Vi har tittat på en tomt i ett område vi älskar och väldigt gärna skulle vilja bo i, men en eventuell dealbreaker är att man bara får bygga ett hus med en bruttoarea på 120 m2, samt ett komplementbyggnad på 40m2. De husmodeller vi varit intresserade av är på ca 200 m2.
Vi inser att vi måste göra avkall på en hel del om vi älskar tomten tillräckligt mycket för att faktiskt köpa den.
Så till min fråga: hur hittar man en husleverantör med lite mer ovanliga hus och planlösningar som skulle kunna utnyttja bruttoarean till max? Jag tycker det är jättesvårt att hitta. Verkar som de enda husen som är under 120 m2 är fritidshus, och då känns planlösningen oftast just fritidshusaktig. I dagsläget är vi två vuxna och två barn, men måste ha ett gästrum då min mans familj bor i annat land och stannar under en längre period när de hälsar på.
Hur kan man utnyttja arean till max? Någon som har fiffiga tips?

120+40+ attefallshus 25 eller 30 m2 kanske räcker till alla inkl gäster?

• Gilla
PeachS
  • Laddar…
Gammelnörden
  • Gilla
PeachS
  • Laddar…
P PeachS skrev:
Vi har tittat på en tomt i ett område vi älskar och väldigt gärna skulle vilja bo i, men en eventuell dealbreaker är att man bara får bygga ett hus med en bruttoarea på 120 m2, samt ett komplementbyggnad på 40m2. De husmodeller vi varit intresserade av är på ca 200 m2.
Vi inser att vi måste göra avkall på en hel del om vi älskar tomten tillräckligt mycket för att faktiskt köpa den.
Så till min fråga: hur hittar man en husleverantör med lite mer ovanliga hus och planlösningar som skulle kunna utnyttja bruttoarean till max? Jag tycker det är jättesvårt att hitta. Verkar som de enda husen som är under 120 m2 är fritidshus, och då känns planlösningen oftast just fritidshusaktig. I dagsläget är vi två vuxna och två barn, men måste ha ett gästrum då min mans familj bor i annat land och stannar under en längre period när de hälsar på.
Hur kan man utnyttja arean till max? Någon som har fiffiga tips?
Är det inget alternativ med 2-planshus, eller min favorit 1,5-plan (snyggare)? 120 kvm är väl ytan på tomten?

120*2=240 kvm. Skulle inte kalla det för ett litet hus :-)

H hewsbyggare skrev:
Är det inget alternativ med 2-planshus, eller min favorit 1,5-plan (snyggare)? 120 kvm är väl ytan på tomten?

120*2=240 kvm. Skulle inte kalla det för ett litet hus :)
Det hade varit grymt om det varit som du skrev, men tyvärr betyder bruttoarea arean man kan nyttja inom husets väggar, inklusive husets ytterväggar. Jag tror du tänker på byggytan.
Detaljplanen säger också att det får byggas ett enplanshus. Själva boytan blir således ca 100 m2 för bostadshuset. (Eftersom vi måste räkna in arean för ytterväggarna i de 120 m2)
Om vi bosätter oss i det området får vi helt enkelt ha 3 stycken separata byggnader som vi kan nyttja, huvudbyggnad, gårdshus och attefallshus. Sedan får man bygga ut bostadshuset med 15m2 efter slutbesiktningen är klar, vilket också skulle hjälpa oss.

Du är inte ensam med liten yta. Vi har max 100 kvm byggyta. Och visst har du rätt om utbyggnad på 15 kvm attefall vid ett senare skede. Det är tight att enkom ha 100 kvm. Med en vettig planlösning därtill. Det blir max ett badrum inkluderat grovkök för våran planlösning med 3 sovrum.

Min man vill att vi testar med några kvadratmeter mer än byggnadskravet då det endast är en standard där viss avvikelse tydligen ska vara ok. Det blir två olika byggnader därav som ska planläggas.

Gammelnörden
Den här länken kanske kan inspirera? https://www.concepthome.com/house-plans/affordable-home-ch263/21 Exempel från länken på planlösning ca 98 kvm boyta (Det som är "terrace" på planlösningen kan ju förslagsvis göras om till hall och ändra till ett L- kök med plats för ett riktigt matbord.)
Planritning över 98 kvm bostad med terrass, 3 sovrum, hall, badrum, utility, och kombinerat kök och matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-rendering av en modern enplansvilla med vit puts och trädetaljer, stor glasfasad och terrass.

Gammelnörden
Klipp och klistrade på en planlösning som har bruttoarea 110 kvm boarea 95 kvm utifrån en befintlig från https://www.concepthome.com/house-plans/affordable-home-ch308/21. Kanske kan det ge lite inspiration eller tjäna som exempel på vad ni inte vill angående planlösning. ;)
Planlösning på 95 kvm med tydligt markerade rum som kök, vardagsrum och sovrum, samt möblemang och inbyggda garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Gammelnörden
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.