Har rivit en innervägg i lättbetong hemma och ska återbygga en del av väggen med reglar och gips. Lättbetongen var byggd i en utfasning i bottenplattan (se bild) och jag tänker mig att jag borde fylla igen utfasningen innan jag reglar upp. Tänker jag rätt? Och vilken produkt bör jag använda för utfyllnad? Den ska ju hålla att borra i för att fästa syllen sen.

Det går två vattenrör till en radiator genom den framtida väggen, bör jag stabilisera upp dessa på något sätt? Några tips på hur i så fall?

• Bottenplatta med utfasning och synliga vattenrör, redo för ombyggnad med reglar och gips; parkettgolv syns intill fasningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utläggning av golv och vattenrör där en innervägg av lättbetong rivits. Vattenrören går genom där den nya väggen ska byggas.
    Skapa konto
  • Bild av vägg med vattenrör och radiator, visar utfasning i bottenplattan för planerad vägg med reglar och gips efter rivning av lättbetongvägg.
    Skapa konto
T
Gjut igen med vanlig finbetong (sådana säckar med "allt i ett") som du bara blandar med vatten borde fungera.

Första regeln mot väggen skulle jag skruva i väggen med plugg och skruv och dra ner den bakom rören. Sen kan du sätta ett par rörsvep för att fästa upp dem och skivmaterialet kommer ju att gå runt dem med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.