Hm... intressant det där. Överdimensionering vill vi inte syssla med. Då kan vi hellre skaffa några kaminer och elda upp tempen de kallaste månaderna.

I energideklarationen står det årsförbrukningen för uppvärmning och varmvatten är16 400kWh vilket i så fall innebär att resten av året bör bli mycket energieffektivt :)

Hade en IVT-certifierad servicetekniker här idag. Han menade att värmesystemet var underdimensionerat. För att få det mer nogrannt mätt och bekräftat ska jag låta en VVS-firma titta på detta på måndag. De råkade känna till vårt hus sedan tidigare och kunde per telefon bekräfta det serviceteknikern påpekat. Han talade om att dubbla effekten ev behövs...

Jag börjar fundera kan vara aktuellt att vända sig till säljaren för att diskutera detta som dolt fel...
 
andreasge skrev:
I energideklarationen står det årsförbrukningen för uppvärmning och varmvatten är16 400kWh vilket i så fall innebär att resten av året bör bli mycket energieffektivt
Om du hade 4000 kWh en månad nu så blir det trångt, men kanske hamnar du på 20 i alla fall.
 
f*n vad dåligt av säljaren att inte berätta detta. vårat gård drar 64000 kwh men om man bara värmer huset går det ca 30000 nu springer jag mellan kaminer o spisar på kvällarna o dec låg på 2300 kwh enl kraftverkets gissning ska vi hamna på 11400kwh. vi har inga barn vi går med sockar o alla vänner som kommer hit fryser. 50 litersberedare gör inte dushen till en vupplevelse heller.men vi sparar minst 2000kr i månaden så frysa får dom det dör man inte av, det är hälsosamt. men nästa år sitter det nåt annat uppvärmnnigs system INTE nån värmepump. för mej lutar det mot ved flis. stäm säljaren def. dolt fel.man ska väl inte vara proffesor i värmepumpar innan man köper hus elller?
 
andreasge skrev:
I energideklarationen står det årsförbrukningen för uppvärmning och varmvatten är16 400kWh vilket i så fall innebär att resten av året bör bli mycket energieffektivt :)
Prata med den som gjort energideklaration och fråga vad har säljaren fylld/angett i deklarationen ang isolering osv. Det måste finnas några grova fel i uträkningen av energiförbrukning.
Har du hittat en kamin?
gaia
 
Jag måste komma med en rättelse. en större pump brukar ha bättre COP, men det är så lite så man kan nästan säga att det är samma!

Instalatören vill inte sätta in en för stor pump, för det kan gå åt rätt mycke extra jobb att ställa inden , o ställs den inte in rätt så får husägaren problem.
sen kan man aldrig ha en kraftigare pump än vad radiatoresystemet kan avge i effekt.
 
om du inte får upp mer än 14 grader trots attdet knapt är kallt ute, så kanske du ska paralell förskjuta kurvan lite.
 
CarMan skrev:
Jag måste komma med en rättelse. en större pump brukar ha bättre COP, men det är så lite så man kan nästan säga att det är samma!

Instalatören vill inte sätta in en för stor pump, för det kan gå åt rätt mycke extra jobb att ställa inden , o ställs den inte in rätt så får husägaren problem.
sen kan man aldrig ha en kraftigare pump än vad radiatoresystemet kan avge i effekt.
Stämmer ej, kolla ex Nibes Luft/vatten. De små pumparna har COP 3,5 de större har 3,3
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.