14 233 läst ·
48 svar
14k läst
48 svar
Hjälp med elproblem i förråd – dolt fel eller köparens ansvar?
Moderator
· Stockholm
· 56 280 inlägg
Alltså min första fundering här är ju om elektrikern har bedömt rätt. Det finns ju rätt stor spridning i kompetens mellan elektriker. Och ännu större spridning om de eventuellt konsulterat någon "elkunnig" som de känner,
Att en 30 år gammal kabel bara lägger av sådär och får avbrott är extremt ovanligt, såvida den inte drabbas av yttre "olycka" som grävning eller jordbävning. Så ovanligt att jag tror det är större sannolikhet att det är ett mätfel från "elektrikern", Men visst sådant händer, det är inte omöjligt. Bara väldigt osannolikt.
Att en 30 år gammal kabel bara lägger av sådär och får avbrott är extremt ovanligt, såvida den inte drabbas av yttre "olycka" som grävning eller jordbävning. Så ovanligt att jag tror det är större sannolikhet att det är ett mätfel från "elektrikern", Men visst sådant händer, det är inte omöjligt. Bara väldigt osannolikt.
Vad skulle orsakat skadan?S SueCia skrev:Det kom iallafall från rätt håll
Men nej, jag har inte tagit illa upp av något, men det är lite smaklöst att råda TS till att kasta bort sina pengar på något som inte kommer hjälpa hen över huvud taget.
Jag skrev dessutom högst troligt, det är klart att det skulle kunna vara så att det ligger en N1XV 4G240 som ligger på 2 meters djup som är skadad. Men mer rimligt är att det är en 5g2,5 som ligger på 40-50 CM djup, tycker du inte?
Man får intrycket av att du är osäker och gärna vill trycka ned andra. Som att det är något som skaver i dig. Du börjar ofta citera mig nedlåtande och du vill ofta försöka mästra. Sällan ser jag dig hjälpa någon.
Något är det som behöver bearbetas hos dig och vad det är får du fundera på 🤔
Skulle vara väldigt intressant att veta din erfarenhet/kunskap vad gäller el.Farstatjej90 skrev:
Vad skulle orsakat skadan?
Man får intrycket av att du är osäker och gärna vill trycka ned andra. Som att det är något som skaver i dig. Du börjar ofta citera mig nedlåtande och du vill ofta försöka mästra. Sällan ser jag dig hjälpa någon.
Tycker att det är du som kommer med nedlåtande kommentarer om yrkesverksamma elektriker som inte håller med dig i dina "tjej gissningar"
Har du någon aning om SueCias utbildning och erfarenhet inom det här gebitet?
Kan man inte uppföra sig normalt får man tåla att bli tillsagd. Det tycker jag gäller både elektriker och andra. Det är meningen att vi ska kunna diskutera saker här och bara för att man inte är elektriker betyder det inte att man inte får vara med. Gillar du inte mina inlägg så läs dom inte. Och gillar du inte att diskutera så citera inte. Det är som med TV:n, blir du arg av vad den visar så stäng av. Den bryr sig inte om dina känslor....🤔U Uffe A skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 305 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 305 inlägg
När hjälpte du själv någon senast? Vet inte riktigt varför du försöker framstå som allvetare och ge råd om saker du inte har någon aning om? Du inser att dina dåliga råd har en viss risk att faktiskt kosta människor tid och pengar helt i onödan va? Eller inser du inte att det faktiskt är människor på andra sidan skärmen?Farstatjej90 skrev:
Vad skulle orsakat skadan?
"Vad skulle orsakat skadan".... vad är det ens för fråga?
Redigerat:
Utifrån vad som framgår av tråden, eller kanske snarare inte framgår, förstår jag inte hur någon kan ha annat än rena gissningar kring kabeln och dess eventuella skador. Tjej- eller killgissning är väl rätt likvärdiga här...U Uffe A skrev:
Jag pratar lite ur r*ven nu, jag hatar husförsäljning och kommer sätta eld på mitt hus lite smidigt för försäkringspengen om jag ska flytta igen.
Dolda fel är en av de största bluffarna som lagligen pågår i det här landet. Det kommer inte hjälpa dig.
Jag hade hållit kvar de 5% och vackert meddelat att de kommer när felet är åtgärdat. Jag antar att det är en hyfsad slant för att åtgärda det själv om de inte vill se pengarna 🤷♂️
Dolda fel är en av de största bluffarna som lagligen pågår i det här landet. Det kommer inte hjälpa dig.
Jag hade hållit kvar de 5% och vackert meddelat att de kommer när felet är åtgärdat. Jag antar att det är en hyfsad slant för att åtgärda det själv om de inte vill se pengarna 🤷♂️
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med sakfrågan - mer än att jag trooooor att säljaren ansvarar för att huset vid överlämnandet är i samma skick som vid visning eller kontraktskrivning, men jag kan inte bekräfta det - men jag vill råda dig att inte lita på något tips som inte hänvisar till lagtext. I en sådan här fråga är det jäkligt viktigt att det blir rätt, och att då ta råd från någon som "vet" har jag lärt mig den hårda vägen att det kan bli väldigt fel.
Här är elsäkerhetsverkets svar på frågan om dolda fel.D Daniel 109 skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/fragor-och-svar/arkiv-fragor/-Dolda-elfel-vid-husforsaljning-/
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 973 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 973 inlägg
Smidigt. Du får med största sannolikhet mindre betalt, kanske inget alls om det avslöjas som det bedrägeri det är.S Slangfil skrev:
Det kommer nog inte hjälpa nej, men att många inte förstår vad det är betyder ju inte att det är en bluff.S Slangfil skrev:
Det kanske du hade gjort, men som rekommendation är det dåligt. Det innebär nämligen att du bryter kontraktet och det kan kosta en hel del.S Slangfil skrev:
Ni har ett avtal: pengar mot ett hus med fungerande el.
Nu levererar inte säljare detta.
Jag skulle föreslå (mailtill Mäklare&Säljare) att köpet går tillbaka, säljaren åtgärdar felet eller säljaren sänker priset.
Ta in en offert på ny kabel inkl. grävning och bifoga.
Nu levererar inte säljare detta.
Jag skulle föreslå (mailtill Mäklare&Säljare) att köpet går tillbaka, säljaren åtgärdar felet eller säljaren sänker priset.
Ta in en offert på ny kabel inkl. grävning och bifoga.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Vad är deras svar menar du, att de inte ger ut vägledning om dolda fel? Deras kommunikatör har uttryckt sig illa på ett område de inte arbetar med och du vet uppenbarligen inte heller vad du pratar om. Det vore väl inte så allvarligt i sig om inte TS uttryckligen tagit till sig vad du sagt.K Karin Svensson5 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 950 inlägg
Rättsligt finns det två saker att förhålla sig till här: dolda fel enligt 4 kap. 19 § jordabalken och säljarens vårdplikt enligt 4 kap. 11 § jordabalken.
Dolt fel kan man hävda eftersom felet enligt elektriker fanns latent vid ägarövergången (kontraktsskrivningen), men det faller nog på att det är för billigt att åtgärda som andra redan skrivit.
Återstår då vårdplikten och att säljaren har överlämnat fastigheten i sämre skick än denne sålt den i. Men vad skulle denne ha gjort som råkat förstöra elen just nu? Det känns svårt att koppla det hela till något specifikt om det ”bara hänt”. Därtill finns det just inga rättsfall på området, till skillnad från dolda fel som är genomtröskat på längden och bredden i HD.
Jag skulle nog ändå satsa på att kräva prisavdrag med kostnaden för att dra en ny kabel till uthuset. Hota med stämning om säljaren framhärdar i att inte vilja befatta sig med saken. Sen vara villig att kompromissa, för det här är sannolikt inte värt att gå till domstol över egentligen.
Dolt fel kan man hävda eftersom felet enligt elektriker fanns latent vid ägarövergången (kontraktsskrivningen), men det faller nog på att det är för billigt att åtgärda som andra redan skrivit.
Återstår då vårdplikten och att säljaren har överlämnat fastigheten i sämre skick än denne sålt den i. Men vad skulle denne ha gjort som råkat förstöra elen just nu? Det känns svårt att koppla det hela till något specifikt om det ”bara hänt”. Därtill finns det just inga rättsfall på området, till skillnad från dolda fel som är genomtröskat på längden och bredden i HD.
Jag skulle nog ändå satsa på att kräva prisavdrag med kostnaden för att dra en ny kabel till uthuset. Hota med stämning om säljaren framhärdar i att inte vilja befatta sig med saken. Sen vara villig att kompromissa, för det här är sannolikt inte värt att gå till domstol över egentligen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 973 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 973 inlägg
Och vad gör du när säljaren säger nej?M mrBlade skrev: