415 läst ·
17 svar
415 läst
17 svar
Hjälp med inredning bil
Hade själv vaga planer på att bygga mig en liten husbil och avsåg såklart att hålla vikten nere.
Min idé var att bygga inredningen av skivor som var torsionboxar enlig följande koncept som jag postar i tråden ”Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?”; inlägg #8754 på sidan 1342.
Den här plattan som helt enkelt består av tio mm frigolit/EPS limmat mellan två fiberboardskivor (Masonite) med vitt trälim är otroligt styv och väger nästan ingenting!
Om man planerar bygget bra och placerar skruvbart material där det behövs får man en lätt men stark skiva som kommer att göra sitt jobb. Självklart bör man kantlista skivorna med massivträ för att få maximalt hållbara skåpstommar mm.
Men, som sagt:
En enkel principskiss, 10 mm plast kombinerat med ett ramverk av ett 10 mm material (plywood eller massivträ) som limmas mellan två skivor med tunn board kan mycket väl bli material för skåpstommar med mera. Svart är lister, rödrandigt är cellplast. Gäller bara att tänka igenom var man vill ha hyllor och annat alternativt placera lister för att kunna göra hålrader osv.
Det här hade varit mitt val för att bygga inredningen om jag gått vidare med husbildrömmen…
//Ronnie
Min idé var att bygga inredningen av skivor som var torsionboxar enlig följande koncept som jag postar i tråden ”Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?”; inlägg #8754 på sidan 1342.
Den här plattan som helt enkelt består av tio mm frigolit/EPS limmat mellan två fiberboardskivor (Masonite) med vitt trälim är otroligt styv och väger nästan ingenting!
Om man planerar bygget bra och placerar skruvbart material där det behövs får man en lätt men stark skiva som kommer att göra sitt jobb. Självklart bör man kantlista skivorna med massivträ för att få maximalt hållbara skåpstommar mm.
Men, som sagt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En enkel principskiss, 10 mm plast kombinerat med ett ramverk av ett 10 mm material (plywood eller massivträ) som limmas mellan två skivor med tunn board kan mycket väl bli material för skåpstommar med mera. Svart är lister, rödrandigt är cellplast. Gäller bara att tänka igenom var man vill ha hyllor och annat alternativt placera lister för att kunna göra hålrader osv.
Det här hade varit mitt val för att bygga inredningen om jag gått vidare med husbildrömmen…
//Ronnie
Om jag inte missminner mig så har jag nog tunna skivor av eps liggande sen jag byggde en lägenhet.P Pysslarn skrev:Hade själv vaga planer på att bygga mig en liten husbil och avsåg såklart att hålla vikten nere.
Men, som sagt:
[bild]
//Ronnie
Får jag till mallarna bra och tänker några varv extra så borde man kunna få ihop nåt bra.
Antar att man borde ha en stor press för att få ihop det bra?
Nu har jag ett snickeri några 100m bort som kanske kan hjälpa till med det om man frågar snällt 🤔 får åka förbi någon dag och höra
Tack
En laminerad skiva med en väldigt lätt kärna brukar sitta i husbilar. Jag har fått det visat inklusive spillbitar som visade lagren av en som byggde själv. Hans alternativ i Sverige eller snarare på Bauhaus var tunn plywood och sätta remsor som förstärkningar men det var för en liten del av inredningen. I Tyskland var skivmaterialet tydligen vanligt sortiment i samma kedja.
Jag gissar att skivan/skivtypen är känd bland de som bygger liknande bilar även I Sverige.
Jag gissar att skivan/skivtypen är känd bland de som bygger liknande bilar även I Sverige.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hjälp!! Skickade fel bild till min bygg-grupp
Övrigt Off Topic -
Hjälp att välja laddbox - Standarder, kompatibilitet och framtid?
Laddboxar -
Säkerhetsventil av billig sort. Hjälp!
Vatten & Avlopp -
Hjälp! Invasion av myror i sovrum!?? Bilder! Hjälp!
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hjälp med möbelinredning av rum (bilder finns)
Inredning