Tjena. Jag blir inte klok på min elcentral. Jag köpte en begagnad som skulle funka. Det vet jag så klart inte att den gjorde, men den borde göra det. Det jag tycker är konstigt är anslutningarna. Det är en klassisk "ByggEl" från Malmö (se bilder). Nån 32a och några 16.

Jag är kass på el, men hade gissat att jag ska in med elen i den hane utan lock som är i mitten. Så verkar det vara på de flesta centraler jag sett. Men sticker jag in min 32-handske där får jag inte ut nåt. Men sedan har jag en hona som det står vidarematning på, men där kan jag ju inte gå in med mindre än att jag köper en hane/hane, vilket inte verkar logiskt.

En sak jag tänkte på är att jag bara har 16A i mitt elskåp. Det kan inte vara så att jag har för lite kräm där och behöver 32 in i centralen?

Hade ytterligare en central som funkade - i typ en timme innan det fräste till och sen lade den av. Den hade legat ute skitlänge hos grannen (men jag hade torkat den ordentligt), så det är i sig inget tecken på att något övergripande är knas, annars hade man ju kunnat misstänka att nåt krånglade i mitt elskåp eller något.

Någon som kan bringa klarhet i eländet? Jag har en multimeter men suger på att använda den. Trodde nåt var fel på elskåpet, men jag fick igång min vedprocessor på 380 i alla fall.

Bifogar ett par bilder. I den med kabeln har jag alltså satt ström in där jag tror att det ska vara. Alla säkringar står på on.

Tacksam för hjälp. Visst, det är inte mer än en tusing med en ny, men har man två vill man ju veta så man inte gör nåt fel innan man köper en tredje. :)

IMAG0025.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMAG0028.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enda/enklaste sättet är väl att öppna "lådan" och kolla så att allt är som det ska, känner du att du inte riktigt vet hur du ska "göra" så är det klokast att be om hjälp av någon kunnig.
Ja matningen SKA in där det sitter ett INTAG (hane) från den går ledningarna dels upp till säkringarna och dels oavsäkrat direkt till vidarematningen. Om du matar lådan med 10 eller 25 A spelar ingen roll (lådan är godkänd för 32 A men det är 25 A som (max) NORMALT är den säkring som används).

• Gilla
thomasp
  • Laddar…
Då är den troligtvis kass då. Skit. Eller så är nåt knas i mitt elskåp trots allt. Den ena centralen går sönder nästan direkt och den andra funkar inte alls. Kan ju hända men låter nästan lite osannolikt.

Jag kan absolut öppna den (eller båda, för den delen), men bortsett från det uppenbara, att någon kabel släppt, är det inte mycket man kan göra om någon del bränt eller dylikt, antar jag? Känns iofs inte som det finns så många saker som kan gå sönder där inne (det är väl en ganska enkel konstruktion egentligen), men som sagt, el och jag...

Det är en enkel konstruktion och det är inte ovanligt att någon tråd brinner av pga dålig kontakt. Troligen ser du lätt om det är några problem inne i centralen, kolla även att du har tre faser jord och nolla i den matande kabeln.

Okej. Kolla kan jag absolut göra. Öppnar båda i helgen. Det där sista är överkurs för mig, även om jag förstår principen. Det skulle vara guld värt att lära sig lite basic-el nån gång.

Allt ser ju ut att vara i riktigt bra skick, så du ska absolut fixa till den. Som sagt mycket enkelt att komma till rätta med om du får hjälp av någon lite insatt.

• Gilla
thomasp
  • Laddar…
Hejsan,

Jag hade ett intressant problem nyligen med en byggcentral och det berodde på att trefas-kabeln som matade skåpet saknade nolla. Denna typ av kabel fungerar att mata tre-fas motorer men inte t.ex. en byggcentral eller liknande. När jag bytte till en korrekt trefas-kabel så fungerade det igen. Så koppla isär ena handsken på 3-fas-kabeln och se om du har alla 5 ledarna i den och att ingen har lossnat.

Jag är ingen elektriker så jag ber om ursäkt om jag använder fel benämningar.

• Gilla
thomasp
  • Laddar…
Intressant. Det blir till att skruva lite, då. Kablar som har släppt blir den enkla biten. Problemet blir att mäta.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/2a/CEE-Stecker.jpg/190px-CEE-Stecker.jpg

Mät med multimetern mellan L1-L2, L2-L3, L1-L3 där ska du ha ca 400V.

Mät sen mellan L1-N, L2-N, L3-N där ska du ha ca 230V på alla.

Mät sen mellan L1-PE, L2-PE, L3-PE där ska du ha ca 230V på alla, har du jordfelsbrytare kan denna lösa ut då du mäter beroende på vad du har att mäta med.

Mellan N-PE ska det vara 0.

Hitta bara en bild på hane men Mät på matande kabel till central och vidarekopplingen.

• Gilla
thomasp
  • Laddar…
Grymt, JLov, tack! Får kolla på multimetern och pröva lite. Det där underlättade en hel del. Återkommer med info om hur det gått inom... tja, iaf inom 10 dagar för sedan ska bygget vara igång och då behöver vi el...

Hej igen. Efter att ha slitit med kross till grunden lediga dagar de senaste veckorna, är det dags att ge sig på elcentralen. Ögnade tråden för att fräscha upp tipsen ni gett och en sak slog mig. Det här att mäta så matarkabeln är okej... Jag använder fyra kablar mellan skåp och central då det är 60, 70 meter dit. Innebär det att jag måste öppna och möta samtliga kablar för att vara säker på att de levererar som de ska? Jag kommer börja med centralen oavsett, eftersom jag använt tre av fyra kablar tidigare till min vedprocessor utan problem. Men öppna alla vet jag inte om jag orkar lägga massa tid på. Då köper jag nog hellre en ny central.
Samtidigt vill jag ju onekligen veta vad som är fel. Trots allt har jag två centraler redan, och en tredje utan att veta var felet ligger känns också lite riskabelt.

Känner du dig osäker tycker jag att du ska ta dit en elektriker, h*n hittar felet på några minuter. Nått nytt "råd" kan jag inte ge dig för du har fått dom tips du ska behöva för att hitta felet :confused:

Nej fasen, det här går inte. Jag får inte en siffra rätt. Dels vet jag inte på vad multimetern ska stå, men det känns inte som det spelar någon roll då siffrorna bara hoppar ändå. Jag får inte en någorlunda tydlig siffra på någon variant, vare sig direkt ut från elskåpet, från matarkabeln eller på väg ut från centralen. Något kommer där i alla fall, då det sprakade till en gång när jag rörde stiften/pinnarna lite, men det kan ju lika gärna vara knas i elskåpet som i kablar eller central. Dessutom gick ju den ena centralen en timme och sedan när jag skulle byta till en annan grej, sprakade det till och sedan var det dött. (Det var inte den här centralen.)

Förra gången jag testade bytte jag typ varenda säkring i skåpet bara för att vara säker, men själva utgången/kontakten kan ju knasa, vad vet jag. Det är en äldre trestiftstyp men som sagt, den har funkat till processorn varje år. Fasen vet om jag inte ska testa att starta den inne i ladan bara för att se om den verkar gå riktigt. Då finns visserligen problemet någon skrev kvar att en sak kan gå men en annan inte kvar också. Egentligen spelar det ju ingen roll. Jag måste ha igång byggelen, så antingen ringer jag någon kompis som kan el, eller så blir det en elektriker.

STOPPPPPPPPPP

ansluter du den byggcentralen till ett trestifts uttag så har du ingen nolla och då kan det gå riktigt illa med 400 volt till det som ska ha 230.

Ta omedelbums dit en elektriker som sätter ett nytt uttag. De gamla uttagen BÖR bytas till modernare.

Din vedprocessor behöver ingen nolla och därför fungerar det.
I ditt bygge behöver ni ström till enfasmaskiner och då MÅSTE det finnas nolla i uttagen

Protte

• Gilla
Müssli och 6 till
  • Laddar…
Sedan undrar jag var jordfelsbrytaren sitter i din byggcentral!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.