Hej!
Precis tillträtt hus med egen brunn och märker att vatten i kranen (vid måttlig öppning) pulserar. Även taklampa pulserar i samma takt (inte när vattnet är av).
Förstår efter efterforskning att det troligen är för mycket vatten i hydroforen. Men har inget nivårör så hur vet jag när jag tömt ut tillräckligt?
På toppen sitter bilventil. In-vatten ned till vänster och ut ned till höger(bakom filtret).
I botten sitter en gammal kran, men pluggad. Även en typ av kran ovanför rensluckan(?), men även den är pluggad. Ska jag anta att tömning genom kran är lättast?
Vatten ut och luft in ordnar sig nog. Men hur vet jag rätt nivå och hur högt ska lufttrycket vara?
Hittar inte riktigt det på infoplåtar/märken.
Tacksam för hjälp!
Med vänlig hälsning Johan
Precis tillträtt hus med egen brunn och märker att vatten i kranen (vid måttlig öppning) pulserar. Även taklampa pulserar i samma takt (inte när vattnet är av).
Förstår efter efterforskning att det troligen är för mycket vatten i hydroforen. Men har inget nivårör så hur vet jag när jag tömt ut tillräckligt?
På toppen sitter bilventil. In-vatten ned till vänster och ut ned till höger(bakom filtret).
I botten sitter en gammal kran, men pluggad. Även en typ av kran ovanför rensluckan(?), men även den är pluggad. Ska jag anta att tömning genom kran är lättast?
Vatten ut och luft in ordnar sig nog. Men hur vet jag rätt nivå och hur högt ska lufttrycket vara?
Hittar inte riktigt det på infoplåtar/märken.
Tacksam för hjälp!
Med vänlig hälsning Johan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lossa locket, öppna kranen, töm tanken, stäng kranen, sätt tillbaka locket.
Det underlättar tömningen om du kan pumpa/släppa in luft samtidigt.
När du nu pumpar in vatten har du en luftkudde i tanken som brukar vara rätt.
Man kan sedan justera luftkudden med luftventilen.
Du behöver notera vilket tryck som pumpen startar på, det är det trycket *0.9 du ska fylla på med.
https://www.byggahus.se/forum/threads/tumregel-for-luftpafyllning-i-hydrofor.113110/post-811189
Redigerat:
Tack Dilato!D Dilato skrev:[bild]
Lossa locket, öppna kranen, töm tanken, stäng kranen, sätt tillbaka locket.
Det underlättar tömningen om du kan pumpa/släppa in luft samtidigt.
När du nu pumpar in vatten har du en luftkudde i tanken som brukar vara rätt.
Man kan sedan justera luftkudden med luftventilen.
Du behöver notera vilket tryck som pumpen startar på, det är det trycket *0.9 du ska fylla på med.
[länk]
Så jag kan egentligen slå strömbrytaren, öppna kranen som du markerat och bara hålla bilventilen på toppen öppen.
Men fyller pumpen automatiskt rätt mängd när tanken är tom?
2,5 bar är lägsta jag noterat, men nålen rör sig hiskeligt fort upp och ned just nu och pumpen går igång omedelbart. Trycket utan kran öppen ligger på 3,5 bar ungefär.
Får du bara in lite luft kommer den att bli mycket mindre nervös med startstop.A AlmerG skrev:Tack Dilato!
Så jag kan egentligen slå strömbrytaren, öppna kranen som du markerat och bara hålla bilventilen på toppen öppen.
Men fyller pumpen automatiskt rätt mängd när tanken är tom?
2,5 bar är lägsta jag noterat, men nålen rör sig hiskeligt fort upp och ned just nu och pumpen går igång omedelbart. Trycket utan kran öppen ligger på 3,5 bar ungefär.
Bilventilen på toppen ( och gärna någon några kallvattenkranar i närheten) håller du inne när du tömmer tanken så du får in luft, annars kommer vattnet att rinna ut jättelång samt med en massa kluckande.
Ja tom tank innehåller rätt mängd luft, jag har en likadan fast dubbel så stor och jag har aldrig fyllt luft via någon ventil.
Klicka här för att svara