lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, jag innefattade detta i "mäta".
Ja du ja. :thumbup: Tror dock att alltför många skulle nöja sig med att bara mäta i de öppna dosorna. Osannolika men inte otänkbara varianter med exempelvis ett felaktigt trappkopplingsförsök med skyddsjord inblandad skulle då kunna bli väldigt tråkigt den dag någon trycker på strömbrytaren.

Visst krystat scenario men konstigare saker har nog totats ihop...

S
Alfredo skrev:
Och gärna följa (alla) kablar för att förstå hur det faktiskt är kopplat. Annars kanske mätningen visar sig ge ett oväntat resultat den dag någon råka vrida om en halvglömd strömbrytare någonstans... :(
Detta!

I ditt fall, speciellt nu när du inte verkar ha någon som helst koll på el, så är tändtrådar det absolut farligaste i en hel elanläggning. En avstängd tändtråd kan under mätning se ut som nolla/jord. När man sen slår på brytarn har du 230 där istället. Jag tycker du ska behandla alla trådar som om dom vore svarta, att du har andra färger säger absolut ingenting, om vi låtsas att alla är svarta, och du inte vet hur du ska ta reda på noll/jord/fas så ska du inte göra jobbet.

Hejsan alla kommenterare,uppdaterar med några fler och bättre bilder och som sagt går det inte att lösa såhär med eran hjälp så blir det en elektriker. Tanken är ju att de tre kablarna från vägguttaget ska kunna kopplas in i den vita kopplingsdosan,MEN som sagt vi har ju det där med den skyddjorden? Om den ens ska vara i kopplad eller om jag fått för mig det.

IMG_0343.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_0344.JPG
Skapa konto

IMG_0345.JPG
Skapa konto

IMG_0347.JPG
Skapa konto

IMG_0348.JPG
Skapa konto

IMG_0349.JPG
Skapa konto

Nja. Kopplingsdosan behöver snyggas till en del. Stor risk för glapp kontakt. Vad hände med uttaget?

• Gilla
jalmars
  • Laddar…
Om jag tolkar den understa bilden rätt så är det två röda som kommer in i dosan. Den ena är ansluten i mitten och den andra är skarvad mot en grå på den nedre högra anslutningen. Det kan tyda på att du i samma dosa har både röd tändtråd och röd jord. Ännu större orsak att låta någon som kan koppla in det.

Eller är det skärmen på inkommande som är instoppad i en röd slang och ansluten i mitten? Oavsett tycker jag att du skall låta någon som kan mäta sig fram till var jorden skall sitta.

el_richard skrev:
Nja. Kopplingsdosan behöver snyggas till en del. Stor risk för glapp kontakt. Vad hände med uttaget?
Det gamla? De var så gammal och gick ej att ha vissa laddare i då de tog i då uttaget var en tjockt å klumpigt.

Avemo skrev:
Om jag tolkar den understa bilden rätt så är det två röda som kommer in i dosan. Den ena är ansluten i mitten och den andra är skarvad mot en grå på den nedre högra anslutningen. Det kan tyda på att du i samma dosa har både röd tändtråd och röd jord. Ännu större orsak att låta någon som kan koppla in det.

Eller är det skärmen på inkommande som är instoppad i en röd slang och ansluten i mitten? Oavsett tycker jag att du skall låta någon som kan mäta sig fram till var jorden skall sitta.
Det är en tunn med trådar med röd slang som är inkopplad i mitten,den var även inkopplad i de gamla jordade uttaget,därav jag bytte kabel med då jag ej fick den tunna tråden att stämma mot dagens skyddsjord :/

Lagerstrand Alexander skrev:
[bild]
Vad är det svarta i underkanten av bilden ovan? Eltejp? Inte är väl kabeln avmantlade så långt att det behövt "fixas" med eltejp? I så fall, gör om, gör rätt ;)

När det gäller kopplingar i övrigt vågar jag mig helt enkelt inte på att ge några råd. Tänk bara på att om du är ovan så är det lätt att få en koppling som inte har fullgod kontakt. Vid lite belastning kan det leda till varmgång och utifrån miljön som dosorna sitter i skulle en varmgång nog lätt leda till ett nedbrunnet hus.

Kan hålla med om att de ser lite kaosartat ut i kopplingsdosan,kom just på undra om det bara är lysen som är inkopplad via den dosan inte för att jag vet om de gör nått men.

Alfredo skrev:
Vad är det svarta i underkanten av bilden ovan? Eltejp? Inte är väl kabeln avmantlade så långt att det behövt "fixas" med eltejp? I så fall, gör om, gör rätt ;)

När det gäller kopplingar i övrigt vågar jag mig helt enkelt inte på att ge några råd. Tänk bara på att om du är ovan så är det lätt att få en koppling som inte har fullgod kontakt. Vid lite belastning kan det leda till varmgång och utifrån miljön som dosorna sitter i skulle en varmgång nog lätt leda till ett nedbrunnet hus.
Ja jag ska göra det eller om jag köper ny kabel och sen drar till den gamla svarta kopplingsdosan så får en elektriker koppla in via den och på så vis hoppar över den vita dosan helt.

Hmm, är det du TS som är skyldig till nedre högra kabeln i vita kopplingsdosan?
Bilderna är bättre men allt syns ogenomtänkt och improviserat, påbyggt efterhand, svarta dosan är trång och därför svårt att se, vad har du sjort i svarta dosan och varför är där oanslutna ledare?

Här är alldeles för många kablar, trådar, färger och dosor! Det finns ingen chans att vi kan reda upp detta här. Antingen kontaktar du en elektriker nu, eller så får du löpa hela linan ut och reda upp detta ordentligt.

1. Skriv ned hur alla kablar är ihopkopplade ifall det behövs senare. Rita ett kretsschema om det behövs. Granska schemat att det ser rätt ut. Finns skyddsjord med överallt?
2. Släng de två dosorna, du får ändå inte plats med någon ny kabel.
3. Leta rätt på vilken kabel som matar allt detta.
4. Identifiera fas (kanske svart eller brun), nolla (blå) och skyddsjord (grön/gul eller röd eller biledaren) i denna kabel. Det finns inget utrymme för chansningar och gissningar här, du måste vara 100% säker vilket kanske innebär att du måste följa kabeln längre bakåt.
5. Skaffa en stor o rymlig dosa, t.ex http://www.clasohlson.com/se/Kopplingslåda,-extra-hög-IP66/36-5408 då du ska få plats med 9 kablar om jag räknar rätt.
6. Skaffa bra toppklämmor, Wago 222 eller Wago 773, finns också på Clas.
7. Koppla in. Följt kretsschemat från punkt 1.
8. Gör det snyggt. Varje kabelmantel ska sticka in endast 5-10 mm i dosan. Kapa inte ledarna för korta. Koppla ihop ett "knippe" ledare i taget så att de går att vika in i dosan, väv ingen nät av ledare som sedan inte går att rubba. Raka kablar utanför dosan, inga rallysvängar.
9. Inspektera, och kontrollmät att skyddsjorden är intakt i alla uttag genom att ohmmäta mot en känd punkt.
10. Koppla in strömmen.

• Gilla
Ingenjören och 3 till
  • Laddar…
Slugge skrev:
Hmm, är det du TS som är skyldig till nedre högra kabeln i vita kopplingsdosan?
Bilderna är bättre men allt syns ogenomtänkt och improviserat, påbyggt efterhand, svarta dosan är trång och därför svårt att se, vad har du sjort i svarta dosan och varför är där oanslutna ledare?
Jag koppla ur den gamla kabel som gick från vägguttaget upp dit,det är vit och brun som är ej inkopplade i varken svarta eller vita kopplingsdosan.

Bo.Siltberg skrev:
Här är alldeles för många kablar, trådar, färger och dosor! Det finns ingen chans att vi kan reda upp detta här. Antingen kontaktar du en elektriker nu, eller så får du löpa hela linan ut och reda upp detta ordentligt.

1. Skriv ned hur alla kablar är ihopkopplade ifall det behövs senare. Rita ett kretsschema om det behövs. Granska schemat att det ser rätt ut. Finns skyddsjord med överallt?
2. Släng de två dosorna, du får ändå inte plats med någon ny kabel.
3. Leta rätt på vilken kabel som matar allt detta.
4. Identifiera fas (kanske svart eller brun), nolla (blå) och skyddsjord (grön/gul eller röd eller biledaren) i denna kabel. Det finns inget utrymme för chansningar och gissningar här, du måste vara 100% säker vilket kanske innebär att du måste följa kabeln längre bakåt.
5. Skaffa en stor o rymlig dosa, t.ex [länk] då du ska få plats med 9 kablar om jag räknar rätt.
6. Skaffa bra toppklämmor, Wago 222 eller Wago 773, finns också på Clas.
7. Koppla in. Följt kretsschemat från punkt 1.
8. Gör det snyggt. Varje kabelmantel ska sticka in endast 5-10 mm i dosan. Kapa inte ledarna för korta. Koppla ihop ett "knippe" ledare i taget så att de går att vika in i dosan, väv ingen nät av ledare som sedan inte går att rubba. Raka kablar utanför dosan, inga rallysvängar.
9. Inspektera, och kontrollmät att skyddsjorden är intakt i alla uttag genom att ohmmäta mot en känd punkt.
10. Koppla in strömmen.
Det låter som jag får ägna julledigheten åt att organisera upp det,men hur ska man kunna skrota båda dosorna till en dosa? Då vlir det att dra nya kablar eftersom dem ej kommer räcka fram.

Ser flera fel på eldragningen som dessutom verkar lite rörig, För mig är jordkabeln alldeles för kort på sista bilden tagen 21 / 10 2014 06:16, nolledaren och fasen är även dom för korta och dom är inte ordentligt fastsatta samt att det verkar vara eltejp utanför dosan. Det finns lösa kablar samt röda och vita kablar i vissa dosor som är överfulla. Mitt råd är att ta dit en behörig elektriker och se över hela elinstallationen i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.