3 253 läst ·
41 svar
3k läst
41 svar
Hjälp med inredning bil
Om man nu använder dragpassare/ penna och pinne, antar att man behöver hålla den ganska så vågrätt hela vägen?
Det är en kåpa över ett hjulhus så det är kanske 20cm från sidorutan och nere vid golvet i skillnad.
Jag måste ju passa in skivan rätt exakt om jag ska malla av med tex en bricka eller liknande.
Med en pinne på 30-40cm så kan jag ju grovkapa enklare, men blir lite svårt där det vänder upp i taket, hur gör man då?
Det är en kåpa över ett hjulhus så det är kanske 20cm från sidorutan och nere vid golvet i skillnad.
Jag måste ju passa in skivan rätt exakt om jag ska malla av med tex en bricka eller liknande.
Med en pinne på 30-40cm så kan jag ju grovkapa enklare, men blir lite svårt där det vänder upp i taket, hur gör man då?
Du får dela upp mallen i flera olika delar som du sedan tejpar/sätter ihop. Därav att du lämpligtvis använder ett material för mallarna som är så lätt som möjligt att bearbeta. Små klämmor/tvingar är rätt bra för att hålla ihop delarna när man skall passa ihop dem. Dubbelhäftande tejp är också ett bra verktyg. Sen är det ju en iterativ process där man får finjustera i omgångar om det är noga med passningen.nino skrev:
Håller på med ett eget prov nu, men listerna bör man fästa ihop dom på något vis innan man limmar? Blir ju glidkalas och massa bitar som ska vara på rätt ställe...P Pysslarn skrev:Hade själv vaga planer på att bygga mig en liten husbil och avsåg såklart att hålla vikten nere.
Min idé var att bygga inredningen av skivor som var torsionboxar enlig följande koncept som jag postar i tråden ”Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?”; inlägg #8754 på sidan 1342.
Den här plattan som helt enkelt består av tio mm frigolit/EPS limmat mellan två fiberboardskivor (Masonite) med vitt trälim är otroligt styv och väger nästan ingenting!
Om man planerar bygget bra och placerar skruvbart material där det behövs får man en lätt men stark skiva som kommer att göra sitt jobb. Självklart bör man kantlista skivorna med massivträ för att få maximalt hållbara skåpstommar mm.
Men, som sagt:
[bild]
En enkel principskiss, 10 mm plast kombinerat med ett ramverk av ett 10 mm material (plywood eller massivträ) som limmas mellan två skivor med tunn board kan mycket väl bli material för skåpstommar med mera. Svart är lister, rödrandigt är cellplast. Gäller bara att tänka igenom var man vill ha hyllor och annat alternativt placera lister för att kunna göra hålrader osv.
Det här hade varit mitt val för att bygga inredningen om jag gått vidare med husbildrömmen…
//Ronnie
Har du nåt tips?
Dra i kort häftklammer i ena biten och knipsa av så det bara sticker upp en liten pligg som förhindrar glidning? Har även sett förslag om att strö lite salt i limmet för att förhindra glidning.nino skrev:
Produkter som diskuteras: "häftklammer"
Häftklammer
En häftklammer är ett litet metallstycke som används för att fästa ihop papper, kartong och andra material. De är ofta tillverkade av tunt ståltråd och böjs för att hålla ihop materialen när de pressas genom dem med hjälp av en
Läs mer
OkP Pettman skrev:
Tänkte om man skulle behöva foga ihop dom först men kändes lite omständigt men det blir ju säkert bra men tar tid om man inte har bra grejer
Har gjort en testskiva som Pysslarn föreslog och måste säga att det blev väldigt stumt och bra.
Ska göra ett test med 12mm plywood, nu var det med OSB, och limma cellplasten med PU lim, det borde funka när cellplasten är 11mm, borde skumma och fylla.
Borde man rolla/pensla på både vit och PU limmet?
Ska göra ett test med 12mm plywood, nu var det med OSB, och limma cellplasten med PU lim, det borde funka när cellplasten är 11mm, borde skumma och fylla.
Borde man rolla/pensla på både vit och PU limmet?
Första skivan, blev skapligt bra... men kunde blivit bättre
Sen blir det lite knepigare, skulle behöva ett fack/hål nere till vänster på 25*25cm för popup tältet sen ett till ovanför där kylen ska vara på skenor så den går att dra ut.
Men kylen är 45cm hög, sen behöver man nog ha lite material mellan hålen.
Höjden är ungefär 120cm, tanken var att jag skulle kunna öppna locket på kylen utan att öppna bakluckan och dra ut kylen samt ha ett "överskåp"
Något måste jag ändra på... Troligen så får jag skippa överskåp.
Skönt om man kan åla sig bak och hämta en macka eller dricka utan att behöva stanna och öppna bakluckan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen blir det lite knepigare, skulle behöva ett fack/hål nere till vänster på 25*25cm för popup tältet sen ett till ovanför där kylen ska vara på skenor så den går att dra ut.
Men kylen är 45cm hög, sen behöver man nog ha lite material mellan hålen.
Höjden är ungefär 120cm, tanken var att jag skulle kunna öppna locket på kylen utan att öppna bakluckan och dra ut kylen samt ha ett "överskåp"
Något måste jag ändra på... Troligen så får jag skippa överskåp.
Skönt om man kan åla sig bak och hämta en macka eller dricka utan att behöva stanna och öppna bakluckan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden