Hej!

Ska inreda två loft(70kvm resp 45+45kvm), ska lägga 22mm spårade golvspånskivor. Spåren i skivorna är gjorda för 16mm golvvärmeslang, det jag undrar är var man kan kolla vilka längder som är lämpliga för slangen, kanske man behöver dela upp ett rum i 2st schuntgrupper?

Lägga golvspånet, slangen och parketten kommer jag att göra själv men man vill ju inte hamna i läget vid inkoppling att "du kommer inte att få så bra effekt på dina golv, för lång slinga!".

Har för mig att jag för ett år sedan eller så hittade ett beräkningsprogram hos någon golvvärme leverantör men kan inte hitta det nu? Den var bra för där angav man i grova drag vad man ville ha och sedan beräknade och presenterade den vad jag behövde för grejer med dimensioner och allt.

Någon som har koll på var jag kan hitta detta?

Tackar, det var nog denna eller någon liknande som jag sett.

Någon som har erfarenhet, finns det någon begränsning hur mycket slang jag kan lägga i en slinga, kan man lägga 70kvm golvyta med 16mm slang i 1 slinga?

Inte illa menat...;)

...men jag tror nog du ska investera några timmar i nedladdning och läsning av de dokument som golvvärmetillverkarna tillhandahåller.

Det finns mycket bra att läsa och min erfarenhet är att ju mer man har koll på ju bättre blir resultatet.

Jag har lagt 20 mm slang i hela huset och skulle nog ha lagt fyra eller möjligtvis tre slingor till 70 kvadrat. Det lär bli fler med 16 mm slang...

/jbr

• Gilla
Perko123
  • Laddar…
Tack för alla svar. Ja jag håller på och läser på om installationen, dessutom så ska firma jag köper slangen från göra en ritning på hur slingorna ska ligga och hur många.

pixel skrev:
Det går åt ca 7 m rör per kvadratmeter. Max slinglängd brukar ligga på runt 80 m.

Mer info att läsa sig till finns här:

[länk]
Hmmm 7 m rör/m2...

Vid vilket cc??
Jag får det till 3 m/m2 med cc 30

2an skrev:
Hmmm 7 m rör/m2...

Vid vilket cc??
Jag får det till 3 m/m2 med cc 30

Eftersom det är 16 mm rör vi pratar om räknar jag med cc 20.

CC´n är inte så mycket jag kan göra något åt då jag köpt spårade spånskivor, jag har redan avståndet klart.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.