Hej.

Jag har en IVT C7 Bergvärmepump och till detta har jag golvvärmeslingor av märket LK (Totalt 8 slingor.)

Jag har lite bekymmer med inställningarna eller åtminstone så tror jag det. (Om det inte är ett fel på någon givare etc)

Bekymmer:

Värmekurvan står i dagsläget på 1.7. Enligt värmepumpen så skall detta betyda ett stopp på 29.5 grader på returen. Framledningen för tillfället ligger på ca 47 grader enligt givaren som sitter på stigaren/matningen ut mot golvvärmeshunten.

Vi upplever fortfarande att det är för varmt i huset även fast jag dragit ner kurvan väldigt mycket gentemot andra om man läser här på forumet.

Jag upplever även att pumpen jobbar rätt mycket för att komma till angiven temp runt 30 minuter.

Min fråga är.

Vad är det som jag behöver justera för att få en bättre temperatur i huset samt bättre drifttid på VP.

Ventilerna på golvvärmen är ställd på olika flöden för att justera temp i alla olika rum.

Eller är detta vanligt att VP går 30 min när den starta? Kan det vara så att retur givaren sitter fel därav den höga temperaturen?

Tacksam för svar.

Vh Alexander.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.