pumpen hade bara en tunn kabel.
Kan jag anta att markkabeln är den gamla inkommande el till huset som låg här innan? Varför skulle man annars ha en så grov kabel till brunnspump?
https://www.elbutik.se/product.html...MIzN_Cw-Kq9wIVGgfmCh1qBwCJEAQYAyABEgKlK_D_BwE Ser ut så fast 3 ledare
C Crayo skrev:Hej. Jag hade grävfirma här igår som kopplade kommunalt VA.
[länk] Ser ut så fast 3 ledare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok, det är inkopplat i dosan till fas nolla och jord plus ”flätan” till jord med. är det en ok koppling? Antar att det inte är det då det inte är rätt färg på nolla/jordE elmont skrev:
Har ju varit så sedan 1992 när huset byggdes antar jag
jag tänkte sätta en stolpbelysning där, är det ok att använda?
I g:a kablar är det mycket vanligt att nollan inte är blå och det är OK. Så än en gång ta inte för givet att en tråd med en viss färg har en viss betydelse/funktion. Och det borde vara OK med den koncentriska ledaren som jord och två svarta som fas och nolla.
Koncentriska menar du ”flätan”? Kan man inte ha den 3e som jord med? Koppla ihop båda?E elmont skrev:
Klicka här för att svara