479 läst ·
12 svar
479 läst
12 svar
Hjälp att justera in golvvärme
Hej!
Vi har i huset nyinstallerad golvvärme på större delen av bottenplan, 4 slingor ca 260 meter totalt, där jag håller på att trimma in flöden.
Det är fjärrvärme i huset och gamla Rex element på övervåningen samt en minikretsventil i badrummet på markplan (8mm slang i flytspackel ca 5 m2).
Nu till min fråga då det tar tid att testa olika inställningar i ett så trögt system och jag upplever att det är svårt att få bra värme i badrummet, i vilket läge bör primära cirkulationspumpen ställas? Då det är fjärrvärme och taxa på flödet så vill jag gärna hålla flödet lågt och tempdiff mellan framledning och retur hög. Det är Grundfos Alpha 2L med 3 lägen för konstant hastighet, 2 lägen för variabelt tryck och 2 lägen för konstant tryck.
Vi har i huset nyinstallerad golvvärme på större delen av bottenplan, 4 slingor ca 260 meter totalt, där jag håller på att trimma in flöden.
Det är fjärrvärme i huset och gamla Rex element på övervåningen samt en minikretsventil i badrummet på markplan (8mm slang i flytspackel ca 5 m2).
Nu till min fråga då det tar tid att testa olika inställningar i ett så trögt system och jag upplever att det är svårt att få bra värme i badrummet, i vilket läge bör primära cirkulationspumpen ställas? Då det är fjärrvärme och taxa på flödet så vill jag gärna hålla flödet lågt och tempdiff mellan framledning och retur hög. Det är Grundfos Alpha 2L med 3 lägen för konstant hastighet, 2 lägen för variabelt tryck och 2 lägen för konstant tryck.
Svårt svara på din fråga utan att se ett schema över anläggningen.
Pump för radiatorer klarar troligen inte tryckuppsättning för golvslingor som kräver högre pumptryck.
Radiatorer hjälper pumpen att övervinna ledningsmotstånd, medan golvslingor ökar motståndet med ökad längd.
Skulle tro att din enda pump, om den är tillräcklig, behöver stå på högsta läge för konstant tryck och grenledning till radiatorer strypas in.
Gissar du behöver en befintlig pump för radiatorerna och en annan för golvslingorna med högre tryckuppsättning.
Pump för golvslingor skall, vid fullt flöde för alla slingor, ge ett tryck som med lite marginal klarar av tryckfallet i den längsta golvslingan.
Pump för radiatorer klarar troligen inte tryckuppsättning för golvslingor som kräver högre pumptryck.
Radiatorer hjälper pumpen att övervinna ledningsmotstånd, medan golvslingor ökar motståndet med ökad längd.
Skulle tro att din enda pump, om den är tillräcklig, behöver stå på högsta läge för konstant tryck och grenledning till radiatorer strypas in.
Gissar du behöver en befintlig pump för radiatorerna och en annan för golvslingorna med högre tryckuppsättning.
Pump för golvslingor skall, vid fullt flöde för alla slingor, ge ett tryck som med lite marginal klarar av tryckfallet i den längsta golvslingan.
Golvvärmen med shunt och fördelare har en egen pump.J Jochi skrev:Svårt svara på din fråga utan att se ett schema över anläggningen.
Från huvud pumpen förgrenar sig stammen i 2, en krets ut till radiatorer, där en radiator är ersatt med minikretsventil och 8mm slang i badrummet, och en krets till GV shunt och pump. Kretsarna får väl ses som parallellkopplade antar jag. Radiatorslingan är 2-krets system och det sitter totalt 6 radiatorer plus golvvärmen i badrummet. Allt styrs med termostater på radiatorerna.
GV kretsen har 4 slingor på fördelaren där 3 slingor är dragna i ett rum på ca 40m2 och en slinga till ett rum på ca 10m2.
Jag är inne på att konstant tryck på huvudpunkten kan vara bäst för att tillgodose allt med nog värme?
Difftemperaturen över radiatorer/golvvärmeshunt bör vara 7-10⁰, difftemperaturen över golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰.
Golvvärmeslingorna bör ha ganska högt flöde, eventuella ställdon bör i undantagsfall strypa flödet i någon enstaka slinga.
Difftemperaturen/tryckfallet justeras med förinställningen i varje radiatorventil/golvvärmeshunt/golvvärmefördelare.
Vid injustering ska inga termostater/ställdon vara monterade.
Golvvärmeslingorna bör ha ganska högt flöde, eventuella ställdon bör i undantagsfall strypa flödet i någon enstaka slinga.
Difftemperaturen/tryckfallet justeras med förinställningen i varje radiatorventil/golvvärmeshunt/golvvärmefördelare.
Vid injustering ska inga termostater/ställdon vara monterade.
Jag har gjort lite justeringar under gårdagskvällen.
Primärpumpen ställdes upp till CP2 läget och GV pumpen står på samma då jag uppfattar det som att det är föredraget läge till golvvärmen.
Det stora rummet är ca 10*3.8 meter med 3 slingor in rummets längdriktning. Slingorna är justerade till ca 2 l/h per slinga, något högre på slingan längs med yttervägg och sovrum då de är längst. Sedan fallande flöde på slingorna i stora rummet allteftersom de går mot innervägg. Får se hur det funkar när golv kommit på.
Just nu -13 grader ute och det går bra att hålla 21 grader överallt.
Framledningstemp på fördelaren ca 38-40 grader och retur just nu ca 30-32 men då är många slingor stängda då termostaten stryper.
Fjärrvärmen 46 grader tempdiff och 91 l/h flöde. Det ska få gå några dagar nu så jag ser hur det fungerar med badrum och temp i alla rum då det ska bli kallare ute, kanske måste lufta nån till sväng.
Primärpumpen ställdes upp till CP2 läget och GV pumpen står på samma då jag uppfattar det som att det är föredraget läge till golvvärmen.
Det stora rummet är ca 10*3.8 meter med 3 slingor in rummets längdriktning. Slingorna är justerade till ca 2 l/h per slinga, något högre på slingan längs med yttervägg och sovrum då de är längst. Sedan fallande flöde på slingorna i stora rummet allteftersom de går mot innervägg. Får se hur det funkar när golv kommit på.
Framledningstemp på fördelaren ca 38-40 grader och retur just nu ca 30-32 men då är många slingor stängda då termostaten stryper.
Fjärrvärmen 46 grader tempdiff och 91 l/h flöde. Det ska få gå några dagar nu så jag ser hur det fungerar med badrum och temp i alla rum då det ska bli kallare ute, kanske måste lufta nån till sväng.
Är slingflödet endast 2 l/h (2 liter per timme)?F faekie skrev:Jag har gjort lite justeringar under gårdagskvällen.
Med dT 8 C blir det bara värmeavgivning 19 W för hela slingan.
L/minut ?
Jag kan följa upp här att det fungerar bra med golvvärmen med båda pumparna satta på CP2 läget (GV Pumpen går att köra ett steg högre). Framledningstemp varierar något men nu när det varit kallt så har den legat på runt 40-45 grader, kanske något högt? Retur ligger 3-8 grader lägre beroende på om ventilerna stryper eller om det precis öppnat till fullt flöde.
Dock har jag lite problem med att få bra värme på golvet i badrummet. Såklart är det för att det är en minikretsventil och tunn slang, 8 mm, ingjuten. Rummet blir varmt men halva golvet upplevs kallt så jag antar att det är för lågt flöde? Då vattnet tar lättaste vägen så tänker jag att lösningen bör vara att höja någon inställning på fjärrvärmecentralen så att jag får ut mer värme i systemet för att radiatorerna slutligen ska begränsa så att flödet till badrummet blir högre. Men här kommer mitt dilemma. Jag vill helst hålla ner flödet och upplever redan nu att flödet ökat (loggar detta) sedan jag trimmat in allt. Effekt ligger jämförbart med tidigare perioder med samma ute temp men returtemp tycker jag stundvis är ganska hög.
Jag har inget att jämföra med så tar gärna lite input. Värden just nu vid utetemp -15, 78m2 markplan, 42 m2 övervåning, 78 m2 källare. Markplan golvvärme, övervåning radiatorer, ett rum på 10 m2 i källaren uppvärmt till 20-21 grader och i övrigt endast 2 radiatorer för stödvärme.
* Effekt: 5.2 kW
* Tempdiff: 46 grader
* Framledningstemp: 88.. grader (begränsad till 75 i centralen)
* Returtemp: 42.. grader
* Flöde: 98 l/h
Jag kan inte mycket om inställningarna på fjärrvärmecentralen annat än det grundläggande jag läst mig till senaste dagarna. Kurvan är satt just nu till 0.9, upp från 0.8 tidigare, och rumstemp är just nu satt till 23 grader. Förskjutningen är +2 vill jag minnas.
Returtemp begränsning är satt till 50 grader i centralen, vad gör denna inställning? Är det värt att prova sänka den och vad kan det få för konsekvenser?
Dock har jag lite problem med att få bra värme på golvet i badrummet. Såklart är det för att det är en minikretsventil och tunn slang, 8 mm, ingjuten. Rummet blir varmt men halva golvet upplevs kallt så jag antar att det är för lågt flöde? Då vattnet tar lättaste vägen så tänker jag att lösningen bör vara att höja någon inställning på fjärrvärmecentralen så att jag får ut mer värme i systemet för att radiatorerna slutligen ska begränsa så att flödet till badrummet blir högre. Men här kommer mitt dilemma. Jag vill helst hålla ner flödet och upplever redan nu att flödet ökat (loggar detta) sedan jag trimmat in allt. Effekt ligger jämförbart med tidigare perioder med samma ute temp men returtemp tycker jag stundvis är ganska hög.
Jag har inget att jämföra med så tar gärna lite input. Värden just nu vid utetemp -15, 78m2 markplan, 42 m2 övervåning, 78 m2 källare. Markplan golvvärme, övervåning radiatorer, ett rum på 10 m2 i källaren uppvärmt till 20-21 grader och i övrigt endast 2 radiatorer för stödvärme.
Jag kan inte mycket om inställningarna på fjärrvärmecentralen annat än det grundläggande jag läst mig till senaste dagarna. Kurvan är satt just nu till 0.9, upp från 0.8 tidigare, och rumstemp är just nu satt till 23 grader. Förskjutningen är +2 vill jag minnas.
Returtemp begränsning är satt till 50 grader i centralen, vad gör denna inställning? Är det värt att prova sänka den och vad kan det få för konsekvenser?
FJV ska du inte tänka på, det är den primära värmekällan och tempen skötas av FJV-leverantören.F faekie skrev:Jag kan följa upp här att det fungerar bra med golvvärmen med båda pumparna satta på CP2 läget (GV Pumpen går att köra ett steg högre). Framledningstemp varierar något men nu när det varit kallt så har den legat på runt 40-45 grader, kanske något högt? Retur ligger 3-8 grader lägre beroende på om ventilerna stryper eller om det precis öppnat till fullt flöde.
Det är tunn slang till badet 8 mm och dom har ett stort motstånd. Det gäller att få fart på flödet dit.
Kan vara en luftbubbla, kan du stänga av den ena slingan och känna om det gör skillnad. Är det termostat till badet. Ställ på max. Är det bara en slinga till badet, då ska returen i ditt fall vara kall. Bara stänga av allt som finns och maxa temostaten och se/känna på golvet. Det finns ingen genväg.
Jo precis men om centralen i huset först begränsar, shuntar, temp in i systemet och sen har en inställning för max temp på returen tillbaka till leverantören? Spelar det någon roll?J jonaserik skrev:FJV ska du inte tänka på, det är den primära värmekällan och tempen skötas av FJV-leverantören.
Det är tunn slang till badet 8 mm och dom har ett stort motstånd. Det gäller att få fart på flödet dit.
Kan vara en luftbubbla, kan du stänga av den ena slingan och känna om det gör skillnad. Är det termostat till badet. Ställ på max. Är det bara en slinga till badet, då ska returen i ditt fall vara kall. Bara stänga av allt som finns och maxa temostaten och se/känna på golvet. Det finns ingen genväg.
Det kan absolut vara luft någonstans fortfarande även om jag sprungit och luftat överallt flertalet gånger. Termostaten till badrummet är en vanlig kapillärtermostat och jag har nu ikväll skruvat bort den och motionerat piggen. Den var ställd på max tidigare. Får se om det ger någonting. Returen är kall där, minikretsventilen stryper ju på returen och den har jag också provat ställa upp lite till ca 40 grader men tycker inte det gjorde någon skillnad. Kan det vara så att primärpumpen är för klen bara?
När det blivit lite varmare ute ska jag stänga av pumparna en längre period tror jag och gå runt och lufta igen. Alla radiatorer jag känt på har dock varit varma över hela ytan och jag ser inga bubblor som åker iväg i GV slangarna.
Då det är gamla Rex radiatorer undrar jag hur gamla? Vilken dimension är det på rören till radiatorerna? Och vad är det för framledningstemp till radiatorerna? Är 88 gr på fjv primärsida?
Huset är byggt 1960 och troligtvis aldrig utbytta. Dimension är jag osäker på, får mäta ikväll när jag kommit hem men skulle tro det är 16 mm till alla utom 2 som är utbytta till nya panel radiatorer. Där är det 15 mm.F Freddan-70 skrev:
En liten uppföljning. Efter en hel del testande över en längre period så verkar allt fungera bra just nu. M60 shunten skruvades åt 1-1.5 varv på retur ventilen för att strypa flödet till den något och det gav effekt för nu är det inga problem att få värme överallt.
Primärpump på CP2 läget (högsta) och M60 pumpen konstant tryck mellanläge.
Primärpump på CP2 läget (högsta) och M60 pumpen konstant tryck mellanläge.
Klicka här för att svara