3 253 läst ·
41 svar
3k läst
41 svar
Hjälp med inredning bil
Hade själv vaga planer på att bygga mig en liten husbil och avsåg såklart att hålla vikten nere.
Min idé var att bygga inredningen av skivor som var torsionboxar enlig följande koncept som jag postar i tråden ”Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?”; inlägg #8754 på sidan 1342.
Den här plattan som helt enkelt består av tio mm frigolit/EPS limmat mellan två fiberboardskivor (Masonite) med vitt trälim är otroligt styv och väger nästan ingenting!
Om man planerar bygget bra och placerar skruvbart material där det behövs får man en lätt men stark skiva som kommer att göra sitt jobb. Självklart bör man kantlista skivorna med massivträ för att få maximalt hållbara skåpstommar mm.
Men, som sagt:
En enkel principskiss, 10 mm plast kombinerat med ett ramverk av ett 10 mm material (plywood eller massivträ) som limmas mellan två skivor med tunn board kan mycket väl bli material för skåpstommar med mera. Svart är lister, rödrandigt är cellplast. Gäller bara att tänka igenom var man vill ha hyllor och annat alternativt placera lister för att kunna göra hålrader osv.
Det här hade varit mitt val för att bygga inredningen om jag gått vidare med husbildrömmen…
//Ronnie
Min idé var att bygga inredningen av skivor som var torsionboxar enlig följande koncept som jag postar i tråden ”Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?”; inlägg #8754 på sidan 1342.
Den här plattan som helt enkelt består av tio mm frigolit/EPS limmat mellan två fiberboardskivor (Masonite) med vitt trälim är otroligt styv och väger nästan ingenting!
Om man planerar bygget bra och placerar skruvbart material där det behövs får man en lätt men stark skiva som kommer att göra sitt jobb. Självklart bör man kantlista skivorna med massivträ för att få maximalt hållbara skåpstommar mm.
Men, som sagt:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En enkel principskiss, 10 mm plast kombinerat med ett ramverk av ett 10 mm material (plywood eller massivträ) som limmas mellan två skivor med tunn board kan mycket väl bli material för skåpstommar med mera. Svart är lister, rödrandigt är cellplast. Gäller bara att tänka igenom var man vill ha hyllor och annat alternativt placera lister för att kunna göra hålrader osv.
Det här hade varit mitt val för att bygga inredningen om jag gått vidare med husbildrömmen…
//Ronnie
Om jag inte missminner mig så har jag nog tunna skivor av eps liggande sen jag byggde en lägenhet.P Pysslarn skrev:Hade själv vaga planer på att bygga mig en liten husbil och avsåg såklart att hålla vikten nere.
Min idé var att bygga inredningen av skivor som var torsionboxar enlig följande koncept som jag postar i tråden ”Vad har du gjort med verktyg och maskiner idag?”; inlägg #8754 på sidan 1342.
Den här plattan som helt enkelt består av tio mm frigolit/EPS limmat mellan två fiberboardskivor (Masonite) med vitt trälim är otroligt styv och väger nästan ingenting!
Om man planerar bygget bra och placerar skruvbart material där det behövs får man en lätt men stark skiva som kommer att göra sitt jobb. Självklart bör man kantlista skivorna med massivträ för att få maximalt hållbara skåpstommar mm.
Men, som sagt:
[bild]
En enkel principskiss, 10 mm plast kombinerat med ett ramverk av ett 10 mm material (plywood eller massivträ) som limmas mellan två skivor med tunn board kan mycket väl bli material för skåpstommar med mera. Svart är lister, rödrandigt är cellplast. Gäller bara att tänka igenom var man vill ha hyllor och annat alternativt placera lister för att kunna göra hålrader osv.
Det här hade varit mitt val för att bygga inredningen om jag gått vidare med husbildrömmen…
//Ronnie
Får jag till mallarna bra och tänker några varv extra så borde man kunna få ihop nåt bra.
Antar att man borde ha en stor press för att få ihop det bra?
Nu har jag ett snickeri några 100m bort som kanske kan hjälpa till med det om man frågar snällt 🤔 får åka förbi någon dag och höra
Tack
En laminerad skiva med en väldigt lätt kärna brukar sitta i husbilar. Jag har fått det visat inklusive spillbitar som visade lagren av en som byggde själv. Hans alternativ i Sverige eller snarare på Bauhaus var tunn plywood och sätta remsor som förstärkningar men det var för en liten del av inredningen. I Tyskland var skivmaterialet tydligen vanligt sortiment i samma kedja.
Jag gissar att skivan/skivtypen är känd bland de som bygger liknande bilar även I Sverige.
Jag gissar att skivan/skivtypen är känd bland de som bygger liknande bilar även I Sverige.
Har inte kommit nån vart än då det är en lägenhet att renovera först och en kamrem att byta först 😀
Men man funderar ju på iaf...
Ska jag använda vanligt typ regelvirke i stommen eller är det bättre med plywood?
Mina cellplastskivor är 11mm (mätt med tumstock så kan vara 10 eller 12mm också)
Kan man hyvla ner plywood?
Om jag vill ha en låda mitt på, funkar det att köra fräs med mall och använda biten som jag fräser ur som lucka? Eller bör man göra en ny bit som lucka?
Kan inte mycket om varken fräsar eller finsnickeri... 😬🙂
Men man funderar ju på iaf...
Ska jag använda vanligt typ regelvirke i stommen eller är det bättre med plywood?
Mina cellplastskivor är 11mm (mätt med tumstock så kan vara 10 eller 12mm också)
Kan man hyvla ner plywood?
Om jag vill ha en låda mitt på, funkar det att köra fräs med mall och använda biten som jag fräser ur som lucka? Eller bör man göra en ny bit som lucka?
Kan inte mycket om varken fräsar eller finsnickeri... 😬🙂
Jag hade satsat på konstruktionsvirke, alltså 45mm granplank. Plywood är någonstans 30-40% dyrare för konstruktionsplywood och du gör långsmala bitar som främst behöver vara böjstyva. Beroende på var du handlar kan kubikmeterpriset vara typ samma på 95mm och 195mm bred. Har du såg och hyvelmaskiner kan man ev få bättre virke om man sågar upp bredare plank för att de måste komma från större träd.nino skrev:
Att planhyvla plywood borde gå men misstänker att resultatet inte blir helt hundra och hamnar din nya yta precis vid ett limskikt kan jag ge mig tusan på att trälimet får svårt att fästa.
Vad det gäller fräsa lucka och omgivande panel ur samma skiva så är det dels kritiskt att du håller fräsen dikt mot mallen hela tiden och dels kommer du få minst 4mm (tror jag är den tunnaste notfräsen jag sett) spår mellan luckan och panelen.
Ska du ha något som är så tunt så är väl plywood det enda vettiga alternativet och 12mm plywood kan vara just 12mm även om din isolering är 10-11mm så några är det inte..nino skrev:
Har inte kommit nån vart än då det är en lägenhet att renovera först och en kamrem att byta först 😀
Men man funderar ju på iaf...
Ska jag använda vanligt typ regelvirke i stommen eller är det bättre med plywood?
Mina cellplastskivor är 11mm (mätt med tumstock så kan vara 10 eller 12mm också)
Kan man hyvla ner plywood?
Om jag vill ha en låda mitt på, funkar det att köra fräs med mall och använda biten som jag fräser ur som lucka? Eller bör man göra en ny bit som lucka?
Kan inte mycket om varken fräsar eller finsnickeri... 😬🙂
Jag tänker att med konstruktionsvirke som sågas till 11*25mm kanske gärna spricker om jag ska fästa ihop delar med varandra, eller skenor för lådor som kommer att ha 25kh last eller så (kylskåpet)
Plywood tänker jag att kanske inte spricker lika enkelt?
Om cellplasten är 11mm och plywooden är 12 så borde man väl kunna hyvla av lite på varje sida av biten?
Tänkte att det måste vara exakt lika för att få en konstruktion som samverkar, men det är kanske inte så kinkigt?
Ang luckor så tänkte jag kanske kanta lucka och insidan av hålet med pvc? kantband på 2mm eller vad dom är, så 6mm fräs och 2mm glipa runt om gör kanske inget.
Plywood tänker jag att kanske inte spricker lika enkelt?
Om cellplasten är 11mm och plywooden är 12 så borde man väl kunna hyvla av lite på varje sida av biten?
Tänkte att det måste vara exakt lika för att få en konstruktion som samverkar, men det är kanske inte så kinkigt?
Ang luckor så tänkte jag kanske kanta lucka och insidan av hålet med pvc? kantband på 2mm eller vad dom är, så 6mm fräs och 2mm glipa runt om gör kanske inget.
På så tunna bitar behöver man hålla lite koll på fiberriktning och kvistar för att det ska bli bra och se till att förborra när man skruvar. Fiberriktningen slipper du undan med plywood men slarvar du med förborrning är det nog nästan större risk att skikten släpper från varandra om du skruvar från kanten. Sen kommer väldigt mycket av styrkan i den här typen av konstruktion från skivorna.nino skrev:
Skulle du välja att använda 12mm plywood finns det tunn cellplastduk för att lägga under golv som du skulle kunna använda för att ta upp mellanskillnaden. Eller bara stoppa i lite wellpapp.
3mm notfräs finns också. Men jag tänker att man då vill kanta både luckorna och skivan de sitter i, så då blir det ju något bredare som ska bort. Så det går bra! (Jag har också fräst ut luckor med 3mm fräs till en båt, det gick finfint.)P Pettman skrev:Jag hade satsat på konstruktionsvirke, alltså 45mm granplank. Plywood är någonstans 30-40% dyrare för konstruktionsplywood och du gör långsmala bitar som främst behöver vara böjstyva. Beroende på var du handlar kan kubikmeterpriset vara typ samma på 95mm och 195mm bred. Har du såg och hyvelmaskiner kan man ev få bättre virke om man sågar upp bredare plank för att de måste komma från större träd.
Att planhyvla plywood borde gå men misstänker att resultatet inte blir helt hundra och hamnar din nya yta precis vid ett limskikt kan jag ge mig tusan på att trälimet får svårt att fästa.
Vad det gäller fräsa lucka och omgivande panel ur samma skiva så är det dels kritiskt att du håller fräsen dikt mot mallen hela tiden och dels kommer du få minst 4mm (tror jag är den tunnaste notfräsen jag sett) spår mellan luckan och panelen.
Jag får helt enkelt se, är ju inga stora grejer att bygga och ev kan man ju planera så att en stor lucka får bli en mindre.
Tänkte att jag ska klyva lite ribbor och göra en snabb grov konstruktion innan jag börjar "skarpt" med skivor.
Har bla popup tältet och kylskåpet som tar stor plats och måste få plats på ett eller annat sätt
Tänkte att jag ska klyva lite ribbor och göra en snabb grov konstruktion innan jag börjar "skarpt" med skivor.
Har bla popup tältet och kylskåpet som tar stor plats och måste få plats på ett eller annat sätt
Det är alltså inte kritiskt att allt är sammalimmat? Eller menar du att jag limmar wellpapp mot cellplast och sen wellpapp mot masonit (eller vilken yttre skiva jag nu kommer använda) funkar det med vanligt trälim?P Pettman skrev:På så tunna bitar behöver man hålla lite koll på fiberriktning och kvistar för att det ska bli bra och se till att förborra när man skruvar. Fiberriktningen slipper du undan med plywood men slarvar du med förborrning är det nog nästan större risk att skikten släpper från varandra om du skruvar från kanten. Sen kommer väldigt mycket av styrkan i den här typen av konstruktion från skivorna.
Skulle du välja att använda 12mm plywood finns det tunn cellplastduk för att lägga under golv som du skulle kunna använda för att ta upp mellanskillnaden. Eller bara stoppa i lite wellpapp.
Om du limmar ihop det så funkar säkert vanligt virke som är ordentlig torkat..nino skrev:
Ja lite så tänkte jag samt att det inte slår sig även om det skulle innehålla lite fukt..nino skrev:
Lägg lumpapp eller foam för utjämning..nino skrev:
Det är klart att stumt är att föredra..nino skrev:
Vore det bättre att limma ihop 2-3 12mm plywood och få lagren stående istället för liggande?
På vissa ställen kommer ju troligen en skruv in mellan lagren, kanske är bättre om den går genom alla? eller är det jag som övertänker?
På vissa ställen kommer ju troligen en skruv in mellan lagren, kanske är bättre om den går genom alla? eller är det jag som övertänker?
I båtar där man ofta har liknande konstruktion men glasfiber och nån härdplast brukar man borra ett större hål och fylla med epoxy och sen borra sitt hål och fästa i. Men jag tror du övertänker (om du inte har jättetunn skiva).nino skrev: