snaggletooth snaggletooth skrev:
Just när det gäller spisar/ hällar etc är det sällan det står något vettigt i manualen, det som gäller ska stå tryckt på produkten.
Det står på hällen Ritning och färgkodning för elektrisk koppling på en spishäll, med instruktioner för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad jag kan se så har du kopplat helt rätt. Jag ser inga oklarheter.
Plint 1 i hällen är troligen i blindplint. Det är inte fel att parkera den tredje fasen där.
Du har därmed använt de två faserna med färgerna svart och brun. Om det inte fanns en tanke med detta så kan det vara värt att titta ifall dessa två faser är lämpliga sett till övrig belastning i huset.
Får jag lita på att 1:an är en blindplint? Eller skulle man inte kopplat in något på 1:an alls utan låtit den ledaren vara oansluten i båda ändar?
 
D Domingo7 skrev:
Får jag lita på att 1:an är en blindplint? Eller skulle man inte kopplat in något på 1:an alls utan låtit den ledaren vara oansluten i båda ändar?
Rör inte #1. Är du "orolig" kan du ju köra dubbla ledare för N.
 
  • Gilla
Domingo7
  • Laddar…
Och kolla upp att de faser som går till 2) och 3) inte någon är samma fas som även går till ugnen i köket även om den finns en bit bort.
 
  • Gilla
Domingo7 och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Och kolla upp att de faser som går till 2) och 3) inte någon är samma fas som även går till ugnen i köket även om den finns en bit bort.
Tack! Det har jag kollat. Ungnen är kopplat till annan brytare, samt köksfläkt.
 
K Kane skrev:
Rör inte #1. Är du "orolig" kan du ju köra dubbla ledare för N.
Intressant! Menar du flytta grån (3:an) till 4:an?
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad jag kan se så har du kopplat helt rätt. Jag ser inga oklarheter.
Plint 1 i hällen är troligen i blindplint. Det är inte fel att parkera den tredje fasen där.
Du har därmed använt de två faserna med färgerna svart och brun. Om det inte fanns en tanke med detta så kan det vara värt att titta ifall dessa två faser är lämpliga sett till övrig belastning i huset.
Jag ser att brun sitter på blindplinten #1
Svart på L1 plint #2
Grå på L2 plint #3

Grå är ihopkopplad med blå i andra änden av kabeln (om det är den kabel som följde med hällen)

Tänk på att bilden är upp-och-ner
Elcentral med uppkopplade kablar, visande bruna, svarta och grå kablar på plintar märkta 1, 2, 3, med blå markeringar och sifferschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

så om vi vänder 1:a bilden rätt blir det lättare att se att grå sitter på L2 vilket är fel.
Anslutningsschema för elektrisk häll, visar kopplingsmönster för olika kabelfärger vid spänningsnivå 220-240V/380-415V. Bilden är upp-och-ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Det tvivlar jag på, den grå kabeln. Flyttar det till nummer 4, bredvid nollan?
 
D Domingo7 skrev:
Intressant! Menar du flytta grån (3:an) till 4:an?
Sluta nu. Har du koll på vad du gör?
Om sista bilden i första inlägget är på din nya häll så kan du antingen INTE koppla in bruna ledningen alls i väggkopplingen ELLER flytta bruna till 4 OCH i väggkopplingen sätta ihop blå och brun och koppla till N.
 
Både 4 och 5 ska vara/är nolla. Om du hade haft en Svensk anvisning i stället för en Holländsk skulle du inte haft den gråa inkopplad över huvud taget. 2 och 3 är två olika faser.
Hällen använde 2 olika faser samt nolla och det ger 2 x 230Volt.
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
K
D Dilato skrev:
Grå är ihopkopplad med blå i andra änden av kabeln (om det är den kabel som följde med hällen)
Jag tror att TS bara har lossat den gamla hällen, och låtit den tidigare använda anslutningskabeln sitta kvar i väggen.
 
  • Elektrisk anslutningspunkt med flera kopplingskablar i en dosa, där kablarna är fastskruvade i gröna terminalblock.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Domingo7
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Jag tror att TS bara har lossat den gamla hällen, och låtit den tidigare använda anslutningskabeln sitta kvar i väggen.
Precis! Den här är den tidigare anslutnibgskabeln.
 

Bästa svaret

Märkligt vad denna tråd drar iväg. Du har allt rätt kopplat, du behöver inte ändra någonting. Du ska definitivt inte dubblera nån nolla här.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack Bo! Det har gått bra och hällen fungerar som det måste! 👏🙏
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.