Hej!

Har en liten fundering. I ett av rummen här hemma sitter en el-radiator på 1000w 230v av märket nobö (gammal).

Den har helt slutat fungera och jag söker efter en ersättare. Kommer jag behöva en elektriker eller kan jag byta den själv?

Tog bort radiatorn från väggen och där bakom sitter en dosa som sladden till radiatorn kopplas in i. Sladden går att koppla in i ett vanligt vägguttag, men har en lite knäpp form, fyrkantig typ. Så antar att det måste va en likadan på den nya för att man ska kunna använda dosan bakom radiatorn igen.

Förstår ni vad jag menar? kan jag hitta och koppla in en liknande radiator själv utan hjälp från elektriker?
Och vart kan jag hitta en?

Tack på förhand!

Kan du ta en bild på denna dosa och stickpropp?

Om du har ett "vanligt" vägguttag bakom/under radiatorn så kan du byta själv. Det säljs massor av elradiatorer med vanlig stickpropp.

Är det kanske ett dubbelisolerat Nobö element som sitter där? Dom har i alla fall haft ett med en stickpropp som passar i ett vanligt vägguttag MEN en vanlig stickpropp passar inte i deras "elementutag". Så mitt råd är att köpa ett element för fast anslutning och byta bort dosan bakom elementet till den nya som följer med det nya elementet. Arbetet är behörighetskrävande men inte särskilt svårt bara man VET vad man sysslar med (och inte bara tror sig veta).

Det bästa är att hitta en radiator av klass 2 typ.

Det kan vara så att skyddsjord saknas i anslutningen. Just elradiatorer har varit en liten gråzon om dom skall vara skyddsjordade i torra bostadsrum med ojordade vägguttag.

elmont skrev:
Är det kanske ett dubbelisolerat Nobö element som sitter där? Dom har i alla fall haft ett med en stickpropp som passar i ett vanligt vägguttag MEN en vanlig stickpropp passar inte i deras "elementutag". Så mitt råd är att köpa ett element för fast anslutning och byta bort dosan bakom elementet till den nya som följer med det nya elementet. Arbetet är behörighetskrävande men inte särskilt svårt bara man VET vad man sysslar med (och inte bara tror sig veta).
Din beskrivning verkar stämma in på mitt fall. Men blev till att ringa rörmokaren som kommer förbi, förhoppningsvis imorgon. Ska dra nya rör och sätta in en vattenburen radiator som redan sitter i alla andra rum. Så man förhoppningsvis får felet avhjälpt en gång för alltid :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.