Från ett befintligt hydralagregat, som driver kolvarna i ett lyftbord, skulle jag på något smidigt sätt vilja koppla en slang till en tredje separat cylinder.
Finns det någon typ av Y-ventil med en ingång och väljare för vilket av utgångarna som ska vara öppen?
Den tredje cylinder ska användas till bockare, fruktpress och liknande jag kan tänkas bygga
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det någon typ av Y-ventil med en ingång och väljare för vilket av utgångarna som ska vara öppen?
Den tredje cylinder ska användas till bockare, fruktpress och liknande jag kan tänkas bygga
Typ så här? http://www.swedol.se/kulventil-hogtryck-3-vags-rorganga.html
(Med risk för att verka dum)
(Med risk för att verka dum)
Ahh, det där ser ju lovande ut! Antar att man sätter någon typ av nipplar på in- och utgångarna?siggebo skrev:
Det är väl jag som är dum, kan inget om hydrualik men har ändå någon typ av känsla för att det krävs mer för att det ska fungera än att delarna har kompatibla gängor.
https://www.oie.se/Produkter/valjarventil-1000194239
Här finns allt du kan tänka dig behöva, ring och prata med dom får du garanterat bra och rätt grejer.v
Det låter som du behöver 6/2 ventil såvida extra funktionen skall vara dubbelverkande(ut/in på extrafunktionen/kolven)
Med en trevägsventil får du inte dubbelverkande på extrauttaget utan den trycker bara åt ett håll och du får dra returen direkt till tanken. Funkar tex om du har en roterande tillsats som bara skall gå åt ett håll men inte till en kolv
Edit.
Du kan förvisso sätta två trevägsventiler och lite kopplingar för att få funktionen
Här finns allt du kan tänka dig behöva, ring och prata med dom får du garanterat bra och rätt grejer.v
Det låter som du behöver 6/2 ventil såvida extra funktionen skall vara dubbelverkande(ut/in på extrafunktionen/kolven)
Med en trevägsventil får du inte dubbelverkande på extrauttaget utan den trycker bara åt ett håll och du får dra returen direkt till tanken. Funkar tex om du har en roterande tillsats som bara skall gå åt ett håll men inte till en kolv
Edit.
Du kan förvisso sätta två trevägsventiler och lite kopplingar för att få funktionen
Tack! Men jag förstår inte alls, varför fungerar det inte med en vanlig ventil? Kolvarna som är inkopplade idag går ju bra att manöverera både ut och in och detta skulle ju inte ändra något annat än att styra flödet till/från den nya kolven istället.J jonasz skrev:[länk]
Edit.
Jag tror inte att jonasz förstår hur du styr kolven.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Ett lyftbord har troligen så enkelt simpelt hydrauliksystem som möjligt.
Cylindern är med största sannolikhet enkelverkande, ner kommer man alltid.
Pumpen är kopplad direkt till cylindern och sedan finns en pysventil däremellan.
Kör man pumpen så går bordet upp, öppnar man pysventilen så går bordet ner.
Vad TS behöver är ett treläges ventilpaket med olja in från pumpen.
Två utgående anslutningar till dubbelverkande yttre cylinder.
En bypass som kopplas till lyftbordets cylinder.
En anslutning till oljetanken för returolja från den dubbelverkande cylindern.
Med ventilen i mittläge + köra pumpen så går lyftbordet upp.
Med ventilen i något av ytterlägena + köra pumpen så rör sig den yttre cylindern.
Protte
Cylindern är med största sannolikhet enkelverkande, ner kommer man alltid.
Pumpen är kopplad direkt till cylindern och sedan finns en pysventil däremellan.
Kör man pumpen så går bordet upp, öppnar man pysventilen så går bordet ner.
Vad TS behöver är ett treläges ventilpaket med olja in från pumpen.
Två utgående anslutningar till dubbelverkande yttre cylinder.
En bypass som kopplas till lyftbordets cylinder.
En anslutning till oljetanken för returolja från den dubbelverkande cylindern.
Med ventilen i mittläge + köra pumpen så går lyftbordet upp.
Med ventilen i något av ytterlägena + köra pumpen så rör sig den yttre cylindern.
Protte
Tack @prototypen
TS var kanske lite otydlig, den tredje cylinder är även den enkelverkande av samma typ som lyftbordets cylindrar. Och då borde det väl inte krävas något mer än en fördelarventel som styr om flödet?
TS var kanske lite otydlig, den tredje cylinder är även den enkelverkande av samma typ som lyftbordets cylindrar. Och då borde det väl inte krävas något mer än en fördelarventel som styr om flödet?
Ja är alla cylindrar enkelverkande kan du använda trevägsventilen. Enda som jag tänker mig blir lite dumt är att det säkert blir tungt att trycka din fria kolv i retur när den inte får hjälp mekaniskt som i lyftbordet neråt. Det sitter säkert strypning den vägen normalt så att bordet inte ska rasa för fort. Ofta är ju principen på borden att pumpen trycker via en backventil vid lyft och sänkning via en parallell gren med strypning till tank.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Med exemplet fruktpress är ju den naturliga placeringen av en enkelverkande under pressen och tryckande uppåt där den naturliga vägen är nedåt för fruktsaften.
Bockare måste ju komma i retur också.
Köper man en enkelverkande cylinder över disk får man en dubbelverkande med ett luftfilter i ena porten.
Protte
Bockare måste ju komma i retur också.
Köper man en enkelverkande cylinder över disk får man en dubbelverkande med ett luftfilter i ena porten.
Protte
Klicka här för att svara