Fick mina dagvattenledningar kontrollerade på vårt "nyinköpta" -69 hus idag och alla gick ut i avloppet. Tydligen var förre ägaren informerad och ombedd att koppla på sig på dagvattenrören när gatan grävdes upp för 7 år sedan men dock inte gjort detta. Och jag intet ont anande ber kommunen komma förbi och kolla så att allt är helt får detta lilla projekt på mig.

Nu undrar jag,, hittade brunnen efter lite letande under en skifferplatta och tittade ner,
insåg 1 sekund senare att vad faan kollar jag på kan ju inte detta.
Det skall finnas två anslutningar från stuprör och ett som går ut till gatan om jag fattat saken rätt men jag ser bara 1 eller möjligtvis 2 anslutningar i betongbrunnen.

Fråga 1. borde jag kunna få pengar av säljaren för detta, då jag inte blivit upplyst
Fråga 2. skall man se alla anslutningar eller skall ngt ligga under vatten
Fråga 3. om man skall rensa brunnen hur djupt skall man rensa
Fråga 4. spolade vatten i ett av stuprören som tidigare under dagen gett resultat med vatten ute i gatan och tittade ner i brunnen ,,, inte en droppe kom i dagvattenbrunnen ??? why
min logik sa mig att det måste via den först

Tacksam för svar till en NUBE

1. Det borde räknas som ett dolt fel. Prata med mäklaren (som antagligen kommer försöka blåsa dig igen) eller en jurist. Frågan är huruvida en lekman skall veta hur dagvatten kopplas eller inte.
2. Anslutningarna i en fungerande brunn skall ligga vid vattenytan, om det inte är väldigt torrt ute så att vattnet har dunstat från brunnen, eller om det inte är stopp i ledningen så att den är översvämmad.
3. Du skall rensa ur allt utom nån decimeter ren sand i botten.
4. Because: han har förmodligen fuskat och skitit i att ansluta till dagbrunnen öht.

Hitta spolbrunen till avloppet och titta om det rinner i den när du spolar i stupröret. Sedan är det bara att spola på olika ställen och titta och räkna sekunder och leta och sticka rensfjädrar och joxa tills du har listat ut hur allt är kopplat. Det funkar oxå bra att tjoa i rören.
Om du kan tjoa i avloppsbrunnen och det hörs i stuprören så är det direktkopplat utan att gå igenom en brunn med vattenlås.

HIttade ju dagvattenbrunnen enkelt via en gammal ritning 5 cm under marken dock så hittar jag ingen avloppsbrunn som enligt samma ritning skall ligga strax jämte.
Hur djupt kan den tänkas ligga har minst grävt 30 cm nu och ingen brunn eller är det så att den kan ligga en bra bit under marken... ?

Det händer ju att folk fyller över brunnar eftersom de själva vet var den ligger. Är du säker på att det inte är avloppsbrunnen du har hittat då och dagvattenbrunnen saknas?
Spola i både spill och dag och titta i brunnen för att vara säker på att inte allt är kopplat till avloppet. En står vid brunnen och tittar medan den andra spolar toaletten. Sedan går den andra och spolar med slangen i stupröret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.