Hej,
Jag ska byta en äldre häll i huset, det ska vara ensam (ingen ugn i samma uttag). Anslutdningsdosan är redan installerat så här och kabeln funkar bra:

Anslutningsdosa med flera färgade kablar i olika terminaler för installation av häll, inklusive grön, blå och gulgrön kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har läst Spisbibeln ett par gånger och flera gamla post on problemet med Siemens spisar.

Installationsanvisningen ser ut så här:

Installationsanvisning för Siemens häll med diagram och instruktioner för elanslutning, inkluderar olika spänningsalternativ och kabeldragning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsanvisning för elanslutning av spishäll, med illustrationer för 220-240V och 380-415V anslutningar. Visar kabelfärger och anslutningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är ganska övertygad om att koppla den 3 faserna till 1, 2 och 3. Nolan ska till terminal 5 och jorden i sexan.

Anslutningsdosa med kablar för hushållshäll, märkta positioner 1 till 6, visa anslutningar och kopplingspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tycker ni?

Tack på förhand!!!

#häll #häll-spis-ugn-spishäll #siemens
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag skulle inte kopplat in något på 1:an alls utan låtit den ledaren vara oansluten i båda ändar.
Brun på 2, svart på 3.
Nollan på antingen 4 eller 5 så länge bygeln mellan dessa sitter på plats, använd den blå, klipp grå.
 
  • Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
? På sista bilden ser det ut som du har en 3-fas häll med grå, svart och brun fas? Skulle inte grå vara nolla?
 
  • Gilla
Domingo7 och 1 till
  • Laddar…
K
D Domingo7 skrev:
Jag är ganska övertygad om att koppla den 3 faserna till 1, 2 och 3. Nolan ska till terminal 5 och jorden i sexan.
Var i manualen ser du att hällen kan kopplas in med tre faser? Ser inte det alternativet.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
D Domingo7 skrev:
Jag är ganska övertygad om att koppla den 3 faserna till 1, 2 och 3. Nolan ska till terminal 5 och jorden i sexan.
Nej. 2 faser till 2 och 3, nolla till 4 och 5 och jord till jord.
 
  • Gilla
Domingo7
  • Laddar…
Det står inte. Jag läst en gammal tråd och någon sa att man kunde koppla de tre faserna och att 1:an
K Kardan79 skrev:
Var i manualen ser du att hällen kan kopplas in med tre faser? Ser inte det alternativet.
Jag läste på en gammal tråd att i EU stödde alla nya Häll trefas även om det inte stod klart i manualen.
 
K
D Domingo7 skrev:
Det står inte. Jag läst en gammal tråd och någon sa att man kunde koppla de tre faserna och att 1:an

Jag läste på en gammal tråd att i EU stödde alla nya Häll trefas även om det inte stod klart i manualen.
Kan du länka till den tråden, så vi kan se vad det faktiskt står?

Vad jag kan förstå kan din häll inte kopplas in med tre faser, men väl med två.
 
D Domingo7 skrev:
Jag läste på en gammal tråd att i EU stödde alla nya Häll trefas även om det inte stod klart i manualen.
Du kopplade ju 400 V till halva hällen. Hoppas den inte gick sönder utan fungerar fortfarande.
 
Det säkraste är att leta upp kopplingsschemat som ska bör finnas på en skylt någonstans på hällen.
Och hällar med 3-fas är väldigt ovanligt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K
snaggletooth snaggletooth skrev:
Det säkraste är att leta upp kopplingsschemat som ska bör finnas på en skylt någonstans på hällen.
Och hällar med 3-fas är väldigt ovanligt.
Manualen bör väl ts kunna lita på? Vore sjukt annars.
 
  • Gilla
Domingo7
  • Laddar…
J Josth skrev:
Du kopplade ju 400 V till halva hällen. Hoppas den inte gick sönder utan fungerar fortfarande.
Jag har inte kopplat den än.
 
  • Gilla
Kardan79
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Manualen bör väl ts kunna lita på? Vore sjukt annars.
Du har helt rätt! Jag såg samma upplägg i den gamla hallen och tänkte att det kanske skulle fungera.
 
Vad jag kan se så har du kopplat helt rätt. Jag ser inga oklarheter.
Plint 1 i hällen är troligen i blindplint. Det är inte fel att parkera den tredje fasen där.
Du har därmed använt de två faserna med färgerna svart och brun. Om det inte fanns en tanke med detta så kan det vara värt att titta ifall dessa två faser är lämpliga sett till övrig belastning i huset.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Det tänkte jag, Bo. Gamla spisen var också kopplat som sista bilden.
 
K Kardan79 skrev:
Manualen bör väl ts kunna lita på? Vore sjukt annars.
Just när det gäller spisar/ hällar etc är det sällan det står något vettigt i manualen, det som gäller ska stå tryckt på produkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.