Hejsan

(Har försökt få in bilderna i inlägg men får det inte att fungera tyvärr)

Först så vill jag tacka för all hjälp jag kan tänkas på. Jag har försökt finna lite information men då jag är helt novis så är det svårt för mig att veta var och hur jag ska börja. Denna tråd gäller en gammal elpanna som sedan många år tillbaka har utgått och vad jag har förstått så har även den dåvarande tillverkaren försvunnit eller blivit uppköpt/bytt namn. Manual är med andra ord ikke existerande för mig. Den fungerar dock, typ. Jag med familj har nyss köpt en BR i en HSB-förening och nu blir det mycket nytt att försöka lära sig. Ska även tilläggas att denna elpanna ska bytas ut enligt föreningen men jag har ännu inte fått en tidsplan så därför vill jag försöka mig på att förstå mig på denna.

Det kan kännas mycket att be om men det jag behöver är hjälp att förstå mig på hur systemen fungerar och ur jag på bästa sätt kan använda det till våra vattenburna radiatorer. De flesta har 4 rör medans många och speciellt på övervåningen har två. Vi bor i två plan med totalt 130 jämnt fördelade kvm på våningarna tillsammans med ett vindsplan. Min förhoppning med detta är att förstå hur jag ska använda pannan för att bäst passa våra behov på olika tider på dygnet men även året.

Tacksam för alla hjälpsamma ord i dess riktning-

Elpannan med 200 liter varmvattenberedare är inställd på program B och finjusterar va jag har förstått är till programmet ifall man vill avvika från programmets "temperaturbana".

Omställaren tror jag att jag har förstått mig på och den ska bara nyttjas i samband med nattsänkningsratten, hur många grader skillnad det ska bli om jag använder den.

Panntemp är dock inget som jag förstår, eller rättare sagt vad för temp den kontrollerar. Det finns en termometer men är de relaterade och isf vad för temp visar den?

Jag har en liten plåtburk med två vita knappar markerade 0 1 2 och samt ett stort vred som visar en temperatur, vad denna gör har jag ingen aning om, den visar 60 grader. Min första tanke va elpatroner? Vredet är märkt 30-90 grader men det är säkert 0-100.

En cirkulationspump sitter överst på hela installationen och den har ett fint trestegs-vred på sidan 1-3, den står just nu på 3 och när jag satte den på 2 så började den klaga och låta som en gammal kärvande motor ungefär. Den ville just där inte att jag ändrade något, kanske borde stängt av den först? Jag kan tänka mig att detta kvred reglerar effekten på cirkulationsmotor och därmed trycket/hastigheten ut i radiatorerna?

Effekten är väl det som står skrivet så fint upp och ner på framsidan vid skruven? Trycket i systemet ligger lite under 1 bar oftast. Jag har luftat systemet en gång men nu börjar någon radiator klucka igen. Jag har dock förstått att man kan få lufta rätt många ggr och under en längre tid för att få bort all luft i systemet?

Som det är just nu så reglerar jag temperaturen genom att påverka termostaterna på radiatorerna som är vanliga vred, detta känns på nåt sätt som fel väg att gå och det bör finns ett mindre komplicerat sätt för de radiatorer jag vill använda. Bör jag stänga av de jag inte känner ett behov av?

Det va väl det jag hade för denna gång. Hoppas att det inte va allt för smärtsamt.
Tack på förhand.

Mvh Tobias

Hej! Temperaturen i pannan kan gärna vara 60 grader för att minska risken för t.ex. tillväxt av legionellabakterier. 40 grader är då för lågt. I varmvattenkranen bör temperaturen på varmvattnet vara mellan 50 och max 60 grader. Men var sitter shuntventilen och shuntmotorn? Kan inte upptäcka den på någon bild. Måste ju finnas eftersom det finns värmestyrning med olika program. Lufta kan man behöva göra många gånger. I längden är det dock inte bra om man ofta måste fylla på nytt vatten i värmesystemet eftersom det tar med sig nytt syre in i systemet. En VVS-expert bör då undersöka orsaken. Det är bra att ha termostater som fungerar väl på radiatorerna. Vissa säger att livslängden är ca 15 år på dessa och de därefter behöver bytas till nya. Bra att försöka kontrollera om de fungerar normalt under vintern.

Hej
Tack för svaret..

Det finns en stor lucka jag inte har vågat slita i, den sitter för kung och fosterland men får kanske ta i lite mer. Jag fick ut den lite och på insidan fanns isolering och det kändes väldig varmt..

Vilken temp/vred bör jag isf reglera upp?
När jag vrider på vreden för termostaterna på radiatorerna så tycker jag de svarar bra , man hör att det tillförs eller stryps tillgång på vatten iaf.

Ska lufta igen ikväll. Förra gången så blev resultatet som väntat efter påfyllning men sen sjönk det med ungefär 0.5 bar. Kan radiatorerna i sig påverka detta eller är det trycket från cirk.motorn bara ?

Panntemperaturen ställer man in på vredet längst till vänster som är märkt "40", "60" och "80" på skalan. Prova att ha den på 60 grader. Cirkulationspumpen kanske är gammal och sliten och därför inte går bra på läge II. Bara det inte brusar för mycket om rören och ventilerna på radiatorerna. Att trycket sjunker kan bero på smuts som fastnat i säkerhetsventilen så den läcker lite grann. Att vrida runt några gånger kan eventuellt spola bort smutsen eller så behöver säkerhetsventilen bytas. Kan också vara fel på expansionskärlet som kan ha tappat förtrycket eller gummibälgen skadats. Om bälgen är hel kan det gå att pumpa upp förtrycket igen med en pump för bildäcksventil. Innan man lossar plåtar är det viktigt att stänga av elen med strömbrytaren på väggen eller säkringarna i elcentralen. Kan sitta helt oskyddade elanslutningar i pannan.

Jag får lyfta frågan med föreningen så de är medvetna om det, deras ansvar.

Luftade radiatorerna precis och fyllde på med vatten och trycket ökar nu men såhär va det förra gången med så får se var det tar vägen.

Drog av en ventil gjorde jag med. Den sista radiatorn (vad jag tror) pyste på rätt mycket så kollar det om några dagar igen. Det kom ut lite lite svart vätska i början på typ alla radiatorer men inte mycket alls.

Ja nu ser ju trycket i systemet bra ut! Hoppas det består. Föreningen får anlita VVS-firma om ventilen behöver bytas. Det svarta är bara magnetit som bildas med järnet och syret som då förbrukas och stoppar vidare korrosion i systemet så länge det inte släpps in nytt vatten med nytt syre.

Tack för dina svar

Just nu ser det ut som att trycket sjunker sakta. Ska prata med föreningen sen.

Är det enda sättet att påverka radiatorernas funktion bäst att påverka enskild termostat eller är det lämpligare att skruva på radiatorerna och latja med vreden på pannan?

• Röd expansionskärl med tryckmätare för värmesystem monterat på vit rörledning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och där är trycket borta igen.. Manometer med lågt tryckvärde på en röd expansionskärl för värme- eller vattensystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.