Vill också inflika att det låter normalt.

Sedan kan jag tipsa om 6 månaders fasat pris under vintern :D Betalar själv 39 öre/kwh

Nejdå, jag tycker inte det var hög förbrukning, gjorde själv av med 4400kWh under dec -09, mitt hus är på 69kvm boyta + 30kvm källare. Har vattenburen el (12kW elpatron), och hade då även en liten elfläkt som höll värmen i pannrummet i garaget som är under uppbyggnad.

Huset är en spånlåda från 30talet, inte så bra isolerat...

Instämmer med ovan.
1) Antagligen normal energiförbrukning för det huset vid dubbelsiffriga minusgrader
2) Luft/Vatten värmepumpen kör garanterat en hel del elpatron då.
Att den "fungerar" till -20 betyder inte att den är lönsam då. (Dessutom använder den väl el för att avfrosta utedelen då och då)..

OK! tack för alla svar. Jag försöker skaffa mig en samlad bild av detta just nu men behöver nog sätta mig med manualen till värmepumpen ett tag. :S

Det som fortfarande bekymrar mig är att det verkar vara så väldigt dyrt att låta elpatronen ta vid för att ge oss 13 grader och ljummet vatten. q(;^;)p Kan man stänga av den och låta tanken på besparingen värma?

I november hade vi en förbrukning på 2600kWh och december 4700kWh.

I helgen ska jag isolera vinden på 70kvm d^_^b

andreasge skrev:
OK! tack för alla svar. Jag försöker skaffa mig en samlad bild av detta just nu men behöver nog sätta mig med manualen till värmepumpen ett tag. :S

Det som fortfarande bekymrar mig är att det verkar vara så väldigt dyrt att låta elpatronen ta vid för att ge oss 13 grader och ljummet vatten. q(;^;)p Kan man stänga av den och låta tanken på besparingen värma?

I november hade vi en förbrukning på 2600kWh och december 4700kWh.

I helgen ska jag isolera vinden på 70kvm d^_^b
Problemet är att anläggningen är underdimensionerad till ditt hus. Antingen får du göra så att ditt hus kräver mindre energi eller så får du se hur du billigast kan tillföra den mängd energi som huset kräver.

Om du stänger av elpatronen kommer det garanterat bli betydligt kallare... Men visst GÅR det att stänga av den.

Ang isolering av vinden blir jag bara rädd när jag läser andra trådar. Får sluta duscha istället...

Hur kan ett 2 år gammalt värmesystem vara underdimensionerat? Verkar mycket slarvigt av förre ägaren, som dessutom var rörläggare...

Nyss stod min värmekurva på V=27,9 H=69,7
Jag stängde av reglercentralen och startade om den, då försvann alla symboler längst ned i displayen. Kompressor, tillskott och fläkt lyser inte längre... hmmm?

Återställde till V=20 H=55,2

Går och lägger mig med halsduk och mössa.

Behöver jag administratörsrättigheter för att stänga av patronen? Hur gör jag?

Redigerat:
Ja du behöver ändra lite för att komma åt installatörs/servicemenyn:

För att komma åt I/S-menyerna behövs en fyrsiffrig accesskod. Gör så här:
1. Tryck in menyratten ca fem sekunder för att komma till Avancerad
meny.
2. Välj Accessnivå.
3. Mata in din fyrsiffriga accesskod med hjälp av menyratten och tryck
på menyratten för att bekräfta. Accesskoden är aktuellt datum angivet
med två siffror för månaden och två siffror för dagen (t.ex. 0920).
Access = service visas i displayen. Tryck på ratten för att komma till
Meny. Under Meny finns nu både kundfunktioner och I/S-funktioner.
För att nå Avancerad meny trycker du in menyratten ca fem sekunder.
4. Återgång till kundnivå sker genom att välja Accessnivå i Avancerad
meny och ange 0000 som accesskod.
Reglercentralen återgår automatiskt till kundnivå efter ca 120 minuter.

Antagligen stänger du av elpatronen under "Tillskottsval" och väljer "Blockera tillskott".

Installatörsmanualen: http://doc.ivt.se/download.asp?pt=pdf&fn=Manual_12329_Optima_290AW_inst.pdf

kan inte annat än att känna med dig "andreasge" vi har som ni just börjat förstå innebörden av energiförbrukning. tur är att vi har en gammal kåk som vi kan elda i div keddy ugnar o kakel o järn spisar. mina kvällar brukar att bestå av att springa runt o kolla om det brinner ca varje reklampaus. vi har direkverkande elradiatorer idag men funderar på alternativ. för mig så är det lika smart att köpa värmepumop idag som att köpa direktverkande på 70 talet. billigt komfortabelt. man går den säkra vägen kortsiktigt. får se vad som händer med energi priset om 10 år. kina ökar sin elkonsumtion med 60MW i veckan får se hur energipriset reagerar på det.

PST skrev:
Instämmer med ovan.
1) Antagligen normal energiförbrukning för det huset vid dubbelsiffriga minusgrader
2) Luft/Vatten värmepumpen kör garanterat en hel del elpatron då.
Att den "fungerar" till -20 betyder inte att den är lönsam då. (Dessutom använder den väl el för att avfrosta utedelen då och då)..
Normal förbrukning eller ej . Idag har vi 14 grader inne och -2 ute. Den går nu med Eltillskott. Hade vi åtminstone fått värme för dessa 6200:-/mån skulle jag känna mig lite lugnare. Barnen är blåa om läpparna och har ytterkläder på sig inne. Det är inte ju inte normalt

Det är under de tre månaderna dec, jan och feb det går åt energi. Nu har de varit extra kallt, och en luft-VP fixar inte det. Övriga året kommer din el-räkning kanske vara en tredjedel. Jag tycker du skall skruva upp värmen, med el-element om det behövs, och under våren fundera på dina alternativ. Inga panikåtgärder!

Jag kan tycka att den borde kunna hålla mer än 14gr inne vid en yttertemperatur på -2 är du säker på att pumpen fungerar som den ska och inte bara går på eltillskott.

Jag hade läcka på köldmedium i min pump och då sjönk effekten i takt med att gasen läkte ut. Jag kopplade det inte förrän tryckvakten löste ut,

Det gick även att se på lamellerna i utedelen att det inte bildades is över hela när det är fördåligt tryck enl. servicekillen.

Så ett litet tips kan vara att kolla utedelen att den är jämnt igenisad innan den avfrostar annars kan något vara galet.

Det blir som sagt billigar under sommaren och era 4670kWh för en vintermånad känns inte alls orimligt. Vi har också ett gammalt trähus, som vi håller på att isolera, men inte är färdiga med än. Så här ser vår förbrukning ut. De grå staplarna är från innan vi flyttade in, då hade vi det ganska kallt, sedan är det förra året och årets.

Har man hus så är det ju som jag ser det uppvärmningen och lånen som kostar märkbara pengar varje månad.

• Förbrukning.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
andreasge skrev:
Renoverar murstockar och eldar i braskaminer?

HJÄLP! :(
En kamin blir det snabbaste åtgärd för denna vinter som kommer att vara ett tag till. Då kan du elda i den och få varmt i alla fall i en del av huset och koppla bort elpatronen i alla fall periodvis.

För att få värmen snabbt i huset innan ni förfryser så skulle jag skaffa en begagnat gjutgärnskamin och sätta en flexibel skorstensrör i skorstenen för att kunna börja elda på direkten. Nu ska du inte börja fundera på kaminens design och fina glasluckor men på funktion! Ju större och tyngre dess bättre :). När den sen kanske inte behövs så säljer du den på blocket eller ha kvar som en säker reserv vid elavbrott :).
lycka till !
gaia

1: Sätt en elmätare på pumpen så du vet exakt hur mycket den drar, kanske inte ens är den som är boven när det gäller elförbrukning?

niblom skrev:
Problemet är att anläggningen är underdimensionerad till ditt hus. Antingen får du göra så att ditt hus kräver mindre energi eller så får du se hur du billigast kan tillföra den mängd energi som huset kräver.

Om du stänger av elpatronen kommer det garanterat bli betydligt kallare... Men visst GÅR det att stänga av den.
Först ett tips om du vill ha hjälp med din värmepump: www.varmepumpsforum.com

Vidare, det är inte säkert att din VP är undersimensionerad. Vid dimensionering tar man hänsyn i huvudsak till den lösning som ger den största energibesparingen, utifrån husetsförbrukning. För att uppnå detts skall man INTE ha en VP som klarar hela husets behov vid svinkyla. Detta beror på att en så stor pump är överdimensionerad 95% av årets alla andra dagar. En överdimensionerad pump har två huvudsakliga nackdelar: 1. De kraftigare pumparna har sämre COP, dvs besparingen minskar per instoppad kwh. 2. En för stor pump kan i vissa system få ett ökat antal start och stopp eftersom de värmer upp vattnet i pannan snabbare än vad pannan hinner omsätta övrigt vatten radiatorslingan.

Från SVEP:

http://www.svepinfo.se/varmepumpar/
Dimensionering av värmepumpar

Värmepumpen dimensioneras inte efter det högsta effektbehovet, eftersom detta är olönsamt. Större delen av året skulle pumpen få korta drifttider med många starter, vilket ger högt slitage, i stället för att gå kontinuerligt under längre perioder.
Om elförbrukningen för uppvärmning och varmvatten, i ett eluppvärmt hus, är 20 000 kWh, är det maximala effektbehovet ca 8 kW.
Vilka schablonvärden som gäller för olika delar av landet vet alla SVEP-auktoriserade leverantörer.
Erfarenhetsmässigt vet man att om dimensionering görs efter 50-70% av det högsta behovet, täcks ca 70-90% av hela årets energibehov, beroende på val av värmekälla.
Tillsatsenergi tas lämpligast från elpatroner eller från eventuellt befintlig värmepanna. Värme från värmepumpar är alltid lönsamma ur miljösynpunkt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.