Jag har rivit bort den gamla äckliga mattan i trappan. Men jag vet inte riktigt vad jag ska ha istället.

Trappan är i furu och jag tänker slipa den och göra nåt, men behålla träfärgen på något sätt. Tycker inte om vitmålade trappor. Om man ska vara så där ambitiös (och kanske lite töntig) och ha ledord i sin renovering skulle våra vara stramt, nordiskt och klassiskt. Därför blir den kanske vitbetsad på något snyggt sätt.
Till detta kan jag inte se hur det skulle vara snyggt med annat trä på planstegen, och då återstår väl nästan bara ny matta. Men usch, det vill jag verkligen inte. För att citera Ernst gillar vi "ärliga" material, och vi har använt oss lite av betong på övervåningen (lampa, betongfärgad fondvägg och en täcksida till köksön är på G), då kom idén att ha betong på planstegen.

Skulle detta kunna fungera? Låter det snyggt? Vilket betong ska jag i så fall använda? Alla tps mottages tacksamt!

2013-07-22 20.19.01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

P
Jag skulle välja nålfiltsmatta eller något laminatgolv med rätt stuk..

Jag tror att en trätrappa rör sig så mycket att betongen spricker, eventuellt kanske s k fiberbetong skulle fungera.

p.lundgren skrev:
Jag skulle välja nålfiltsmatta eller något laminatgolv med rätt stuk..

Jag tror att en trätrappa rör sig så mycket att betongen spricker, eventuellt kanske s k fiberbetong skulle fungera.

Tack för din respons, tyvärr är laminatgolv helt uteslutet. Och nålfiltsmatta känns inte så hygieniskt eftersom vi renoverar en del och det då dammar.

Någon annan som har några tips? Vad tror ni om fiberbetong? Eller har någon något förslag på annan annorlunda lösning?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.