9 264 läst ·
52 svar
9k läst
52 svar
Hjälp med ett vägguttag som är jordat,men ändå ej fungerar?
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Jo bortsett från den sidan så ska jag fixa om det vid uttaget.Gammelvargen skrev:Ser flera fel på eldragningen som dessutom verkar lite rörig, För mig är jordkabeln alldeles för kort på sista bilden tagen 21 / 10 2014 06:16, nolledaren och fasen är även dom för korta och dom är inte ordentligt fastsatta samt att det verkar vara eltejp utanför dosan. Det finns lösa kablar samt röda och vita kablar i vissa dosor som är överfulla. Mitt råd är att ta dit en behörig elektriker och se över hela elinstallationen i huset.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 855 inlägg
Skulle uppskatta jobbet till 2-3 timmar då det troligen behöver bytas några kablar, strömbrytare och uttag. Det är inte farligt svårt. Det svåraste är troligen att skala alla ledare utan brottanvisning på kopparen. Tycker faktiskt det är lättare än att försöka lista ut hur nuvarande härva fungerar och knö in en kabel till. De flesta kablar ser ut att räcka, någon kan du kanske byta och någon kanske får skarvas via en mindre dosa.Lagerstrand Alexander skrev:
Håller med, riv ner skiten, kolla vart varje kabel leder och vilka färger som används, här kan du "ringa" ut ledarna med multimeter, är det dosor mellan så dela ledarna, ohmmät och ersätt med WAGO/Helacon. Skriv ner på papper hur allt ligger och vartr kablar går. Ta gärna någon kunnig till hjälp, känner du dig minsta osäker på detta så ring ut elektriker.
Vissa kablar kan behöva dras om men du bör kunna klamra upp dessa lika "snyggt" eller bättre.
Det går att reda ut nuvarande installation också men krävs lite rotande och mätande i dosorna, något man inte ska ge sig på om man inte har full kunskap om hur det ska vara.
Vissa kablar kan behöva dras om men du bör kunna klamra upp dessa lika "snyggt" eller bättre.
Det går att reda ut nuvarande installation också men krävs lite rotande och mätande i dosorna, något man inte ska ge sig på om man inte har full kunskap om hur det ska vara.
Det som inte frqmgått i bilderna.
Vad har kopplingen för syfte?? Är det bara vägguttag som matas, Finns det fler dosor inblandade, Finns det trappomkoppling som går genom dosorna.
För att kunna reda ut ''röran'' måste man veta lite mer om vilka övriga vägguttag, stömbrytare och belysningspunkter som finns i gruppen.
Vad har kopplingen för syfte?? Är det bara vägguttag som matas, Finns det fler dosor inblandade, Finns det trappomkoppling som går genom dosorna.
För att kunna reda ut ''röran'' måste man veta lite mer om vilka övriga vägguttag, stömbrytare och belysningspunkter som finns i gruppen.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Den vita dosan är kopplad till vägguttag,lampor och en sensor som går ihop med belysningen ute.Tobbe_3 skrev:Det som inte frqmgått i bilderna.
En variant är att lägga utomhusbelysningen och sensor kopplingen i en separat dosa.
Då blir det enklare reda ut kopplingen. Det bör även monteras en jordfelsbrytare om det saknas i matande grupp eftersom installationen berör lampor och vägguttag utomhus.
Då blir det enklare reda ut kopplingen. Det bör även monteras en jordfelsbrytare om det saknas i matande grupp eftersom installationen berör lampor och vägguttag utomhus.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Jag skulle kunna hoppa över den vita kopplingsdosan och strunta i inkoppling av ett till uttag men då har vi ju den där gul/gröna skyddsjorden som jag inte vet vart den ska in i svarta kopplingsdosan,ringa elfirma å pröjsa 500kr för att de ska koppla in kabeln.. Nja.
Eller så drar jag en ny kabel till svarta uttaget,så som de gamla uttaget var jordat och på så vis skippa den vita kaos dosan?
Tackar alla för eran tid ni visar! Många feeds till er ++++
Eller så drar jag en ny kabel till svarta uttaget,så som de gamla uttaget var jordat och på så vis skippa den vita kaos dosan?
Tackar alla för eran tid ni visar! Många feeds till er ++++
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Kom just på att den tunna kabeln med trådar samt röd omfamning gick som jord i gamla uttaget och då måste ju den gul/gröna kopplas in i mitten på den skruven där den tunna ligger redan? Alltså i de svarta kopplingsdosan.Tobbe_3 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 855 inlägg
Hur stor risk är du beredd att ta? Har du familj? Är det ok med en risk på 1/1000 att du genom felkoppling av skyddsjorden spänningssätter höljet på en apparat? Eller en risk på 1/5? Är det värt 1500:- som en elektriker kanske kostar?
Om du är säker på att jorden var ansluten i mitten tidigare så skall den fortfarande vara det. Trådarna som sitter där nu är ganska spretiga och kanske kan fås att sitta snyggare under skruvarna. Ett problem är att du måste ha två trådar under samma skruv. Det är inte optimalt, men går hyfsat om det är två likadana. Nu skall du få en EK och en biledare att sitta under samma skruv. Du kan komma att finna det ganska besvärligt att få båda att sitta ordentligt.
Att rådet blir att byta den gamla dosan till nyare beror på att det blir lättare att få en bra och säker kabelanslutning med t.ex wago 222. Att få till en bra o snygg lösning i den gamla dosan kräver stor yrkesskicklighet när det är många ledingar.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Har ej familj och denna el ligger i en fristående byggnad. 1500kr låter dyrt om jag står för all material. Tar de 2-3h att dra och koppla ett nytt uttag? Vill ju spara så mycket de går,har inte mycket pengar.Bo.Siltberg skrev:
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Ja nej då låter ju ibte de rimligt att den skulle suttit där dåe. Men tänkte bara då den spretiga var inkopplaad som jord i vägguttaget.
Medlem
· Dalarnas
· 258 inlägg
Har köpt wago kopplingar och en större kopplingsdosa samt mer ek kabel idag. Så de du menar är att dra all sammans in på en oxh samma dosa ist för två? De har ju funkat med två de åren jag minns så förstår inte varför man ska byta ut allt när de funkar,visst kan man ju byta ut till wago koppling ist för thorix.