G GabrielHA89 skrev:
Om det är denna, ligger den redan på 3an
Jepp är rätt med donet för badet, sen stänger du baypassen, den finns bara för att om alla don stänger, så ska det vara ett flöde över VP, så den eller inte pump storknar. Står pumpen på 3 så är det OK, ser så ut om lite otydligt på sista fotot. Prova så nu och se vad det ger.

J jonaserik skrev:
Jepp är rätt med donet för badet, sen stänger du baypassen, den finns bara för att om alla don stänger, så ska det vara ett flöde över VP, så den eller inte pump storknar. Står pumpen på 3 så är det OK, ser så ut om lite otydligt på sista fotot. Prova så nu och se vad det ger.
Ska testa det nu :)!

J jonaserik skrev:
Återstår att se nu, uppskattas verkligen!

• Rörsystem med kopplingar och ventiler från Uponor installerade på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G GabrielHA89 skrev:
Just badrummet uppe ligger konstant på ca 25 V, oavsett termostatläge.
Reagerar på den här raden.

Om du har 25V oavsett hur termostaten står, och som du skriver att det är lika även om du byter till en annan termostat, så skulle man kunna misstänka fel i just den utgången.

Prova att flytta badrummets termostat och ställdon till en annan ledig ut/ingång och se om det funkar då.

• Gilla
GabrielHA89
  • Laddar…
L lordi skrev:
Reagerar på den här raden.

Om du har 25V oavsett hur termostaten står, och som du skriver att det är lika även om du byter till en annan termostat, så skulle man kunna misstänka fel i just den utgången.

Prova att flytta badrummets termostat och ställdon till en annan ledig ut/ingång och se om det funkar då.
Har provat även det :s

G GabrielHA89 skrev:
Men borde jag inte ha ett flöde där redan, med tanke på att när jag ”luftar på ovanvåning( bilden jag skicka ) så kommer det vatten?
Nej, du har statiskt tryck även om du inte har flöde. Två olika grejer.

Du måste skruva av hatten helt, under den sitter en till ventil som du öppnar med en insexnyckel (4mm) genom att skruva motsols.

• Gilla
GabrielHA89
  • Laddar…
E Eby90 skrev:
Nej, du har statiskt tryck även om du inte har flöde. Två olika grejer.

Du måste skruva av hatten helt, under den sitter en till ventil som du öppnar med en insexnyckel (4mm) genom att skruva motsols.
Hur mycket bör man skruva den motsols?

G GabrielHA89 skrev:
Hur mycket bör man skruva den motsols?
Börja med att skruva in den helt, om den inte redan är det, och notera hur många varv du skruvar så vet du vad du ska återställa till om det inte hjälper. Sedan backar du ut skruven ett par varv och ser om det kommer fram värme. Om inte backar ut skruven till stopp. Om det ändå inte funkar kan du utesluta den här felkällan återställa till det ursprungliga värdet.

• Gilla
GabrielHA89
  • Laddar…
E Eby90 skrev:
Börja med att skruva in den helt, om den inte redan är det, och notera hur många varv du skruvar så vet du vad du ska återställa till om det inte hjälper. Sedan backar du ut skruven ett par varv och ser om det kommer fram värme. Om inte backar ut skruven till stopp. Om det ändå inte funkar kan du utesluta den här felkällan återställa till det ursprungliga värdet.
Tror det har pillats på den tidigare så vet inte riktigt om den är korrekt. Den var nästan helt öppen när jag börjad vrida på den och nu helt öppen. Inte riktigt märkt nån skillnad på värme i golvet än forfarande …

G GabrielHA89 skrev:
Tror det har pillats på den tidigare så vet inte riktigt om den är korrekt. Den var nästan helt öppen när jag börjad vrida på den och nu helt öppen. Inte riktigt märkt nån skillnad på värme i golvet än forfarande …
Då börjar jag få slut på idéer :D

Om du trycker på piggen under termostaten, återfjädrar den ut?

Finns inte så jättemycket som kan vara trasigt om du har värme på alla andra slingor. Antingen är det ventilen för tillopp eller för returen som stoppar flödet. Man kan byta insats i tilloppsventilen och spola slingan som inte fungerar för att kontrollera att det inte blivit stopp i slingan, men det är väldigt osannolikt att det skulle ha fastnat något.

Om du skruvar ner värmen i alla andra rum så att ventilerna stänger, kommer det fortfarande inte fram någon värme till badrummet?

Du skulle kunna flytta slangarna till den lediga platsen på fördelaren så utesluter du fel på ventilerna.

E Eby90 skrev:
Då börjar jag få slut på idéer :D

Om du trycker på piggen under termostaten, återfjädrar den ut?

Finns inte så jättemycket som kan vara trasigt om du har värme på alla andra slingor. Antingen är det ventilen för tillopp eller för returen som stoppar flödet. Man kan byta insats i tilloppsventilen och spola slingan som inte fungerar för att kontrollera att det inte blivit stopp i slingan, men det är väldigt osannolikt att det skulle ha fastnat något.

Om du skruvar ner värmen i alla andra rum så att ventilerna stänger, kommer det fortfarande inte fram någon värme till badrummet?

Du skulle kunna flytta slangarna till den lediga platsen på fördelaren så utesluter du fel på ventilerna.
Ska testa skruva ner värmen i alla andra slingor och se om det händer något, väldigt surt men uppskattar hjälpen

Ingen mer som har något råd? Blir fortfarande inte varmt :s

B
Har du kollat att det inte är stopp i slangen?

• Gilla
GabrielHA89
  • Laddar…
B breakman skrev:
Har du kollat att det inte är stopp i slangen?
Hur kan jag se det? Borde inte vara stopp i slangen då det går att lufta, och endast vatten kommer ut. Eller är jag ute och cyklar?

G GabrielHA89 skrev:
Ingen mer som har något råd? Blir fortfarande inte varmt :s
Jag har haft en hel del strul med min golvvärme hemma. Största problemet var att matningen var alldeles för klen. Bytade från 16mm till 25mm. Fortfarande inte helt bra och det enda som återstod var att ställa in flödet.

Om du tar av dom blå hattarna från ställdonen i ditt värmeskåp kan du snurra på hattarna.

Köp en IR mätare först, mät på övriga slingornas tillopp och retur, så ser du vad ger och får tillbaka.

Nu har du bara en slinga så antagligen bara öka flödet på den. Öka bara lite i taget, tex 1ggr om dagen och ett halvt/helt varv. Mät med ir mätaren och kontrollera. Skriv gärna upp alla slingornas temp på tillopp och retur vid varje justering.

Det är lite tidskrävande men inget svårt. Gjort de på 5 slingor hemma till hela ovanvåningen och de blev klockrent, från knappt någon värme till bra och jämn värme överallt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.