Eftersom en slang har två ändar och bägge ägarna är anslutna till värmesystemet så har slangen systemtrycket från bägge håll.
Så även om slangen är igentäppt så kommer det att komma luft/vatten via luftningsventilen när den öppnas.

L Lechuza skrev:
IR mätare
L Lechuza skrev:
Jag har haft en hel del strul med min golvvärme hemma. Största problemet var att matningen var alldeles för klen. Bytade från 16mm till 25mm. Fortfarande inte helt bra och det enda som återstod var att ställa in flödet.

Om du tar av dom blå hattarna från ställdonen i ditt värmeskåp kan du snurra på hattarna.

Köp en IR mätare först, mät på övriga slingornas tillopp och retur, så ser du vad ger och får tillbaka.

Nu har du bara en slinga så antagligen bara öka flödet på den. Öka bara lite i taget, tex 1ggr om dagen och ett halvt/helt varv. Mät med ir mätaren och kontrollera. Skriv gärna upp alla slingornas temp på tillopp och retur vid varje justering.

Det är lite tidskrävande men inget svårt. Gjort de på 5 slingor hemma till hela ovanvåningen och de blev klockrent, från knappt någon värme till bra och jämn värme överallt
Låter som en bra ide, vet dock inte hur jag ska lösa ett större rör för matningen..

G GabrielHA89 skrev:
Låter som en bra ide, vet dock inte hur jag ska lösa ett större rör för matningen..
Matningen är säkert inte ditt problem då du har varmt i resten, de va bara ett sidospår ifall någon i framtiden är inne och läser och har liknande problem.

https://www.kjell.com/se/produkter/...termometrar/uni-t-ut300a-ir-termometer-p40724

Denna använd jag mig av. De blir enkelt för dig med en mätare att se var problemet är då

• Gilla
GabrielHA89
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom en slang har två ändar och bägge ägarna är anslutna till värmesystemet så har slangen systemtrycket från bägge håll.
Så även om slangen är igentäppt så kommer det att komma luft/vatten via luftningsventilen när den öppnas.
Då hänger jag med, med andra ord bör jag kontrollera den slingan. Tvekar dock på att det är problemet då huset är byggt 2000. Men ska kontrollera det

Spola igenom badrumsslingan med flöde från tappvattenkran. Ligger det en större luftbubbla i röret klarar inte pumpen på värmesystemet av det. Det är för låga hastigheter för att få med sig större luftfickor.

• Gilla
GabrielHA89
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.