Kan detta vara genomförbart?

Alltså 2 undercentraler från huvudcentralen med hjälp av 3 + PEN eller är det 3+PE+N som gäller för att jordfelsbrytarna ska fungera i var och en av centralerna?

Bifogar en skiss (Hoppas det fungerar...)

• central_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägger du undercentralerna utanför JFB så fungerar det, om du har tänker använda grupper som ligger efter JFB måste du ha en 5-ledare

Fördelen med att lägga utanför jfb i huvudcentralen är ju just att undercentralerna fortfrande har matning om/när jfb i huvud löser

Tänk på vad som är sagt många gånger att PEN-ledaren skall vara 10mm2.

Jag gör ungefär som du tänkt. Lägger en undercentral efter huvudcentralen. Undercentralen säkras av i huvudcentralen men ligger utanför JFB i huvudcentralen.

Efter att ha läst många och långa trådar om detta här så var jag rätt så vimmelkantig om vad som gällde/var bäst med 4 eller 5 ledare mellan centralerna, och hur kraftig kabel som behövdes. Efter att ha rådgjort med en granne som är elektriker samt svärfar som dels är elektriker och som även får äran att utföra installationen så var båda eniga om en sak, även om man får dra en 4 ledare så rekommenderade båda att man drog en 5 ledare. Dels så slipper man PEN problematiken, samtidigt så blir det lättare om man skulle vilja ändra i framtiden, då ligger det redan en 5 ledare och man är inte låst till en 4 ledare med PEN. Dessutom så sa båda att ingen av dem skulle råda någon att dra en 4ledare, man går över till en 5 ledare så tidigt som möjligt i systemet, dvs i första centralen. Båda menade också att det räcker med en 5x2,5 om man säkrar av undercentralen med 16A, men rekommenderade ändå att lägga en 5x6 så att man i framtiden kan säkra upp, om behovet skulle infinna sig. Om det skulle räcka med en 2,5 har varit mycket diskuterat här på forumet, men båda dessa elektriker sa att det var ok, så länge det säkrades av till 16A, jag lägger ändå en 6a på deras inrådan.

PS jag är inte elekriker och kan inte alla regler själv, utan refererar bara till vad elektriker sagt till mig

Tompa

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.