tommib
N Ntek skrev:
En kommentar du gjorde enbart för att vara dryg. Grattis, du är dryg! :)
Nå, jag brukar inte gå i svaromål på sånt här men jag gör ett litet undantag för din skull.

Anledningen till att jag skrev så är att du överhuvudtaget postade något om inkopplingen. Att du tror något om inkopplingen. Det hade kunnat vara hjälpsamt om det inte hade varit så att det redan var fullständigt klart hur kopplingen var gällande uret. Ditt inlägg var således helt meningslöst. Att du sedan skrev "Jag tror" är för mig märkligt. Kanske en "humble brag"?

Om du tar det som dryghet att påpeka att du inte behöver tro något som redan är klarlagt så får det väl vara så.

• Gilla
Tommty
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nå, jag brukar inte gå i svaromål på sånt här men jag gör ett litet undantag för din skull.

Anledningen till att jag skrev så är att du överhuvudtaget postade något om inkopplingen. Att du tror något om inkopplingen. Det hade kunnat vara hjälpsamt om det inte hade varit så att det redan var fullständigt klart hur kopplingen var gällande uret. Ditt inlägg var således helt meningslöst. Att du sedan skrev "Jag tror" är för mig märkligt. Kanske en "humble brag"?

Om du tar det som dryghet att påpeka att du inte behöver tro något som redan är klarlagt så får det väl vara så.
Så det är många som tycker att du är dryg?

Det var inte självklart att de två första trådarna är till för astrourets drift. Du kanske känner till det. Men det här är ett forum för lekmän. Angrip inte dem som försöker förklara på ett begripligt sätt även om du vet svaret. Det är bara översitteri och drygt. Därför kallade jag dig dryg. Motsatsen till ödmjuk.

Ja, att skriva "jag tror" är ett sätt att öppna upp för att jag har fel och missförstår saker av och till.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Den behöver ju inte göra det...
Nollan kan komma från armaturens koppling också om armaturen får nollan någon annanstans ifrån.
Så här ser det ut i grunden och den kabeln med TCS klammer är matningen från centralen. Det är en 3 ledare och det finns ingen annan matning utan allt kommer i den kabeln

• Väggmonterad eluttagsbox med kablar och rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fredrik K80 skrev:
Så här ser det ut i grunden och den kabeln med TCS klammer är matningen från centralen. Det är en 3 ledare och det finns ingen annan matning utan allt kommer i den kabeln
Matande kabel borde innehålla:
-Tändtråd (fas)
-Nolla
-Jord

Du borde ju kunna se i centralen där kabeln kommer in om:
-Tändtråden kommer från astrouret eller eventuellt en kontaktor.
-Nollan från nollskenan
-Jorden från jordskenan.

Är det något som inte stämmer där? Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte helt vari problemet ligger? Menar du att nollan i kabeln du visar är samma nolla som sticker in i astrouret?

N Ntek skrev:
-Tändtråd (fas)
-Nolla
-Jord

-Nollan från nollskenan
-Jorden från jordskenan.

Är det något som inte stämmer där? Om jag ska vara ärlig så förstår jag inte helt vari problemet ligger? Menar du att nollan i kabeln du visar är samma nolla som sticker in i astrouret?
Exakt (det sista du skrev) det är det som är mitt dilemma. Har kollat i centralen och den nollan (från uret) går inte upp till nollskenan utan försvinner ner bakom / in i väggen och sannolikt ner till dosan på bilden

F Fredrik K80 skrev:
Öppna dosan så man kan se hur det är kopplat.

E elmont skrev:
Öppna dosan så man kan se hur det är kopplat.

• En öppen elektrisk anslutningsdosa med flera kablar och wire terminals i en grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nu viker du ut wago-kopplingarna så man ser varifrån kablarna kommer..

• Gilla
elmont
  • Laddar…
D Dilato skrev:
nu viker du ut wago-kopplingarna så man ser varifrån kablarna kommer..
Det är i krypgrunden och jag är uppe i huset och orkar nog inte krypa ner igen. Men allt är kopplat färg på färg så dosan är helt korrekt

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N Ntek skrev:
-Tändtråd (fas)
-Nolla
-Jord

-Nollan från nollskenan
-Jorden från jordskenan.

Tändtråden kommer från uret . Jorden har jag inte kunnat följa ( är ett råttbo i centralen och ingen ordning på något ) men nollan från uret ser inte ut att komma från nollskenan. Dessutom är den nollan EQ och det ökar ju sannolikheten att den kommer från dosan

F Fredrik K80 skrev:
Exakt (det sista du skrev) det är det som är mitt dilemma. Har kollat i centralen och den nollan (från uret) går inte upp till nollskenan utan försvinner ner bakom / in i väggen och sannolikt ner till dosan på bilden
Det kan jag förstå... Låter konstigt... Du är säker på att det inte sitter någon wago bakom som du inte ser?

Har du inte allt för många grupper borde du ju kunna räkna antalet noll-ledare som är anslutna på nollskenan och se om antalet stämmer med utgående grupper.

I princip går det ju att plocka nollan på andra sätt och mata astrouret bakifrån. Men... Det låter som en märklig lösning. Resten av din anläggning ser ju okej ut - av vad jag kan se.

N Ntek skrev:
Det kan jag förstå... Låter konstigt... Du är säker på att det inte sitter någon wago bakom som du inte ser?

Har du inte allt för många grupper borde du ju kunna räkna antalet noll-ledare som är anslutna på nollskenan och se om antalet stämmer med utgående grupper.

I princip går det ju att plocka nollan på andra sätt och mata astrouret bakifrån. Men... Det låter som en märklig lösning. Resten av din anläggning ser ju okej ut - av vad jag kan se.
Måste nog ta bort din skenan för att kunna titta bakom. Skulle mkt väl kunna vara en Wago eller sockerbit som gömmer sig 🙄

F Fredrik K80 skrev:
Tändtråden kommer från uret . Jorden har jag inte kunnat följa ( är ett råttbo i centralen och ingen ordning på något ) men nollan från uret ser inte ut att komma från nollskenan. Dessutom är den nollan EQ och det ökar ju sannolikheten att den kommer från dosan

F Fredrik K80 skrev:
Måste nog ta bort din skenan för att kunna titta bakom. Skulle mkt väl kunna vara en Wago eller sockerbit som gömmer sig 🙄
Kanske att du har någon EQ från centralens nollskena som kan hinta om vilken grupp i så fall? Om det mesta är FQ.

Min tanke är att de gått från nollskena till en wago. Från wagon sen till krypgrunden och till nollan på astro-uret. Att det är EQ beror på att de haft den kabeln "i handen" så att säga.

Vi kan ju hoppas att det gömmer sig en wago där! Det gör ju det hela begripligt. :)

N Ntek skrev:
Kanske att du har någon EQ från centralens nollskena som kan hinta om vilken grupp i så fall? Om det mesta är FQ.

Min tanke är att de gått från nollskena till en wago. Från wagon sen till krypgrunden och till nollan på astro-uret. Att det är EQ beror på att de haft den kabeln "i handen" så att säga.

Vi kan ju hoppas att det gömmer sig en wago där! Det gör ju det hela begripligt. :)
Verkligen , en Wago hade förklarat det. Ska även kolla om jag hittar någon på nollskenan.
Vilket är förresten bästa alternativet. Låta nolla från dosan gå till nollskenan och sedan dra ner en ny nolla från nollskenan till uret eller göra skarven i en Wago ?

Synd att du inte orkade öppna upp i dosan så att man kan se hur det är kopplat. Det kan ju komma en matning in i dosan och därifrån har man gått tillbaka upp till centralen med en kabel, udda ja visst men konstigare saker har man sett.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.